H
useless useless skrev:
Det beror väl på vad syftet med rören är? Med största sannolikhet är de till för att skapa en luftspalt mellan isoleringen och yttertaket. Den luftspalten behöver du väl även om du byter till "rätt" isolering?
nej, inte om du har träfiberisolering som kan andas och buffra fukt. Jag har liksom Erik_91 träspån ända ut till råspont utan luftspalt.

Marike
TRJBerg TRJBerg skrev:
Märkligt att det blir så mycket fukt. Kan inte tänka mig annat än att den nedre änden av rören mynnar ut i det uppvärmda bostadsutrymmet.
Men det måste kollas.
I alla fall från ett varmare utrymme, ex ovanför innertaket. Att det till synes kondenserar i röret kan ju bero på att det bildats ett kretslopp, kondensatet förångas, kondenseras och så håller det på, kanske. När det förångas sugs energi från omgivningen. Därav tanken att det borde gå att spåra med en ir termometer. Omvänt avger ångan energi när den kondenserar. ( ombildningsvärme ). Det bör alltså vara något lite varmare vid rören, utan att någon värme nödvändigtvis tagits från lokalen.
Fenomenet i TS fall kan alltså skapats under en längre tid.
Hade jag haft det så hade jag bytt rören till trälister.

P plan-g skrev:
Jag har problem med hög fukthalt på min kallvind men verkar nu hittat bovarna i dramat. Ur dessa rör väller det upp fuktig luft.

Vad är det för rörstumpar? Det sitter grupper med likadana på flera ställen längs väggarna. Inga kablar i etc.
Huset är från mitten 30talet.
[bild][bild]
Vi hade ett rör som gick upp till vinden. På vintern blev det kondens i det och det blev ganska mycket vatten som rann ner i eldosan som var i boningsdelen.
Jag isolerade röret på vinden och problemet försvann.
Nu syns det ju inte här var andra änden på era rör är men jag gissar att de går ut om ni inte ser fukt där. Kolla var ni har andra änden på rören så att det inte ger mera problem.
Om man pluggar igen övre änden med en riktig plugg borde det bli säkert för er!?

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
K KenEttBygg skrev:
Om man pluggar igen övre änden med en riktig plugg borde det bli säkert för er!?
Se i så fall till att plugga under isoleringen innan röret ”tittar upp” på vinden då det i annat fall kommer att resultera i att kondensen rinner tillbaka med var nu den varma fuktiga luften kommer ifrån i form av vatten. Det bäste borde vara att ni hittar var andra änden ärnoch plugga där så kommer ingen fuktig luft upp på vinden.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.