Hej,

Finns det något hjälte som kan hjälpa oss?

Vi har köpt ett hus där tidigare ägare öppnat upp till knock på övervåningen. De hade även tänkt att ha två takfönster, men så blev det aldrig. Detta gjorde att det var två rektanglar i vårt tak som hade en plywoodskiva istället för panel. Se bild 1. Nu hade jag bestämt mig för att sätta nya panelbrädor där, och tog därför bort plywoodskivan. Såg då att det fanns isolering där, men ingen byggplast som under övrig panel (se bild 2). Nu är frågan hur vi ska göra. Det var ca 3 år sedan de gjorde detta, och det ser inte skadat ut på något sätt.

Rektangulärt område i tak med plywood istället för panel, omgiven av träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppet innertak med synlig isolering och plastfolie, omgiven av träreglar. Stege placerad nära för arbete på höjden.
Skapa konto

Det verkar även finnas en luftspalt mellan isolering och undersida yttertak.

Det är som en box där takfönstret skulle sitta, det är alltså reglar som stänger till mot övriga delar av "vinden" (luftspalt som i övrigt sitter ihop). Om jag sätter ångspärr, finns det risk att det blir ett helt slutet område tänker jag, är det en risk i sig, och då bättre att ej sätta ångspärren där.

Huset är från 1971, och ångspärr i övriga delar av taket överlappar lite, men det är t.ex. glipor där takstolar går igenom panel.

Vänligen, John

Byggfolien är nog bra att återställa i sin helhet. I detta fall måste mer av panel tas bort då ny folie måste överlappa gamla med minst 20cm plus och tejpas med en godkänd typ för folie.

H Håbbe01 skrev:
Byggfolien är nog bra att återställa i sin helhet. I detta fall måste mer av panel tas bort då ny folie måste överlappa gamla med minst 20cm plus och tejpas med en godkänd typ för folie.
Hej!

Tack för svar. Jag förstår hur du tänker. Samtidigt är inga andra skarvar tejpade, och det finns som sagt öppningar vid varje takstol där den går genom taket. Menar du då att allt bör rivas och göras om?

Men det är alltså inget problem att "stänga till" med byggplast i den "box" som byggts för fönstret? Då mellanrum mellan isolering och innertak blir i stort sätt tätt och isolerar för övriga luftspalten/vind.

Tejp är praxis skarvning av byggfolie. Men är byggfolie ett lappverk från början så spelar nog inte avsaknaden av folie nån större roll överhuvudtaget

H Håbbe01 skrev:
Tejp är praxis skarvning av byggfolie. Men är byggfolie ett lappverk från början så spelar nog inte avsaknaden av folie nån större roll överhuvudtaget
Ja det är klart det borde gjorts bättre från början.

Precis, det var lite så jag tänkte. Men tycker du att det är något man bör ta upp med säljare som ev. dolt fel?

Och risken är att fukt går upp genom taket och då skapar mögel? Att det ser bra ut efter 3-4 år, indikerar det att det kanske fungerar trots allt ändå?

J John Michael skrev:
Ja det är klart det borde gjorts bättre från början.

Precis, det var lite så jag tänkte. Men tycker du att det är något man bör ta upp med säljare som ev. dolt fel?

Och risken är att fukt går upp genom taket och då skapar mögel? Att det ser bra ut efter 3-4 år, indikerar det att det kanske fungerar trots allt ändå?
Du får kika in bakom isolering om det är mögel påväxt på trä

H Håbbe01 skrev:
Du får kika in bakom isolering om det är mögel påväxt på trä
Ja jag har gjort det, det ser bra ut.

Men tycker du man bör prata med säljare, eller är det inte aktuellt så länge det inte lett till några underliggande skador?

J John Michael skrev:
Ja jag har gjort det, det ser bra ut.

Men tycker du man bör prata med säljare, eller är det inte aktuellt så länge det inte lett till några underliggande skador?
Nog ingen ide då inga skador finns

H Håbbe01 skrev:
Nog ingen ide då inga skador finns
Hej,

På din inrådan så tittade jag mer ordentligt på undertaket nu på morgonen genom att vika bort och titta in hela vägen under isolering. Såg då många svarta prickar/fläckar, som blev fler och fler desto längre ner i "boxen" jag tittade. Igår tittade jag bara på toppen där det såg ok ut. Är detta svartmögel?

Svartnande takbräda med synliga svarta prickar och fläckar samt isoleringsmaterial i förgrunden.
Skapa konto

Svarta fläckar och prickar på undertaket under isolering i ett takkonstruktion, potentiellt tecken på mögel.
Skapa konto

Jag blir också lite orolig att det inte bara är i dessa "boxar" för takfönster som det ser ut såhär, med tanke på att det är mer och mer svart desto längre ner på taket jag kommer. Detta då, som nämnt ovan, ångspärr är allt annat än tät.

Jag tänker att jag kanske bör kontakta en besiktningsman för att se hur jag ska gå vidare. Vill inte röra det som tidigare ägare gjort innan någon kan bedömma det ordentligt.

J John Michael skrev:
Hej,

På din inrådan så tittade jag mer ordentligt på undertaket nu på morgonen genom att vika bort och titta in hela vägen under isolering. Såg då många svarta prickar/fläckar, som blev fler och fler desto längre ner i "boxen" jag tittade. Igår tittade jag bara på toppen där det såg ok ut. Är detta svartmögel?

[bild]

[bild]

Jag blir också lite orolig att det inte bara är i dessa "boxar" för takfönster som det ser ut såhär, med tanke på att det är mer och mer svart desto längre ner på taket jag kommer. Detta då, som nämnt ovan, ångspärr är allt annat än tät.

Jag tänker att jag kanske bör kontakta en besiktningsman för att se hur jag ska gå vidare. Vill inte röra det som tidigare ägare gjort innan någon kan bedömma det ordentligt.
Hört att grön färg på mögelpåväxt skapats på sommaren, vit vinter och svart övriga säsonger.

Seriösa besiktningar, kontakta "sbr byggingenjörerna"

Tänkte bara uppdatera lite hur allt gick. För att summera gick det bra. Vi tog hit besiktningsman, och när vi öppnade upp de boxar som var byggda för takfönstren såg vi att problemet var lokaliserat just till boxarna (bilderna ovan) och inte övrigt undertak. I samråd med besättningsman så tvättade vi taket med mögeltvätt, öppnade upp boxar för att säkerställa fritt luftflöde längs med undertak, samt satte dit ny ångspärr. Sedan kunde vi äntligen slutföra projektet och sätta dit den nya panelen :)

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.