elektronikfreak elektronikfreak skrev:
Får jag vara nyfiken och fråga, eftersom jag har samma superba motorgräsklippare som du har. Motorn har ju inte oljepumpssmörjning utan något som kallas "stänksmörjning", förutsatt att Hondamotorn som har överliggande kamaxel har samma typ av smörjning som Briggs & Strattonmotorn. Så min fråga är - hur ofta byter du motorolja i din Excellent med Hondamotor?
Läste på FB att Honda direkt avråder från att använda sk gräsklipparolja dvs mineral SAE30. Så den olja du använder låter som ett klokt val. Det är väl en mineralbaserad multigradeolja som tål mycket höga temperaturer som en gräsklipparmotor kommer upp i?
Jag byter motorolja en gång per säsong till den olja jag angav i mitt inlägg (Mobil Super 1000 X1 15W-40) och det blir väl oftast ungefär efter 100 timmar. Men till motsats till många andra byter jag inte oljan på hösten efter gräsklipparsäsongen utan först nästpåkommande vår. Jag vet att många har åsikter om detta men jag låter den gamla oljan stå kvar i klipparen under vintern, startar igång den och låter den gå en halvtimma, vänder klipparen på den sidan där oljepåfyllningen (oljeavtappningen) sitter dvs MOTSVARANDE SIDA TILL DÄR LUFTFILTRET SITTER. Sätter en tunn plastbit/tunn plastpåse över bensinlocket så inte bensinen rinner ut så är det bara att vippa klipparen så all olja rinner ut. Vänder nästan klipparen upp och ner för att få ur all olja. Sedan slår jag i exakt en halv liter av nämnda olja. Helt enl Hondas regler.

Köpte klipparen 2019 och jag tror att det var sista året det skruvades ihop Klippoklippare med Hondamotor (GCV140 motor) med Klippologga det året. Hade iof sig gärna valt en 48 cm (klippbredd) Klippo PRO 19 då den levererades med GCV160 Hondamotor. Men efter vad jag blev informerad om så fanns inte PRO-varianten UTAN drivning. Och jag ville ha en klippare UTAN drivning.

Vad beträffar alkylatbränsle resp vanlig bensinmacksbensin. Jag tycker det bara är "dumsnålt" att inte köra på alkylat. Jag kör både gräsklippare, röjsåg och motorsåg på alkylat. Både för livslängden på maskinerna samt om inte annat för min egen hälsas skull.
Klipparen har nog gått bortåt 700 timmar och den har hitintills aldrig varit på verkstad. Det enda jag gör med klipparen är att blåsa rent luftfiltrer (byte av luftfilter) samt byte av cross cut kniv. Har tre stycken knivar som jag bara byter vartefter när slipning behövs som jag lämnar in till verkstaden så får verkstan slipa som har rätt verktyg och kunskap för jobbet.

Klippo Excellent med Hondamotorn bara går och går och går... ❤️

Nu har torkan återigen slagit till på Öland. Kommer det inget regn under maj och juni så blir det kris både för växtlighet fritidsboende och turismen. 😠
 
Öland4ever Öland4ever skrev:
Vad beträffar alkylatbränsle resp vanlig bensinmacksbensin. Jag tycker det bara är "dumsnålt" att inte köra på alkylat.
Då är jag dumsnål. Motor- och röjsåg som man har nära näsan kör jag färdigblandad alkylat, både av lathet och för min egen skull. De går heller inte åt så många dunkar per år till dessa.

Gräsklipparen får vanlig macksoppa för den tusenlappen alkylat skulle kosta extra per år kan jag göra bättre saker för.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
galento
Alfredo Alfredo skrev:
Då är jag dumsnål. Motor- och röjsåg som man har nära näsan kör jag färdigblandad alkylat, både av lathet och för min egen skull. De går heller inte åt så många dunkar per år till dessa.

