Har köpt en ny Husqvarna jordfräs TF335 och fattar inte riktig hur jag ska fylla på olja. Den enda info är att olja ska fyllas på enligt bilden. Ska det fyllas både vid oljstickan i vänstra bilden och i plastbyttan i högra bilden (där finns även ett streck för oljenivå). Någon som har koll?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det ska vara olja på båda ställena. Oljan vid oljestickan smörjer motorn. Bilden till höger visar att det ska vara lite olja i luftfiltret. Genom att ha en skvätt olja i luftfiltret renar filtret insugsluften bättre än utan olja.F Fjällbruden skrev:
Tack! Hamna en skvätt olja i hållet i mitten av plastkoppen. Är det någon fara?E Eje_19 skrev:
Finns det ett streck för oljenivån så kanske det är nånn typ av olje-luft renare. Då kan det ska vara olja i behållaren. Annars brukar det vara att man ska massera in olja i skumgummit.
Har bara olje/luftfilter på större och äldre fordon. Har en traktor i verkstan som ska ha 2L i luftfiltret. Då är det ett metallnät/filter som hindrar oljan att sugas in i motorn.
Har bara olje/luftfilter på större och äldre fordon. Har en traktor i verkstan som ska ha 2L i luftfiltret. Då är det ett metallnät/filter som hindrar oljan att sugas in i motorn.
Äldre traktorer (typ äldre än 1970-talare) hade vanligen en sump i botten med olja och avsiktligt med luftflödet med inkommande rör ned strax under oljeytan att oljan sedan skulle till en del stänkas och dras upp i metall-svarvspånmassan travat typ 1,5 dm upp i filtret och på det sättet hålla massa våt av olja och samtidigt under körningen hela tiden tvätta ur den på uppfångad damm på dess ytor och dammet sedan samla sig i botten av sumpen.B bryggstun skrev:Finns det ett streck för oljenivån så kanske det är nånn typ av olje-luft renare. Då kan det ska vara olja i behållaren. Annars brukar det vara att man ska massera in olja i skumgummit.
Det kunde vara 1-2 dl med med oljeblandad 'lera' i botten av sumpen av bara en dags körning ute på åkern om det var torrt och det dammade i luften.
En förbränningsmotor dra runt 10000 liter luft per liter bränsle (teoretiskt 14,7 kg luft per kilo bränsle vid fullständig förbränning), så även för en bensindriven trädgårdsmaskin/motorredskap så är det bra mycket luft som sugs genom motorn på en tank soppa, och det är viktig, speciellt för 2-taktare att den insugna luften är fri från små slipande partiklar, som annars skulle slipa och nöta i dess ytor och lager och slita ut motorn ganska så fort.
Redigerat:
Jag tycker bilderna klargör hur motortillverkaren anser man ska göra.F Fjällbruden skrev:
Att Husqvarna inte delar den uppfattningen förvånar mig ... men dom vill antagligen sälja en ny jordfräs åt er om nåra år! ;-)
Oljan i högra bilden är till för att ytterligare hjälpa till att rena insugsluften från damm. Nått som minskar slitaget i motorn.
Vore det min jordfräs, skulle jag se till att ha en liten skvätt olja i luftrenaren som motortillverkaren visar ...
Klicka här för att svara