Förstår inte för allt i världen varför man vill ha bensindrivet? Jag köpte min första batteriklippare 2020 Husqvarna och tänkte "Varför sjutton har jag kört bensin i 35 år???" En idiot jag är.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
Vasan1628 Vasan1628 skrev:
Förstår inte för allt i världen varför man vill ha bensindrivet? Jag köpte min första batteriklippare 2020 Husqvarna och tänkte "Varför sjutton har jag kört bensin i 35 år???" En idiot jag är.
Hur mycket m2 gräs har du att klippa?

• Gilla
Vasan1628
  • Laddar…
kört batteri sedan nittiotalet, funkat fint till knappt 1000 kvm tomt.

dock var det en del meck och kostnader med dåtidens blybatterier, som far illa av djupurladdning.

först i senare delen av tiotalet kom det ut li-iondrivna gräsklippare som inte var leksaker. var redan på det tåget med diverse annat, men fick vänta med att pensionera den iofs kompetenta blymaskinen betydligt längre än jag trodde. så teknikutvecklingen kunde tyckas lite trög där.

en avvaktande marknad var nog orsaken? tekniken fanns ju redan 2008 eller därikring...

idag är batterier förstås det självklara alternativet till i princip allt i en villaträdgård, inte minst av miljöskäl.

• Älska
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Hur mycket m2 gräs har du att klippa?
Jag har nu mätt på Eniro-kartan. Ungefär 400 m2. Jag har 2 batterier på 180 Wt men köpte en till. Allt Husqvarna, inget från Kina 😆

Jag har nu mätt på Eniro-kartan. Ungefär 400 m2. Jag har 2 batterier på 180 Wt men köpte en till. Allt Husqvarna, inget från Kina 😆
Då är det säkert hanterbart och bra för ljudnivå och miljön 👍
Vad jag ville komma till var att alla inte har små lättskötta tomter...
Själv har jag (på hemmaplan) 1 villatomt på 1170 m2, en Timmestugatomt på ca 600 m2, och en arrenderad plätt för förvaring av diverse saker om ca 2000 m2. Den sistnämnda klipper jag rätt sällan så det kan vara 30 cm gräs att tugga igenom.
Då är gränsen för vad som är görligt med batteridrift passerad.

• Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
det där sista löser du lätt med hjälp av en förklippning med t ex en dur368 eller hellre 369.

har ibland liknande förhållanden på ett landställe. och visst; det händer att den gamla bensinklipparen åker fram vid sådant tillfälle. men pajar den kommer den i vårt fall inte att ersättas. inte för den sysslan

det bensinklipparen ändå är bättre på är när man ordentligt vill korta ner tättvuxet lite för långt gräs. med en batterimodell kan det då vara bättre göra det i flera steg under några dagar

M MagHam skrev:
och en arrenderad plätt för förvaring av diverse saker om ca 2000 m2.
När jag hamnar på de stora ytorna åker den här.😇
Åkgräsklippare i soligt trädgårdsområde nära ett träskjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
rakt09 och 1 till
  • Laddar…
rakt09 rakt09 skrev:
det där sista löser du lätt med hjälp av en förklippning med t ex en dur368 eller hellre 369.
2000 m2 eller mer är det inget alternativ för mig, jo jag har även Stihl trimmer/röjsågar.😉

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Halkade förbi denna tråden.
Om någon funderar på Husqvarna LB 256SP så rekommenderar jag den inte.
Det är ett av mina sämre köp och saknar min gamla Partner med Briggs & Stratton som tyvärr var upprostad och sliten efter 15år.

Tvivlar på att Husqvarna LB 256SP är designad i Sverige och den klarar inte av att klippa en tjock Svensk gräsmatta.
Det yr in gräs till drivremmen till drivningen så den hoppar av om jag inte rensar bort en 1/2L gräs som samlas kring under plastskyddet till drivremmen vid varje användning.

Har skickat efter den så lite får man skylla sig själv och nu försöker jag modifiera den och fått det lite bättre.

Den klipper bra annars och Husqvarnamotorn är inte lika extremt lättstartad Briggs & Stratton men det kan man leva med.

