Diskuterar huruvida det är en god idé att använda denna stege på vintern. Skottad snö på hård garageinfart. Jag hävdar det är att be om en olycka men vad säger ni? OK att använda? Om inte, vad skulle ni använda istället.

• Gammal röd stege med snö på sprucken garagedörr, stående på skottad isig betongyta. Potentiell säkerhetsrisk vintertid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Vad skulle vara problemet menar du?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Vad skulle vara problemet menar du?
Finns väl en risk att den kan glida på isig asfalt. Men oavsett årstid eller typ av stege får man väl bara se till att den står stadigt.

RoTe
När det är fruset är väl en stege med vassa fötter att föredra. Hur ser den där ut i andra änden?

Skrota den stegen den är av stål ock kan rosta inifrån köp en riktig alumlnlumstege i stället. Har du ingen gräsmatta du kan ställa stegen på istället annars får du ordna glidskydd på något vis isig asfalt är riskabelt

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
När det är fruset är väl en stege med vassa fötter att föredra. Hur ser den där ut i andra änden?
Den är rundad i andra änden.

Alfredo Alfredo skrev:
Finns väl en risk att den kan glida på isig asfalt. Men oavsett årstid eller typ av stege får man väl bara se till att den står stadigt.
Ja. Tänker det måste finnas bättre alternativ för vintern. Den följde med husköp. Fattar den funkar att hacka ned i en gräsmatta på sommaren om man vill upp på taket därifrån. Dock annan årstid och tänker för garagetak.

Purre
Glidskydd ska finnas enligt dagens krav. Då lär den änden inte spela så stor roll eftersom den ändå inte kan glida iväg i den änden. Annars har jag aldrig sett någon stege med taggar för isigt underlag eller liknande.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
J
Tror inte de flesta glidskydd är för is..

Mats-S
Går det inte att "tagga" ändarna med en kaprondell så att dom biter tag i isen 🤔

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Jag står inte på en stege vintertid utan att spänna fast den mot väggen.
Har en vindslucka jag besöker då och då.
Förvarar skidor, julgran, julpyssel där mm.
En öggla i väggen och spännband till stegen gör det säkert.

• Gilla
diyman och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar hacka gropar med järnspett för stegen att stå i när jag klättrar på stege på vintern.

Släng stegen, riktigt tung är den. köp en i aluminium, så behöver du inte förta dig när den ska resas eller flyttas. Samt inte fel med glidskydd på taket så den inte kanar iväg.

J Jansson69 skrev:
Tror inte de flesta glidskydd är för is..
Tippar på att det är glidskydd i takändan som avses. 😀

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Tippar på att det är glidskydd i takändan som avses. 😀
Nehe du läs igen🫣pratas om att hacka ned i gräsmattan bla.🙄

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.