Hej
Har ett LVI element där termostaten har ”gett upp”.

Modell: Mec 520/2

Att beställa en ny termostat kostar ca 1700. Kanske är det vägen men tänkte höra om det går att reparera elektroniken?

God fortsättning

Lasse

Termostat till LVI element, modell Mec 520/2, med tre vred för temperaturinställning, timer och läge; visar skala från 0 till 30.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en LVI elementtermostat av modell MEC 520/2, visar etikett och knappar på sidan.
Skapa konto

Inre komponenter av en termostat för LVI-element, med kretskort och kopplingar synliga.
Skapa konto

L Lars Sjögren1 skrev:
Hej
Har ett LVI element där termostaten har ”gett upp”.

Modell: Mec 520/2

Att beställa en ny termostat kostar ca 1700. Kanske är det vägen men tänkte höra om det går att reparera elektroniken?

God fortsättning

Lasse

[bild]

[bild]
[bild]
Och glömde säga att problemet är att elementet går på full effekt oavsett hur jag ställer vred för temperatur

Står på nattsänkning, med natt så kopplas det in ett mostånd som lurar termostaten, att tro att det är varmare. Vad händer om du ställer om till sol. Annars är det kanske kortis i tyristorn och går att byta. Den sitter under stora kylflänsen.

J jonaserik skrev:
Står på nattsänkning, med natt så kopplas det in ett mostånd som lurar termostaten, att tro att det är varmare. Vad händer om du ställer om till sol. Annars är det kanske kortis i tyristorn och går att byta. Den sitter under stora kylflänsen.
Tack för info. ”Natt-läge” var ett test jag gjorde men samma fel som ”sol” läge.
Ok tyristorn är ett första test skulle jag tro.
Kanske också själva givaren. Sitter den på kortet också eller i elementet via kabel?

L Lars Sjögren1 skrev:
Tack för info. ”Natt-läge” var ett test jag gjorde men samma fel som ”sol” läge.
Ok tyristorn är ett första test skulle jag tro.
Kanske också själva givaren. Sitter den på kortet också eller i elementet via kabel?
Troligtvis dom svarta som går in från kortet i nedre vänstra hörnet på kortfotot. Nu vet jag inte hur den reglerar, med PTC eller NTC, Det ser inte ut som att det varit varmt någonstans på kortet, så det kan vara givaren som sagt upp sig. Eller direkkortis i tyristorn.

J jonaserik skrev:
Troligtvis dom svarta som går in från kortet i nedre vänstra hörnet på kortfotot. Nu vet jag inte hur den reglerar, med PTC eller NTC, Det ser inte ut som att det varit varmt någonstans på kortet, så det kan vara givaren som sagt upp sig. Eller direkkortis i tyristorn.
Tack Jonas. Jag börjar med steg 1 - tyristorn så får vi se om det hjälper.
Gissar att köp är en googling bort när jag tagit reda på vilken typ.
Återkommer längre fram 👍

L Lars Sjögren1 skrev:
Tack Jonas. Jag börjar med steg 1 - tyristorn så får vi se om det hjälper.
Gissar att köp är en googling bort när jag tagit reda på vilken typ.
Återkommer längre fram 👍
J jonaserik skrev:
Nu har jag fått igång elementet och kanske har någon annan glädje av Hur. Problemet var effektstyrningen (Triac)som sitter under kylfläns. Jag provade tre olika modeller innan jag till slut hittade rätt modell.
Test1 : bytte triac mot BTA16-600B -> ingen effekt ut
Test2 : bytte droppkondensator ( blå på bild) -> ingen effekt ut
Test3: bytte triac mot BTA16-600CV -> ingen effekt ut
Test 4: mätte zenerdiod (ok)genom att löda bort ett ben, se bild. Lödde sedan tillbaka.
bytte samtidigt triac mot BTA16-600BW

-> OK
Element funkar.En mer känslig Triac var lösningen Kretskort med olika elektroniska komponenter, inklusive en kylfläns, triac och droppkondensator. Röda pilar markerar specifika delar.
Skapa konto

• Gilla
henkepenk och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.