Fick igång gräsklipparen, den gick en stund men började gnissla, sedan stannade kniven.
Drar jag nu i startsnöret, så går det lätt att dra och kniven går en god stund efteråt, ingen kontakt med motorn?
Samma sak om jag lutar gräsklipparen och snurrar på kniven, inget motstånd.
Knivbromsen gör ingen skillnad, går precis lika bra att dra i snöret med och utan.

Var sitter felet och går det enkelt att fixa?
Det är en enklare Briggs & Stratton-motor

Redigerat:
Vad menar du med knivbroms?
Om det är en vanlig gåklippare brukar det sitta en friktionsbricka under kniven. Troligtvis är den slut. Lossa kniven och kolla.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Somliga klippare har en brytpinne som går av när kniven slår fast.

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
dof dof skrev:
Vad menar du med knivbroms?
Om det är en vanlig gåklippare brukar det sitta en friktionsbricka under kniven. Troligtvis är den slut. Lossa kniven och kolla.
Handtaget som man får hålla in för att köra gräsklipparen.
När man släpper handtaget så slår en broms till som gör att gräsklipparen dör.

Kniven sitter fast i axeln och snurrar när jag drar i startsnöret.
Däremot snurrar inte motorn när jag drar i snöret.

G G.L. skrev:
Somliga klippare har en brytpinne som går av när kniven slår fast.
Skulle kunna vara något, när jag drog igång fick jag loss mycket torkat gräs.
Hann köra en liten stund innan den slutade fungera.

Var hittar jag brytpinnen?

MultiMan
Sitter snöret fast i startmekanismen men motorn inte rör sig så har drivingen internt hängt sig eller dreven gått sönder och behöver bytas. Ofta har Briggs ett par olika standardlösningar man kan beställa. Finns även pirat som jag köpte när originaldelen hade utgått till klipparen från 1977.

Om kniven roterar fritt har bulten lossnat av någon anledning. Kan vara gängpaj i värsta fall, men förhoppningsvis inte.

Du ska utan undantag rensa bort gräset innan det torkar och du ställer klipparen efter klippningen. Annars kommer maskinen fara illa efterhand.

Oljenivå är kontrollerad i motorn? Frågar mest för säkerhets skull.

• Älska
Agge571
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Sitter snöret fast i startmekanismen men motorn inte rör sig så har drivingen internt hängt sig eller dreven gått sönder och behöver bytas. Ofta har Briggs ett par olika standardlösningar man kan beställa. Finns även pirat som jag köpte när originaldelen hade utgått till klipparen från 1977.

Om kniven roterar fritt har bulten lossnat av någon anledning. Kan vara gängpaj i värsta fall, men förhoppningsvis inte.

Du ska utan undantag rensa bort gräset innan det torkar och du ställer klipparen efter klippningen. Annars kommer maskinen fara illa efterhand.

Oljenivå är kontrollerad i motorn? Frågar mest för säkerhets skull.
Snöret går superenkelt att dra och samtidigt får kniven en väldig fart.
Behöver inte släppa motorbromsen, går lika lätt både med och utan.

Men när jag drar, så händer inget med motorn.
Motorn gick utan problem ända tills jag släppte handtaget till motorbromsen
Så den har inte skurit.

Känns som det är något emellan som gått sönder.
Men när jag tittar på video och på sprängskisser, så förstår jag det som att vevaxeln går genom hela motorn.
Att det är den som sitter i kniven och att det är den som snöret påverkar.
Förstår inte hur motorn kan undgå att bli inblandad.

Olja hade förmodligen varit bra att byta, men den har definitivt inte skurit

MultiMan
Kniven sitter normalt sett i förlängningen av motorns vevaxel. Om det går jättelätt som du säger och kniven sitter fast i "röret" som kommer ut ur motorn har motorn havererat och saknar kompression. Troligen pga oljebrist. Du svarade inte på hur oljenivån var.

Lägg upp en bild eller två på klipparen.

• Gilla
leif123 och 2 till
  • Laddar…
Jag tror din motor precis som min har ådragit sig vevstaksreumatism. Den mådde till synes hur fint som helst men helt plötsligt kräktes den ur sig hela maginnehållet och nös ut vevstaken i en snödriva, ja hon bodde i en snöslunga stackarn. Kolven blev så rädd så den for upp i topplocket och ville inte komma ner igen.
Titta runt motorblocket så ser du nog sprickor eller hål.

• Gilla
leif123 och 1 till
  • Laddar…
Eftersom startapparaten och kniven vanligtvis sitter på varsin ände av vevaxeln så är tyvärr det enda rimliga att motorn skurit om det går lätt att dra i snöret och kniven snurrar då.

• Gilla
leif123 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Kniven sitter normalt sett i förlängningen av motorns vevaxel. Om det går jättelätt som du säger och kniven sitter fast i "röret" som kommer ut ur motorn har motorn havererat och saknar kompression. Troligen pga oljebrist. Du svarade inte på hur oljenivån var.

Lägg upp en bild eller två på klipparen.
Oljenivån är perfekt, men det kan vara mer bensin än olja.
Verkar lite tunn.

Det du skriver verkar logiskt, då går motorn att dra runt utan motstånd.
Konstigt bara att att det kunde gå så fort, att den gick och sedan var all komp helt borta.

• IMG_2547.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2548.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L leif123 skrev:
Konstigt bara att att det kunde gå så fort, att den gick och sedan var all komp helt borta.
Har exempelvis vevstaken gått av så...

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
L leif123 skrev:
Oljenivån är perfekt, men det kan vara mer bensin än olja.
Verkar lite tunn.

Det du skriver verkar logiskt, då går motorn att dra runt utan motstånd.
När oljefilmen inte bär längre och det går metall mot metall kommer skadorna snabbt.

Om nästa klippare blir en med bensin, försöka göra som jag, byt minst vartannat år, helst varje om du klipper lite oftare. Och kolla alltid nivån. Det som hände nu kan ha berott på tidigare för låg oljenivå, eller som du själv funderar på, för gammal och dålig olja.

• Gilla
leif123
  • Laddar…
Bara svar

Kniven borde inte snurra superlätt även om ventiler inte stänger, borde det vara lite motstånd.
vevstaken som på dessa är mest plast har nog gått..
MultiMan MultiMan skrev:
När oljefilmen inte bär längre och det går metall mot metall kommer skadorna snabbt.

Om nästa klippare blir en med bensin, försöka göra som jag, byt minst vartannat år, helst varje om du klipper lite oftare. Och kolla alltid nivån. Det som hände nu kan ha berott på tidigare för låg oljenivå, eller som du själv funderar på, för gammal och dålig olja.
Håller med helt! Briggs kör med check-and-add sedan några år, dvs påstår att man bara behöver fylla på… I deras nyare motorer (sedan ett antal år) är mkt i plast, tex stora delar av vevstaken.
För att få dem att hålla skulle jag byta olja oftare än på en gammal Briggs..dvs tvärtom vad de säger.

Också bra att kolla oljenivån oftare än man tror, i detta falla kan nivån ha stigit pga att förgasarens nål/säte inte håller tätt. Oljan ska inte lukta bensin… bensin i oljan är extremt obra

• Gilla
leif123 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Visste inte att vevstaken var delvis i plast. Låter inget vidare för livslängden. Vid minsta överhettning, t ex pga bristfällig olja, kommer den lämna in mycket tidigare än en i metall. Min Klippo/Briggs från 1977 fungerar fortfarande och då gick den ändå i kommunal tjänst hela sin första levnad.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.