Trädgårdsmaskiner
Therese Deckel: Felsökning bytt relä som förser startmotorn med el .Fick den att starta nytt batteriet .MEN så fort jag tar ner klippaggregat slår motorn av .vad i hela friden är det ,knivarna roterar bra
rsa: Hej! Jag har en Toro GM117, modell 30754 som är otroligt svårstartad. Den "småtänder" men hoppar inte igång med vanliga batteriet. Med hjälpstart, när startmotorn får lite mer fart, brukar det gå fortare. Men den liksom "stångkar" igång som ett gammalt ånglok. Poff......poff......poff...poff..poff.poff. När den är varm så starta den mycket lättare. Det hjälper heller inte med
FKIN: [citat] Uppdatering: Skam den som ger sig. Vajer på plats.
Bärby: [citat] Hej! Gammalt inlägg igen, men det är 17 mm man behöver.
Hybro: Skruva ur smörjnippeln först. Sen ska lagret pressas ut. En gång använde jag en sticksåg för metall och sågade ett spår helt igenom lagrets vägg. Så var det bara att knacka ur. Köp ett likadant lager med rätt mått. Innerdiameter, ytterdiameter och längd. Gå till vilken bilverkstad som helst och få hjälp med att pressa i, och ev ur gamla lagret. Nån gång har jag pressat ur genom
KaptenSkurhink: [citat] Tack så jättemycket! Efter att ha lagt 1-2 timmar på att få ihop det fick jag med dina bilder ihop det på 5 minuter. Guld värt!
Blåtå74: Har en likadan med samma bekymmer, dvs fästet för knivarna är nedslitna/avskavda (dock inte så konstigt på en klippare fr-89 😁), i övrigt går den som en klocka, startar på första rycket och duger gott för stugtomten. En ny knivtallrik verkar dock vara svår att uppbringa... Fick tips om att byta ut knivtallriken mot en fast kniv (kräver dock nytt knivfäste). Löste du ditt bekymmer
svenolofe: [citat] Jag har varit till serviceverkstaden, de hade en panel hemma, har nu bytt den, roboten fungerar igen, nu är den ute och klipper.
Hans Jurström: Min rider Huskvarna 111c (ny servad) dör plötsligt vid omstart efter en vanlig körning. Inte ens ett klick från startnyckeln. Jag har kollat alla vanliga felkällor. Bromslöget, aggregatet uppfällt, friskt batteri. Läste att det finns en huvudsäkring någonstans? Men var om det nu finns en sådan. Ej van mekare😥
Demmpa: Dålig skarv eller skada på guidetråden. Har du en multimeter så kan du mäta resistansen mellan de olika trådarna: Höger - Vänster Höger - Guide Vänster - Guide Samt med en lös tråd: Höger - T-koppling Vänsrer - T-koppling Guide - T-koooling
Saltpeter: Hej och tack ! Det blev en begagnad tigersåg på blocket samt ett spett som grannen var snäll nog att låna ut. Först lite grävjobb förstås. Det hela gick rätt så lätt, hade nog inbillat mig att det skulle bli ett hästjobb. Antar att det är rätt stor skillnad på färsk stor stubbe och liten torr stubbe.
Sara Sundmark: Fjädern för höjdjusteringen lossnade på vår Stiga collector 48s. Någon som kan visa på bild hur den ska sitta?
useless: Enligt sprängskisserna verkar det inte finnas någon pryl som håller fast hjulsidan, så det är nog bara att bända mer som gäller.
hazzze: Skulle få hjälp med att byta startapparat, men den och personen som skulle hjälpa mig försvann!!!! Hur vet man vilken startapparat man behöver?
olapersson80: [citat] Tusen tack för denna bild, då varken sprängskiss eller logisk tänkande hjälpte mig. Men blev remmen korrekt spänd,
Novisast: Är det inte bättre att använda no-go zone på samma yta? Där jag har mina no-go-zoner passerar den inte linjen men din klippare måste kanske passera genom? Den ljusgrå zonen längst ner till höger är rewildling. No-gozonen börjar ju med samma form. Bara placera den på samma ställe.
