215 läst ·
4 svar
215 läst
4 svar
Begagnad åkgräsklippare eller fyrhjuling för att dra trädgårdsvagn?
Har köpt mig en rejäl trädgårdsvagn med tipp som ska klara 5550 kg (Hillvert) även om jag tror det skulle vara svårt komma upp i den vikten då själva "baljan" bara är på 150 l.. Hur som så ska jag förflytta ett antal kbm jord samt en kbm makadam. Problemet är dock att det ska från en övre tomt till en nedre. Så en viss lutning med andra ord. Så jag började fundera kring att köpa mig en antingen begagnad åkgräsklippare eller en mindre fyrhjuling (prisklass runt 30 000 kr). Behöver ingen ny gräsklippare då jag får gräsmattan klippt med robotklippare. Men det ser ut som att man får robustare maskiner inom åkgräsklippare inom den prisklassen än fyrhjulingar? Men har noll koll på just detta vilket är varför jag frågar er som kanske har erfarenhet av båda? Kan också tillägga att de fyllda släpen ska nedåt (så man slipper iaf ökad dragvikt när det gäller den biten).
5550 kg låter som århundradets överdrift om de kallar den trädgårdsvagn. 😳Suzy-Q skrev:
Men vi använder vår åkgräsklippare (en lite rejälare Kubota F1900) väldigt flitigt som traktor till vår 700 kgs Avestavagnen. Fyrhjulingar finns hela registret mellan högt och lågt, men det funkar också generellt bra.
Det man får se upp lite med de små bakhjulen på en frontklippare är att ekipaget lättare viker sig i nedförsbacke. Man skall nog ta det lite piano med brantare backar om man lastar tungt.
HQ's tar bara 225 kg men 270 liter. Så du har nog minst en tiopotens fel på Hillverts maxlast.Suzy-Q skrev:
Har köpt mig en rejäl trädgårdsvagn med tipp som ska klara 5550 kg (Hillvert) även om jag tror det skulle vara svårt komma upp i den vikten då själva "baljan" bara är på 150 l.. Hur som så ska jag förflytta ett antal kbm jord samt en kbm makadam. Problemet är dock att det ska från en övre tomt till en nedre. Så en viss lutning med andra ord. Så jag började fundera kring att köpa mig en antingen begagnad åkgräsklippare eller en mindre fyrhjuling (prisklass runt 30 000 kr). Behöver ingen ny gräsklippare då jag får gräsmattan klippt med robotklippare. Men det ser ut som att man får robustare maskiner inom åkgräsklippare inom den prisklassen än fyrhjulingar? Men har noll koll på just detta vilket är varför jag frågar er som kanske har erfarenhet av båda? Kan också tillägga att de fyllda släpen ska nedåt (så man slipper iaf ökad dragvikt när det gäller den biten).
https://www.husqvarna.com/se/bakmonterade-tillbehor/?take=9999
Suzy-Q skrev:
Har köpt mig en rejäl trädgårdsvagn med tipp som ska klara 5550 kg (Hillvert) även om jag tror det skulle vara svårt komma upp i den vikten då själva "baljan" bara är på 150 l.. Hur som så ska jag förflytta ett antal kbm jord samt en kbm makadam. Problemet är dock att det ska från en övre tomt till en nedre. Så en viss lutning med andra ord. Så jag började fundera kring att köpa mig en antingen begagnad åkgräsklippare eller en mindre fyrhjuling (prisklass runt 30 000 kr). Behöver ingen ny gräsklippare då jag får gräsmattan klippt med robotklippare. Men det ser ut som att man får robustare maskiner inom åkgräsklippare inom den prisklassen än fyrhjulingar? Men har noll koll på just detta vilket är varför jag frågar er som kanske har erfarenhet av båda? Kan också tillägga att de fyllda släpen ska nedåt (så man slipper iaf ökad dragvikt när det gäller den biten).Oups kom med en extra 5:a
Oups.. kom med en extra siffra.. Ska vara 550 kg.. inte 5,55 ton..Suzy-Q skrev:
Klicka här för att svara