Jag ska lägga om taket då pappen är körd och läcker på flera ställen. Jag funderar på om jag ska riva skorstenen för att få en lättare takläggning. Just nu har jag skorstenen med två rör där den ena går till varagsrum och den andra till källaren. Den som går till vardagrummet skulle jag vilja kunna fortsätta använda men den till källaren brukas inte då huset fått bergvärme istället för en oljepanna. I framtiden skulle jag vilja riva hela skorstenen när jag renoverar vardagrum och tvättstuga men just nu undrar jag om jag bara kan riva denna skorsten ner in i vinden och ansluta ett rökrör till det ena röret. Målet är alltså att få en smidigare takläggning och inte bygga in en skorsten som jag skulle vilja riva helt i framtiden.

Hur jobbigt är det att riva denna typ av skorsten och går det att ansluta ett rökrör till denna och jag river bara en del av skorstenen?

• Inuti en skorsten sett uppifrån, visar två rör varav ett används.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nerblick i ett mörkt skorstenens rör som visar slitning, i sammanhang med en diskussion om takrenovering.
    Skapa konto
Jag vill alltså bli av med denna skorsten i framtiden men just nu bara riva den ner till vinden och ansluta ett rökrör på den för att kunna använda kaminen nu och fortsätta riva skorstenen senare och bara ha ett rökrör. Möjligt?

• Skorsten på tak med efterfrågad förslag om avlägsning för anslutning av rökrör.
    Skapa konto
  • Bild på en svart skorstenstopp med två öppningar, betraktad inifrån skorstenen uppåt mot dagsljus.
    Skapa konto
Hur blev det? Funderar på något liknande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.