Hej alla 
Jag fick problem med mitt system igår som rullat felfritt sedan 2010 när det installerades.
Den gröna lampan (0) lyste samt att den röda LEDen för (+) lyste svagt/flimrade samt att jag hörde det klickade i shuntmotorn varje sekund (ventilen rörde sig inte).
Den ska ju endast försöka reglera var 30sekund (då det är inställt på panalen)
Tänkte att nätadaptern var vissen , testade en ny , ingen skillnad.
Öppnade upp shunthuset och kontrollerade (efter jag monterat bort schnidermotorn att kugghjulen löper fritt och att ventilen rör sig, det gick fint att snurra dreven bakom motorn med fingrarna och både röda indikatorhjulet samt ventilen för vattnet rörde sig (blev varmt på elementen))
Har dock inte mätt att rätt spänningen kommer ut från EVR-CA då detta hände inatt,
Så jag gjorde bara en snabbanalys vid midnatt och manuellt shuntade på lite varmvatten.
Kände med fingret på axeln på motorn när den pulserar, den hackar bara den rör sig inte.
Så antingen får den fel ström ut från kretskortet på EVR-CA eller så är motorn kass.
Ska kontrollera ikväll efter jobbet om jag som sagt har rätt spänning ut från N samt L1 <- och L1 ->
Bör ligga på nätadaptersspänning 24-28V.
Kondingen ser dock lite svullen ut här, buktar utåt. :
Så min undran är, har någon några reservdelar kvar till denna skönhet till reglersystem? 😀
Jag fick problem med mitt system igår som rullat felfritt sedan 2010 när det installerades.
Den gröna lampan (0) lyste samt att den röda LEDen för (+) lyste svagt/flimrade samt att jag hörde det klickade i shuntmotorn varje sekund (ventilen rörde sig inte).
Den ska ju endast försöka reglera var 30sekund (då det är inställt på panalen)
Tänkte att nätadaptern var vissen , testade en ny , ingen skillnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnade upp shunthuset och kontrollerade (efter jag monterat bort schnidermotorn att kugghjulen löper fritt och att ventilen rör sig, det gick fint att snurra dreven bakom motorn med fingrarna och både röda indikatorhjulet samt ventilen för vattnet rörde sig (blev varmt på elementen))
Logga in
Skapa konto
Har dock inte mätt att rätt spänningen kommer ut från EVR-CA då detta hände inatt,
Så jag gjorde bara en snabbanalys vid midnatt och manuellt shuntade på lite varmvatten.
Kände med fingret på axeln på motorn när den pulserar, den hackar bara den rör sig inte.
Så antingen får den fel ström ut från kretskortet på EVR-CA eller så är motorn kass.
Ska kontrollera ikväll efter jobbet om jag som sagt har rätt spänning ut från N samt L1 <- och L1 ->
Logga in
Skapa konto
Bör ligga på nätadaptersspänning 24-28V.
Kondingen ser dock lite svullen ut här, buktar utåt. :
Så min undran är, har någon några reservdelar kvar till denna skönhet till reglersystem? 😀
Redigerat:
Mätt upp adaptern nu, Den är en AC/AC adapter.
Mäter 27.71V samt 50Hz
Testade att koppla N samt L1 -> och L1 <- direkt från trafon,
Då går motorn jämnt tyst och fint (öppnar) sedan stänger den hela vägen till stop (mikrobrytare)
Så motorfel är uteslutet samt adapterfel. ✌️
Mäter jag på utgående port på EVR-CA så ger den följande:
N samt L1 -> : 15.5VAC
N samt L1 <- : 15.4VAC
Den ger alltså spänning ut på båda L1 portarna samtidigt.
Därför motorn inte rör sig när den går via styrningen här. (bara hackar till)
Kan det bara vara kondningen som orsaker detta eller är det något annat som är trasigt i styrningen?
Om ni inte har några andra misstänkta orsaker så får beställa en kondning och byta den och se om det gör någon skillnad.
470 uF 35v
Testmätning av nätadaptern i garaget
Mäter 27.71V samt 50Hz
Testade att koppla N samt L1 -> och L1 <- direkt från trafon,
Då går motorn jämnt tyst och fint (öppnar) sedan stänger den hela vägen till stop (mikrobrytare)
Så motorfel är uteslutet samt adapterfel. ✌️
Mäter jag på utgående port på EVR-CA så ger den följande:
N samt L1 -> : 15.5VAC
N samt L1 <- : 15.4VAC
Den ger alltså spänning ut på båda L1 portarna samtidigt.
Därför motorn inte rör sig när den går via styrningen här. (bara hackar till)
Kan det bara vara kondningen som orsaker detta eller är det något annat som är trasigt i styrningen?
Logga in
Skapa konto
Om ni inte har några andra misstänkta orsaker så får beställa en kondning och byta den och se om det gör någon skillnad.
470 uF 35v
Logga in
Skapa konto
Testmätning av nätadaptern i garaget
Logga in
Skapa konto
Logga in