hazzze: Letar förgasare men hittar ingen som har det motornummer 255707 ser det ut att vara som jag har,,Någon som kan hjälpa mig. Tackar på förhand
Trevee: Hejsan Noterar att knivarna på min HQ AM 450X endast slits på en sida - dvs - klippmotorn roterar tydligen bara åt ett håll. Min gamla HQ AM260AC vände ju klippmotorn riktning hela tiden. Knivarna alltid lika slitna på båda sidor. Saknas denna funktion på 450X eller är min defekt? Treve
Matti_75: Flottören öppnar och stänger en nål i ett säte. Ibland så kommer det skräp där som gör att det inte sluter tätt. Gummit på nålen kan också torka och då är det bara slipa det lätt mot plånet på en tändsticksask för att rugga upp så det sluter tätt igen. Du måste ta bort flottören för att se detta
Avemo: Den slangen skall förmedla tryckpulser från vevhuset till pumpen. Det skall inte finnas bensin i den slangen. Gissningsvis är det ett membran i pumpen som gått sönder.
Karl webmaster Johansson: [citat] Verkstaden var en auktoriserad KLIPPO-verkstad i Kalmar ska jag väl tillägga. Hittade en man på Blocket som fixade till och renoverade KLIPPO-klippare så jag bytte in min gamla TRIUMPH hos honom och köpte en nyrenoverad EXCELLENT av honom. Men jag vågade inte chansa utan köpte även en ny EXCELLENT H (med Honda-motor) några år senare som går som en klocka. Så jag har bara den
Klart du ska ha en BSA: Stannade min Stiga 340 pwx efter avslutad klippning. Sen startade den inte. Stendöd. Inte ens ett klick från reläet. Testade med startkablar. Fortfarande stendöd. Men med 1:a steget på nyckeln kunde man aktivera klipphöjdsmekanismen. Alltså "bara" startmotordöd. Verkstan sade dock kallt "vi har inte tid förrän augusti" och nu var det juni. Katastrof, vad göra hmm, enda felet verkade
Matte_W: Svarar själv för att jag till slut fick det att funka. Felet var antagligen dålig kontaktyta någonstans i kopplingarna i området runt batteriet, eventuellt vid ett relä som sitter där. Tog ut batteriet. Lossade kontakter, blåste rent och kontrollerade kontaktytor. Därefter var funktionen plötsligt återställd. Förhoppningsvis till hjälp för någon som hamnat i liknande situation🙂
wolfgang1: [citat] Huvudet är trasigt så det behöver bytas. Såg nu att det finns delar till huvudet att köpa, så jag ska kolla om det räcker. Byter trådrullen då också ;0)
pette: [citat] Som nämnt. Helt värdelös på maskiner men har startat säkert 100 olika motorkapar.. typ 70 Husqvarna, 28 partner/Stihlkapar, 1 makita och nån hilti… :) ish… Stihl har helt klart varit lurigast, och kunnat bli ”sur” lätt om man inte följer startrutin. Har en Stihl-kap nu.//
prototypen: Ja varför, det finns så många idéer om sådant men var glad att hålet i klingan är 25 och axeln 20 och inte tvärtom för nu kan du skaffa en mellanring 20 till 25, men kolla så inte hålet i klingan är en tum (25,4 mm). Protte
Lars Winroth: Har nu bytt remmen. Och man lossar remmen från hjulet i midjan samt tar bort järnet som låser magnet kopplingen 2st bultar. Följ kabeln från kopplingen ca 30cm där finns en skarvkoppling lossa den och då går det att byta remmen
pelpet: [citat] Tack för tipset. Nu är det inte ett problem eftersom jag är ogift :). Men helt rätt, såg till att inte ta den risken.
Draven: [citat] Fick du ordning på din jordfräs. Har en likadan och behöver en ny kilrem. Men har svårt att hitta detta rätt reservdel, det sitter 2st och de verkar vara olika långa. Lånat ut den och tyvärr rök remmen av och slängdes.