Hej.det har blivit dags att byta tak på huset, men vilka takpannor ska man välja? Velar lite mellan Benders candor och jönåker protector 2.0
Är det någon som har lagt dessa olika pannorna, och kan komma med lite tips och så?
Är det någon som har lagt dessa olika pannorna, och kan komma med lite tips och så?
Väljer mellan precis samma pannor, i mitt fall är protector 2.0 ca 7000 kr billigare men enligt hantverkaren lika bra som Candor. Söker man runt så hittar jag väldigt lite negativt om Candor, dock en hel del om Monier protector 2.0. Så just nu lutar det åt Benders Candor.
Just Candor har jag ingen personlig erfarenhet av men Benders kvalitet verkar ha sjunkit, deras pannor av modellen Palema är så sköra att de knappt håller att gå på. När taket lades om i somras tog jag och bröt sönder spillbitar med händerna. De var obetydligt hårdare än gips, de var iofs tillverkade tre veckor tidigare och betong blir hårdare med tiden. Dessutom fick en del pannor kastas på grund av sprickor så kvalitetskontrollen verkar undermålig.I Ironside skrev:
Ja, har läst på ett par ställen att de kan vara ganska sköra i början och att man får tänka på hur man går på dem men att de härdar och blir starkare över tid. Lite märkligt att man säljer dem innan de är helt färdiga men det finns säkert goda anledningar. Vill dock minnas att det endast är Benders takpannor jag läst detta om. Kan man är det nog bra att undvika gå på det den första perioden, hur lång tid det nu kan vara.B Bitterhetsakademin skrev:Just Candor har jag ingen personlig erfarenhet av men Benders kvalitet verkar ha sjunkit, deras pannor av modellen Palema är så sköra att de knappt håller att gå på. När taket lades om i somras tog jag och bröt sönder spillbitar med händerna. De var obetydligt hårdare än gips, de var iofs tillverkade tre veckor tidigare och betong blir hårdare med tiden. Dessutom fick en del pannor kastas på grund av sprickor så kvalitetskontrollen verkar undermålig.
Tack, intressant info. Vet du något om hållbarhet? Kvalitet?T Tjrex skrev:
Fått uppfattningen att Protector 2.0 inte är helt genomfärgade, att de har en annan färg på insidan? Och att färgen kan flagna av så att man får fläckar med grå "betongfärg"? Har också läst om ojämn färg efter ett tag, främst på Protector 2.0 men även en och annan på Palema Candor.
Jag skulle säga att det är likvärdig kvalitet.I Ironside skrev:Tack, intressant info. Vet du något om hållbarhet? Kvalitet?
Fått uppfattningen att Protector 2.0 inte är helt genomfärgade, att de har en annan färg på insidan? Och att färgen kan flagna av så att man får fläckar med grå "betongfärg"? Har också läst om ojämn färg efter ett tag, främst på Protector 2.0 men även en och annan på Palema Candor.
Båda är egentligen för billiga.
Det går inte göra något med bra/jämn kvalitet för den pengen dom kostar styck.
Man får vara observant när man lägger å inte lägga något man tror är sådär. Det brukar vara enkelt att få igenom reklamation å få nya pannor. Men är det lagt så är det lagt så lägg undan dom som är dåliga...
Det finns en tråd på Byggahus där Palema diskuteras, vissa har haft svåra problem med att pannorna vittrar sönder efter tio femton år.I Ironside skrev:Ja, har läst på ett par ställen att de kan vara ganska sköra i början och att man får tänka på hur man går på dem men att de härdar och blir starkare över tid. Lite märkligt att man säljer dem innan de är helt färdiga men det finns säkert goda anledningar. Vill dock minnas att det endast är Benders takpannor jag läst detta om. Kan man är det nog bra att undvika gå på det den första perioden, hur lång tid det nu kan vara.
Vet inte om problemet är generellt eller om det bara berör vissa partier. Troligen har tillverkaren snålat in på cementen som är den dyra ingrediensen. De utlovar ju trettio års garanti men när det kommer till kritan brukar den vara till intet förpliktigande och tillverkaren friskriver sig från så gott som alla tänkbara situationer. Sedan om en reklamation skulle gå igenom så täcker den ju bara nya pannor vilket är en liten kostnad mot arbetskostnaden.
Jag funderar själv vad jag ska byta till när det blir dags. Vi har idag betongpannor från Jönåker då huset byggdes 1989, obehandlade och som såg ut som ljusa fina lerpannor när dom var nya. Bortsett från att dom mörknat av smuts genom åren är dom fortfarande helt starka och inga har gått sönder, man kan gå på dom utan problem. Jag vet andra grannar som fått byta och som hade annat fabrikat, deras blev med åren spröda. Vi valde aktivt att det skulle vara vara Jönåker (mest pg av den ljusa färgtonen som var väldigt lik lertegel)
Nu är väl inte Jönåker samma idag som då antar jag, dom har väl nya ägare? Jag tror faktiskt vi väljer lertegel nästa gång...
Nu är väl inte Jönåker samma idag som då antar jag, dom har väl nya ägare? Jag tror faktiskt vi väljer lertegel nästa gång...
Finns lite bilder här : https://www.byggahus.se/forum/threads/nytt-tak-ar-detta-utforande-korrekt.560712/
Klicka här för att svara