Medlem
· Västra götaland
· 55 inlägg
Hej!
Jag har magnetit i mitt värme system, märkte detta genom att en termostatventil till golvvärmeshunten "beckat" igen. Lösningen verkar vara att sätta ett magnetitfilter på returen. Har 28mm rör och tänkte skaffa mig ett "Boilermag Magnetfilter 28".
Nu till frågan: spelar det någon roll om jag sätter den före eller efter shunten (den som sitter mellan framledning och retur på primärkretsen, se bifogad skiss)?
Det skulle ev. gå att sätta den före shunten men då hamnar den lite dumt bakom pannan. Efter shunten (alltså närmast ack.tanken) finns det bättre plats så det skulle vara bättre ur den synvinkeln.
Är det någon som har några kloka tankar kring detta?
Jag har magnetit i mitt värme system, märkte detta genom att en termostatventil till golvvärmeshunten "beckat" igen. Lösningen verkar vara att sätta ett magnetitfilter på returen. Har 28mm rör och tänkte skaffa mig ett "Boilermag Magnetfilter 28".
Nu till frågan: spelar det någon roll om jag sätter den före eller efter shunten (den som sitter mellan framledning och retur på primärkretsen, se bifogad skiss)?
Det skulle ev. gå att sätta den före shunten men då hamnar den lite dumt bakom pannan. Efter shunten (alltså närmast ack.tanken) finns det bättre plats så det skulle vara bättre ur den synvinkeln.
Är det någon som har några kloka tankar kring detta?
Medlem
· Västra götaland
· 55 inlägg
Då borde den helst sitta innan shunten, eller hur?
Medlem
· Västra götaland
· 55 inlägg
Har du bara GV-värme eller finns det ellement med, stor skillnad på placering.S Squareneck skrev:
I åtanke på rörkopplingen, tank och övrigt, vad är meningen med tanken, den liksom hänger lite på utsidan.
Värms tanken med annan värmekälla.
Medlem
· Västra götaland
· 55 inlägg
Medlem
· Västra götaland
· 55 inlägg
OK och då du har GV samt ellement, så blir det ingen magnetit från GV, bara från ellement - tank - panna.S Squareneck skrev:
Så är det det en lämplig placering av filtret där Dempa förslagit.
Tanken är nog lite för liten, ( är kanske på 750 L eller 1000 L ) , du skulle behöva en till tank, för att få ett större magasin, för att inte behöva elda ofta. Men fungerar nog ändå.
Mina 1500 L räcker inte 24 timmar, ( har bara GV och 240 m2 ) när kylan kryper ner ute, mot - 10 till -15 C. Men får inte plats med mer tankar.
Enligt följande inlägg har TS tre tankar på totalt 1750 liter (750+500+500).J jonaserik skrev:OK och då du har GV samt ellement, så blir det ingen magnetit från GV, bara från ellement - tank - panna.
Så är det det en lämplig placering av filtret där Dempa förslagit.
Tanken är nog lite för liten, ( är kanske på 750 L eller 1000 L ) , du skulle behöva en till tank, för att få ett större magasin, för att inte behöva elda ofta. Men fungerar nog ändå.
Mina 1500 L räcker inte 24 timmar, ( har bara GV och 240 m2 ) när kylan kryper ner ute, mot - 10 till -15 C. Men får inte plats med mer tankar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-far-jag-upp-temperaturen-i-golvvarmen.571655/post-6581536
OK, har inte läst den tråden, då blir det lite skillnad på magasinet. Med så mycket metalltankar och panna + ellement. Vore det inte fel att ha ett extra magnetetfillter på utgående från tankarna, före shunten.Demmpa skrev:
Men allt är relativt, vad man kostar på sig. Det gäller att koka ur syret och inte fylla på för ofta.
,
Medlem
· Västra götaland
· 55 inlägg
Det blev ett "LK 522 FilterBall Magnet Kulventil G25" istället för Boilermag. Fick det rekommenderat av min svåger som är rörmokare, kul också att gynna svenska produkter.
Den var lätt att installera och fick plats på det ställe som Demmpa markerade på bilden ovan.
Kolla bilderna för att se hur mycket magnetit den samlade på sig de första 4 timmarna, får nog rengöra varje dag ett tag framöver.
Den var lätt att installera och fick plats på det ställe som Demmpa markerade på bilden ovan.
Kolla bilderna för att se hur mycket magnetit den samlade på sig de första 4 timmarna, får nog rengöra varje dag ett tag framöver.
Med så nycket skit. Så kanske en sväng med svågern att backspola växlaren, mycket små kanaler i en växlare.S Squareneck skrev:Det blev ett "LK 522 FilterBall Magnet Kulventil G25" istället för Boilermag. Fick det rekommenderat av min svåger som är rörmokare, kul också att gynna svenska produkter.
Kolla bilderna för att se hur mycket magnetit den samlade på sig de första 4 timmarna, får nog rengöra varje dag ett tag framöver.![]()
Medlem
· Västra götaland
· 55 inlägg