Hej! Förra sommaren köpte jag en ny Splittny Al-Ko Pro 145 Qs, monterade ihop den och fyllde i olja och bensin, Den startade då direkt. Klippte en gång tills jag fick slut på bensin, fyllde då genast på bensin, men då vägrade den starta. Detta var i slutet på sommaren, så jag ställde in den i garaget där den stått hela vintern. Nu när jag skulle prova igen så startar den fortfarande inte.

Den har bensin och gnista och är som sagt helt ny, men gick bara en enda gång till soppatorsk. Luftfiltret är inte tätt och det är inte tätt med gräs någonstans heller. Något jag tänkte på var att när jag monterade den så fanns det ingen chocke eller så. Vet inte om det är automatiskt på dessa modeller?

Men den startade som sagt på första draget efter montering, sedan stendöd. Tacksam för tips!

Vänligen,
Robert

Jobbig!

Nedan är mer hur jag felsöker alla småmotorer som jag får hem och som inte startar. För en ny, tycker nedan är snabbt o enkelt även om det inte borde behövas

Jag skulle skjuta in lite bromsrengöring (eller fräsch bensin, svårt att hälla dock) in förgasaren (bort med luftfilter). Startar den tlll då är soppa-relaterat(förgasare, tillförsel från tank).
Om du använder 95 soppa, se till att den är fräsch, inte sedan förra säsongen.

Inget liv då, kolla att du har gnista. Långsökt fel på en helt ny gräsklippare.

Gissar att den har auto-choke

Redigerat:
  • Gilla
Robban9007
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.