Hej alla :)

Jag fick problem med mitt system igår som rullat felfritt sedan 2010 när det installerades.
Den gröna lampan (0) lyste samt att den röda LEDen för (+) lyste svagt/flimrade samt att jag hörde det klickade i shuntmotorn varje sekund (ventilen rörde sig inte).
Den ska ju endast försöka reglera var 30sekund (då det är inställt på panalen)

Tänkte att nätadaptern var vissen , testade en ny , ingen skillnad.
Ett EVR-CA reglersystem med kretskort, rattar för justering och exponerade elektriska komponenter i en plastlåda monterad på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppnade upp shunthuset och kontrollerade (efter jag monterat bort schnidermotorn att kugghjulen löper fritt och att ventilen rör sig, det gick fint att snurra dreven bakom motorn med fingrarna och både röda indikatorhjulet samt ventilen för vattnet rörde sig (blev varmt på elementen))

Öppen shuntmotor med kretskort, kablar och komponenter inkl. kondensator och röd indikator. Ventilsystem för värme reglering.
Skapa konto

Har dock inte mätt att rätt spänningen kommer ut från EVR-CA då detta hände inatt,
Så jag gjorde bara en snabbanalys vid midnatt och manuellt shuntade på lite varmvatten.

Kände med fingret på axeln på motorn när den pulserar, den hackar bara den rör sig inte.
Så antingen får den fel ström ut från kretskortet på EVR-CA eller så är motorn kass.

Ska kontrollera ikväll efter jobbet om jag som sagt har rätt spänning ut från N samt L1 <- och L1 ->
Nätadapteranslutning med flera färgglada kablar kopplade till ett kretskort. Terminaler märkta med "N" och "L1".
Skapa konto

Bör ligga på nätadaptersspänning 24-28V.

Kondingen ser dock lite svullen ut här, buktar utåt. :
Närbild av kretskort med blå kondensator som ser svullen ut, del av ett äldre reglersystem.

Så min undran är, har någon några reservdelar kvar till denna skönhet till reglersystem? 😀

Redigerat:
Börja med att byta kondensatorn.
Högst troligt är det bara den som är boven i dramat.

• Gilla
Falkengrip
  • Laddar…
Mätt upp adaptern nu, Den är en AC/AC adapter.
Mäter 27.71V samt 50Hz
Testade att koppla N samt L1 -> och L1 <- direkt från trafon,
Då går motorn jämnt tyst och fint (öppnar) sedan stänger den hela vägen till stop (mikrobrytare)
Så motorfel är uteslutet samt adapterfel. ✌️

Mäter jag på utgående port på EVR-CA så ger den följande:
N samt L1 -> : 15.5VAC
N
samt L1 <- : 15.4VAC

Den ger alltså spänning ut på båda L1 portarna samtidigt.
Därför motorn inte rör sig när den går via styrningen här. (bara hackar till)
Kan det bara vara kondningen som orsaker detta eller är det något annat som är trasigt i styrningen?

Multimeter mäter 15.5 volt i en elinstallation med två prober anslutna till en krets i en öppen kopplingsdosa.
Skapa konto

Om ni inte har några andra misstänkta orsaker så får beställa en kondning och byta den och se om det gör någon skillnad.
470 uF 35v
Blå elektrolytkondensator märkt "47uF 35V" på ett kretskort, relaterat till mätning av en AC/AC-adapter.
Skapa konto

Testmätning av nätadaptern i garaget
Skärm av en mätapparat som visar en frekvens på 50,0 Hz, troligen används för att mäta AC/AC adapter enligt inlägget.
Skapa konto
Digital multimeter som visar spänningen 27.71V.
Skapa konto

Multimeter och oscilloskop bland verktyg på verkstadsvägg, mäter spänning från AC/AC-adapter, visar 27.71V och 50Hz.
Skapa konto

Redigerat:
Tada! 🎊

Ny kondensator på plats blev en 470 uF 63V 105°C (den som satt var 85°C 35V)
Nyinstallerad 470 uF 63V kondensator på kretskort i en elektronisk apparat, ersätter en kondensator på 85°C 35V.

Så nu fungerar den som den ska igen. Tack för tips och hjälp! 👌
Kontrollpanel med tre rattar och lysdioder, monterad på en vägg bredvid en kopplingsdosa.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.