Gräsklipparen får vanlig macksoppa för den tusenlappen alkylat skulle kosta extra per år kan jag göra bättre saker för.
De flesta av våra 2t går på 98 + Castrololja. Har faktiskt aldrig haft nåt obehag av detta .
Sågar en del ved och gallring men även en del grövre timmer till försäljning. Våran röjsåg
har gått i 25 år utan nåt annat än underhåll och även förra ägaren hade inga problem med
den och den har aldrig haft Aspen i tanken.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Då är jag dumsnål. Motor- och röjsåg som man har nära näsan kör jag färdigblandad alkylat, både av lathet och för min egen skull. De går heller inte åt så många dunkar per år till dessa.

Gräsklipparen får vanlig macksoppa för den tusenlappen alkylat skulle kosta extra per år kan jag göra bättre saker för.
Dumsnål kanske var ett "dumt" valt uttryck. Men det finns faktiskt en anledning till att köra alla trädgårdsmaskiner, inkl motorgräsklippare - på alkylat. Och det är att alkylatbensinen är helt alkoholfri, dvs i alkylaten finns det ingen etanol (etylalkohol). Och utan att ha någon kunskap i ämnet så misstänker jag att våra enkla 4-takts och 2-takts trädgårdsmaskiner faktiskt "mår" bättre av bränsle UTAN alkoholinblandning. Dvs en trädgårdsmaskin som körs på alkylatbränsle behöver tillbringa färre timmar på verkstad. Min absoluta nackdel är naturligtvis att jag inte mekar med maskinerna själv utan allt förutom ex luftfilter, oljebyte och knivbyte måste in på verkstad.Och vad verkstäderna tar i timersättning vet vi alla.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Då är jag dumsnål. Motor- och röjsåg som man har nära näsan kör jag färdigblandad alkylat, både av lathet och för min egen skull. De går heller inte åt så många dunkar per år till dessa.

Gräsklipparen får vanlig macksoppa för den tusenlappen alkylat skulle kosta extra per år kan jag göra bättre saker för.
Om det blir tusenlappen extra har du stor tomt, Huskvarnas alkylatbensin går varje vår att köpa på kampanj. Tidigare år för runt tjugo kronor litern, i fjol var det sämre erbjudande 28 kronor litern och i år troligen någon krona till. Har hört berättas om problem med äldre maskiner vars gummipackningar och liknande sägs ta skada av vanlig bensin men det är inget jag sett själv, däremot är alkylatbensinen både renare och mer lagringsbeständig.
 
Öland4ever Öland4ever skrev:
Dvs en trädgårdsmaskin som körs på alkylatbränsle behöver tillbringa färre timmar på verkstad.
När mina gräsklippare strulat har det sällan varit motorn utan andra saker som exempelvis drivningen. Det stämmer säkert att alkylat är snällare mot motorn men den har oftast ännu fungerat bra när övriga delar av klipparen tagit slut. Alltså tycker jag mackbränsle funkar tillräckligt bra.
 
  • Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Om det blir tusenlappen extra har du stor tomt,
Ja det är några kvadrat. Här är kalkylen jag gjorde sist detta ämne var uppe här.

https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-jag-for-typ-av-grasklippare.519322/page-4#post-5751019

B Bitterhetsakademin skrev:
Tidigare år för runt tjugo kronor litern,
Så billigt har jag nog inte sett i modern tid. Här är Granngårdens pris just nu. Det finns säkert billigare. Har inte "letat runt" på länge.

Screenshot_2026-04-25-18-46-08-059.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det är några kvadrat. Här är kalkylen jag gjord sist detta ämne var uppe här.

[länk]


Så billigt har jag nog inte sett i modern tid. Här är Granngårdens pris just nu. Det finns säkert billigare. Har inte "letat runt" på länge.

[bild]
Här på orten är det El & Diesel som varje vår kör det som lockvara men max tolv liter per kund men det räcker för en medelstor tomt.
 
På Ullared 150kr 5 liters dunk.
4takt o 2takt.
 
  • Wow
Alfredo
  • Laddar…
MultiMan
M Manhunter skrev:
På Ullared 150kr 5 liters dunk.
4takt o 2takt.
Starta verksamhet, jag tecknar 6 dunkar direkt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.