Trädgårdsmaskiner
Matthrix: Jag har nu haft min Stiga multiclip med 80V batteri i 9 år och laddar fortfarande bara batteriet 2 ggr/år. Det är bara ca 100m^2 gräs att klippa så det är en ganska liten yta men jag är nöjd med den och förvarar batteriet varmt under vintern.
ByggarNicke: [citat] Vill bara tacka för infon, fungerade utmärkt. Jag gjorde lite annorlunda (egen risk). Tog isär batteriet (4st skruvar). Sen mätte jag batterierna dom låg på mellan 1,6-1,7 volt totalt 5,01 på alla 3 batterier. Kopplade en en vanlig billaddare (c-tech) på plus och minuspolen. Laddade ca 10sek i skydd. Mätte upp batterierna och då låg alla på 3,5-3,6 volt och 11 volt totalt.
pfb: Plockade isär och ihop förgasaren tio gånger minst, med olika kombinationer av original- och eftermarknadsdelar. Landande i något som funkar hyfsat, men ska beställa original "main jet", packningen på min originaldel är kass och den i eftermarkadskitet är för stor. Det är uppenbart att det är förgasaren som krånglar, alltid gött att veta vad som är fel. Tack för guidning!
Johan Ivarzzon: Fått problem med min 1år gamla Husqvarna TS 138L Trodde problemet berodde på äldre bensin. Så idag har jag pumpat ur det gamla bränslet och hällt i ny bensin. Den började gå dåligt för två veckor sedan efter 20min klippning , men nu går den illa redan vid start
bror gösta: Hej Jag har en stiga park 2002 När den blir varm är det svårt att koppla ur när man ska växla
Jolofssson: Hej! Har en Goes 520 2012 (förgasare) som används till diverse gårds och skogsarbeten. För ett tag sen när jag drog upp oljestickan fullkomligt spolade det ur den, det luktade bensin om oljan så jag bytte bränslekran (vakumstyrd) och nålventil i förgasaren innan jag bytte olja och provkörde innan den ställdes bort under veckan. Skulle iväg en kort sväng idag, kollade oljan innan och
Demman: [citat] Jo, precis! Blir nog att köpa en ny regulatorfjäder och se ifall det funkar!
Avemo: Att det smattrar i startsolenoiden är typiskt för ett nästan dött batteri. Men om det inte händer något alls efter att du laddat det är det kanske något mer problem. Är polerna och polskorna rena från oxid? Har du en multimeter som kan mäta spänning? Obelastat bör batterispänningen ligga mellan 12 och 13 volt. Du lan även prova att mäta spänningen över batteripolerna samtidigt
returen: [citat] du har en obalanserad svängmassa i motorn som delvis balanseras genom att montera kniven rätt på axlen
flonaldo: jag har precis köpt en gammal bensindriven bergborr av märket Wacker. Samma typ av maskin som pionjär och cobra men lite mindre. Jag körde med den några gånger och den funkar kanon, men så råkade ja ra ut startsnöret så att det inte återfjädrade. Då var jag tvungen att demontera kåpan som satt över dragsnöret. När jag sedan monterar ihop det så drar inte snöret runt motorn utan
tensiden: [citat] Håller med (utifrån minnet) på vår Rider. Har för mig den klipper funktionen helt om någon av säkerhetsbrytarna slår till (eller från, vilket det nu är).
Juldagen: [citat] Jag hade en DLM 2027 i två säsonger, men bytte denna vår. Den startade alltid, bytte varken olja eller tändstift på den. Problemet var att den knappt tog sig igenom våran gräsmatta som inte är kuperad. Var gräsmattan dessutom lite blöt så stannade den flera gånger för att sen var för klen.
potentiell: [citat] Hej! Vi svetsade med om det var TIG eller MIG och det höll okej. Men hela vedklyven behövde egentligen fixas till, så det blev en del mer arbete ändå.
Cox: [citat] Induktionsvärmare och denna satsning
TheImprovisor: Välkommen till forumet. Om du tar bilder och skriver ut modellbeteckning osv har du nog lättare att få svar. Här finns många kunniga. 🙂
MultiMan: Jag ser iaf stor skillnad gällande skador beroende på trimmer. Den stora med 3 eller 3,2mm tråd kvittar det hur låg fart jag kör, fasad, trä mm tar skada nästan direkt ändå. Den gamla Partner Kolibrin med 1,6mm kan jag köra utan synliga skador på träd eller konstruktioner.
AndyOh: [citat] Har nu testat att bygga = hände inget. Bytte då ut solenoiden = hjälpte inte. Det säger ’klick’ en gång när jag vrider på startnyckeln. Sen är det tyst. Har 12,6 volt från batteriet så det borde vara ok (20A). När jag har nyckeln i startläge kan jag ibland höja/sänka klippbordet men oftast inte. Är det något fel på elsystemet?
Peter_Ker: [MEDIA=youtube]OvudpGUoNxU:254[/MEDIA]
andreasolovssons: Hej forumet! Någon med bra idéer varför trädgårdstraktorn inte funkar? - Batteri fulladdat - Fulltankad - Bränslekran på - Sitter på stolen - Gräsuppsamlare monterad - Broms nedtryckt - Klippaggregat urkopplad Ändå blinkar den gula lampan som indikerar startspärr. Testade att koppla förbi solenoiden med polygrip och då snurrar startmotorn, men motorn går inte igång. Vad kan vara
Snarkologen: [citat] Korrekt diagnos. Fick tag i ett repkit till förgasaren. Funkar nu. 👌🏼
Algol: För intresseklubben så fick jag ingen riktig ordning på hur mycket en ryobi klippare skulle orka. Recensionerna varierar att ett batteri räcker från 100 m2 till 500 m2 utan någon logik... Blev en honda bensin för 500 kr och en rengöring av förgasaren och en knivslip senare tuffar den på. Är däremot fortfarande intresserad av batteri för ljudnivån
lmericsson: [citat] [citat] Har en 30 eller 35 meters, den orkade inte dra in sista metrarna efter 4-5års användning. Ingen vidare hjälp på nätet hur man spänner fjädern så jag delade den från den sidan inkommande vattenslang sitter och snurrade helt enkelt vindan 3 varv och monterade ihop igen, gott resultat! (Den som styr slangen hamnar dock ett par slangbredder fel om man inte flyttar med den)
EmilÖrn: Löste detta sig tro? Tips på åtgärd? Har typ samma utmaning….
mexitegel: [citat] Det sitter ett fläkthjul på motoraxeln som lyfter den, men är det högt gräs blir det så klart tungt. [bild] [bild] Man ska dock inte använda den i en slänt när det är fuktigt i gräset. Man kan ramla och dra den över foten och det gör jäkligt ont…
Bjober: [bild] "Main nozzle check valve" är den komponent jag talade om tidigare. Alltså "backventil i huvudmunstcke". En detalj med stor betydelse men lätt att missa då den inte syns och ofta inte går att byta ut.
hazzze: Det var ena brytaren som inte funkade,tack så mycket för alla svar..Mvh Lasse
arvid53: Min undran är, .har man samma kniv monterad när man samlar, som när man kör med sidoutkast. Vid multiklipp har man en annan typ av kniv.