Det finns väl väldigt många orsaker till att man hellre väljer en bensinklippare före en batteridriven elklippare. Nackdelen med en bensinklippare är ju onekligen att den för lite mer "oväsen" än an batteriklippare. Alkylatbensinen, förutsatt att man inte kör på vanlig bensinmacksbränsle, kostar några kronor per timma. Samt bensinklipparen vill ha någon timmas service i form av att blåsa rent luftfiltret då och då. Samt ett oljebyte och slipa kniven en gång per säsong. Annars kan jag bara se fördelar med besinklipparen.
Man kan klippa större tomter på uppåt ett tunnland (5000 kvm) utan att fundera över batteriet och laddningen av detta. Och sköter man klipparen så kan den lätt hålla i 30 - 40 år bara man sköter oljebytena med en bra olja. Själv använder jag Mobil Super 1000 X1 15W-40 motorolja och jag kör bara KLIPPO EXCELLENT H med 140cc Hondamotor som du kan se på länken nedan.

https://www.oland4ever.com/klippo-excellent-h/

OBS! för att inget missförstånd ska ske - jag säljer inte gräsklippare!!! 😉

Fördelen med batteridrivna klippare är om man har mycket små tomter och om man samtidigt har möjlighet till bevattning. Som säkert alla misstänker så går vi mit ett torrare och varmare klimat sommartid. 😢

• Gilla
Hotte och 1 till
  • Laddar…
Öland4ever Öland4ever skrev:
Det finns väl väldigt många orsaker till att man hellre väljer en bensinklippare före en batteridriven elklippare. Nackdelen med en bensinklippare är ju onekligen att den för lite mer "oväsen" än an batteriklippare. Alkylatbensinen, förutsatt att man inte kör på vanlig bensinmacksbränsle, kostar några kronor per timma. Samt bensinklipparen vill ha någon timmas service i form av att blåsa rent luftfiltret då och då. Samt ett oljebyte och slipa kniven en gång per säsong. Annars kan jag bara se fördelar med besinklipparen.
Man kan klippa större tomter på uppåt ett tunnland (5000 kvm) utan att fundera över batteriet och laddningen av detta. Och sköter man klipparen så kan den lätt hålla i 30 - 40 år bara man sköter oljebytena med en bra olja. Själv använder jag Mobil Super 1000 X1 15W-40 motorolja och jag kör bara KLIPPO EXCELLENT H med 140cc Hondamotor som du kan se på länken nedan.

[länk]

OBS! för att inget missförstånd ska ske - jag säljer inte gräsklippare!!! 😉

Fördelen med batteridrivna klippare är om man har mycket små tomter och om man samtidigt har möjlighet till bevattning. Som säkert alla misstänker så går vi mit ett torrare och varmare klimat sommartid. 😢
Får jag vara nyfiken och fråga, eftersom jag har samma superba motorgräsklippare som du har. Motorn har ju inte oljepumpssmörjning utan något som kallas "stänksmörjning", förutsatt att Hondamotorn som har överliggande kamaxel har samma typ av smörjning som Briggs & Strattonmotorn. Så min fråga är - hur ofta byter du motorolja i din Excellent med Hondamotor?
Läste på FB att Honda direkt avråder från att använda sk gräsklipparolja dvs mineral SAE30. Så den olja du använder låter som ett klokt val. Det är väl en mineralbaserad multigradeolja som tål mycket höga temperaturer som en gräsklipparmotor kommer upp i?

MultiMan
Jag har använt det Honda rekommenderar för min temperatur i södra Norrland, dvs 10W-30 i de 22år jag haft den (Klippo Pro 4, Honda 135-motor) och bytt varje höst innan den ställs undan efter sista klippning. Oftast Castrol GTX men jag tror den är slut nu, så antagligen blir det samma som i Saaben, dvs Agrol Zenit C 5W-30. Drar fortfarande inte märkbart med olja, vilket alla mina Briggs gjort.

Mina äldre Briggs får rak 30, för närvarande Agrol där också då de sålde ut för en tia flaskan.

Edit: Mineraloljebaserade oljor klarar lägre temperatur innan de koksar, tvärtom vad du antar, eftersom de inte har lika exakt längd på kolvätena som en syntetiskt framställd olja. en del av dessa kokar bort (korta) och andra koksar (bör vara främst de längre). Rak 30 är antagligen för att det är billigt och mindre tillsatser som kan brytas ner om man inte byter regelbundet, samt antagligen lägre oljeförbrukning i en glappande Briggs-motor.

Redigerat:
Snälla ni, prova först batteri. Om ni inte är nöjda, fortsätt då med era pruttmaskiner
💩💩💩

Snälla ni, prova först batteri. Om ni inte är nöjda, fortsätt då med era pruttmaskiner
💩💩💩
Dumt att köpa en ny maskin som man kanske inte blir nöjd med utifrån förutsättningar som talar för en med motor som körs på alkylat.😇

• Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Alkylat gör stor skillnad även om jag tycker den största skillnaden är med 2-taktare och som man ofta har närmare kroppen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.