Har en backig och ganska grov tomt med buskar bucklor och håligheter och behöver ny åkgräsklippare. Frågan är om en frontklippare är olämplig (vilket någon varnat mig för) eller ska jag köpa en vanlig med klippborden undertill?

• Gilla
andreasjo
  • Laddar…
B Bill Rehn skrev:
Har en backig och ganska grov tomt med buskar bucklor och håligheter och behöver ny åkgräsklippare. Frågan är om en frontklippare är olämplig (vilket någon varnat mig för) eller ska jag köpa en vanlig med klippborden undertill?
Varför är varning utfärdad för frontklippare? Jag tycker de är bättre då de kommer åt mer ytor än de med klippaggregatet under.
Så, en midjestyrd fyrhjulsdriven med frontaggregat hade jag skaffat.

• Gilla
zwennebanan och 5 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Varför är varning utfärdad för frontklippare? Jag tycker de är bättre då de kommer åt mer ytor än de med klippaggregatet under.
Så, en midjestyrd fyrhjulsdriven med frontaggregat hade jag skaffat.
Jo med fyrhjulsdrift funkar det nog bra men prislappen blir annorlunda

B Bill Rehn skrev:
Jo med fyrhjulsdrift funkar det nog bra men prislappen blir annorlunda
Men det är ju lämpligt att utrustningen anpassas efter förutsättningarna.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Skulle aldrig köpa något med klippaggregaten under. Det är för mycket som inte blir klippt då. Dessutom måste väl standardrekommendationen vara att skaffa en klipprobot idag - köper man verkligen åkgräsklippare fortfarande....?

C
B Bill Rehn skrev:
men prislappen blir annorlunda
Så är det, de vanliga konsumentmodellerna funkar mindre bra i ruffig terräng, och skall man upp i semi-pro eller proffsmodellerna avskräcker prislappen. Vi valde en "stor" begagnad maskin istället.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Skulle aldrig köpa något med klippaggregaten under. Det är för mycket som inte blir klippt då. Dessutom måste väl standardrekommendationen vara att skaffa en klipprobot idag - köper man verkligen åkgräsklippare fortfarande....?
Jo jag har också en robotklippare men när man är permanentboende så måste man ha båda varianterna eftersom gräset är för högt för roboten när man kommer på våren

När man INTE är permanentboende skulle det stå

Unikt namn
Finns ingen bonde i närheten som kan ta första vårklippet mot en slant?

Hur många kvm rör det sig om?

Unikt namn Unikt namn skrev:
Finns ingen bonde i närheten som kan ta första vårklippet mot en slant?

Hur många kvm rör det sig om?
1 ha tomt ungefär men ingen bonde i närheten. Däremot har närmsta granne camping som kräver ofantliga mängder klippning så han har nog ingen lust klippa ännu mer

Unikt namn
B Bill Rehn skrev:
1 ha tomt ungefär men ingen bonde i närheten. Däremot har närmsta granne camping som kräver ofantliga mängder klippning så han har nog ingen lust klippa ännu mer
Med 1ha mark skulle jag verkligen ta mig en funderare över vilka ytor som behöver vara gräsmatta (kanske kan planas ut för att förenkla) och vilka som kan släppas mer vilda.

Där jag växte upp hade vi framförallt en större sammanhållen yta som löpande hölls i shack. Resten var äng eller vildvuxet som slogs en gång om årer.
Den andelen som var gräsmatta var förhållandevis plan.

Den klipptes framförallt med mitt-aggregat.
Vi brukade komplettera med handjagaren under buskar och svåråtkomliga ställen, så de var en del pyssel med detta.

Om jag köpt en gräsklippartraktor idag till min hypotetiska >1ha tomt hade jag valt front klippare baserar på denna erfarenhet. Men detta utspelades innan robotarnas intåg. Så det kanske är värt med en billigare mitt-klippare om den bara ska användas 1ggr per år.

Idag sitter jag dock med en stockholmstomt, så den kan ju klippas med sax om man så vill.

Du kan inte hyra/låna kampingens klippare?

Unikt namn Unikt namn skrev:
Med 1ha mark skulle jag verkligen ta mig en funderare över vilka ytor som behöver vara gräsmatta (kanske kan planas ut för att förenkla) och vilka som kan släppas mer vilda.

Där jag växte upp hade vi framförallt en större sammanhållen yta som löpande hölls i shack. Resten var äng eller vildvuxet som slogs en gång om årer.
Den andelen som var gräsmatta var förhållandevis plan.

Den klipptes framförallt med mitt-aggregat.
Vi brukade komplettera med handjagaren under buskar och svåråtkomliga ställen, så de var en del pyssel med detta.

Om jag köpt en gräsklippartraktor idag till min hypotetiska >1ha tomt hade jag valt front klippare baserar på denna erfarenhet. Men detta utspelades innan robotarnas intåg. Så det kanske är värt med en billigare mitt-klippare om den bara ska användas 1ggr per år.

Idag sitter jag dock med en stockholmstomt, så den kan ju klippas med sax om man så vill.

Du kan inte hyra/låna kampingens klippare?
Tack för långt svar. Jag klipper en gång i veckan ca och en del är berg så det blir väl ungefär hälften att klippa. Har haft en robot men den har lagt av. Provade en frontklippare men den bara slirade i backen upp mot huset. Blir nog att köpa en kraftigare maskkn med klippbord under

C
B Bill Rehn skrev:
Provade en frontklippare men den bara slirade i backen upp mot huset. Blir nog att köpa en kraftigare maskkn med klippbord under
Som sagt, snöa inte in på att frontklippare har sämre framkomlighet, det hänger på fyrhjulsdrift/storlek och inte på formfaktorn. Kikade runt lite på Blocket, och det ligger en hel del fina större klippare ute nu. Beroende på var man finns geografiskt så klart. Meckar du själv eller tänker du att du lämnar in maskinen för service/reparationer?

C cpalm skrev:
Som sagt, snöa inte in på att frontklippare har sämre framkomlighet, det hänger på fyrhjulsdrift/storlek och inte på formfaktorn. Kikade runt lite på Blocket, och det ligger en hel del fina större klippare ute nu. Beroende på var man finns geografiskt så klart. Meckar du själv eller tänker du att du lämnar in maskinen för service/reparationer?
Mekar mest själv men problemet med blocket är att jag bor på Åland 😁

C
B Bill Rehn skrev:
Mekar mest själv men problemet med blocket är att jag bor på Åland 😁
Ja det krånglar ju till det lite, men åka lite ålandsbåt är väl aldrig fel? 🙂
Fast begagnatköp bygger förstås på att man har tillgång till transportmöjligheten, oavsett var man bor.
Tänker om det är något specifikt märke som är mer etablerat lokalt, så man slipper skicka efter reservdelar och sånt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.