Hej!

Är det någon här som har installerat en Ngenic Tune på en IVT Greenline HT+ E7?

Jag har bergvärme idag och funderar på att komplettera med Ngenic för att få en jämnare inomhustemperatur, och förhoppningsvis även göra en liten energibesparing.

Hur har det fungerat för er i praktiken? Märker ni någon skillnad i komfort eller förbrukning? Något man bör tänka på innan installation?

Tacksam för alla erfarenheter!

Vi hade en HT-C9 tidigare och körde Ngenic.
Då vi har ett hus från 71 som är känsligt både för vind och sol så tyckte jag definitivt den gjorde nytta.

Dock köpte jag vår ngenic innan konkursen och det nu betydligt högre månadspriset.

På vilket sätt varierar rumstemperaturen?
Är det bara vissa rum?
Är det främst runt en specifik utetemperatur rumstemperaturen varierar?
Etc.

Det är tre huvudsteg som bör göras för att få så jämn rumstemperatur som möjligt samt bästa driftekonomi.
Steg1:
Injustering av förinställningen på varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga så att det blir "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje enhet. På så sätt blir det "jämn" temperatur mellan rummen.
Steg2:
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen) så att framledningstemperaturen blir "rätt" oberoende utetemperaturen. På så sätt blir det "rätt" rumstemperatur. För att detta ska fungera så behöver det finnas framledningsgivare & utegivare, optimalt även en rumstemperaturgivare som är placerad på lämpligt ställe.
Steg3:
Montering och injustering av termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
En termostat "ska"/bör bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning, matlagning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.