1 452 läst ·
19 svar
1k läst
19 svar
Fukt i takkonstruktion
Sida 1 av 2
Problem med kondens mellan två täta skikt
Jag har tagit över ett attefallshus som jag tror har en felkonstruerad taklösning.
Takuppbyggnaden är:
Jag öppnade upp för att se status och ser att isoleringen är fuktig, rejält blöt på vissa ställen. Att det vid väderomslag droppar från den diffusionstäta duken ned i isoleringen och vidare.
Hur åtgärdar jag detta?
Jag har tagit över ett attefallshus som jag tror har en felkonstruerad taklösning.
Takuppbyggnaden är:
- TP20-plåt med tätningsband i nocken
- Plåten ligger på läkt
- Läkt på diffusionstät underlagsduk
- Under duken: 220 mm isolering utan luftspalt
- Under isoleringen: åldersbeständig blå byggplast ("tät")
- Sedan läkt och pärlspont
- I takfoten sitter en plank i varje fack som håller uppe isoleringen, myggnät och underspikning, lockpanel.
Jag öppnade upp för att se status och ser att isoleringen är fuktig, rejält blöt på vissa ställen. Att det vid väderomslag droppar från den diffusionstäta duken ned i isoleringen och vidare.
Hur åtgärdar jag detta?
Du behöver en luftspalt emellan isoleringen och underlagsduken, vanligtvis görs den med masonit eller vax behandlad wellpapp..N Nybörjarbyggare skrev:Problem med kondens mellan två täta skikt
Takuppbyggnaden är:
- TP20-plåt med tätningsband i nocken
- Plåten ligger på läkt
- Läkt på diffusionstät underlagsduk
- Under duken: 220 mm isolering utan luftspalt
- Under isoleringen: åldersbeständig blå byggplast ("tät")
- Sedan läkt och pärlspont
- I takfoten sitter en plank i varje fack som håller uppe isoleringen, myggnät och underspikning, lockpanel.
Hur åtgärdar jag detta?
8-10 grader ca 5*5 meter. Det är en nybyggnation av en pensionär som köpte fel underlagsduk (sa han). Ingen har bott eller tillfört fukt men det var rejält fuktigt under takduken.Centano skrev:
Misstänkte att det var något sådant som krävdes. Attans.J Jansson69 skrev:
Gissar jag får riva innertaket, läkten, göra hål i plasten plocka ned fuktig isolering. Sätta distanser på 50 mm mot takduken sätta masonit och tillbaka med grejorna. Kanske gå ned från 220 isolering till 195.
Ja men du kan kanske lägga en tunnare luftspalt 28mm kanske men annars tänker du rätt.N Nybörjarbyggare skrev:
Se till att torka ut isoleringen innan du återmonterar den bara..
Tack Jansson. Tror du jag behöver byta ut den täta nockplåten om någon form av ventilerad eller brukar det räcka att Bättra på ventilationen vid takfoten?J Jansson69 skrev:
Skulle gissa på att det räcker att ha öppet emellan takstolarna för blir det fukt så rinner det ju med med luftspalten..N Nybörjarbyggare skrev:
Jag ska gå upp och kika. När ångesten lagt sig liteCentano skrev:
Är det torrt på underlagsduken så läcker ju inte yttertaket så det kan du lägga åt sidan, och även om yttertaket skulle läcka vid hård vind så ska underlagsduken ta det vattnet så det är inte det som är problemet..N Nybörjarbyggare skrev:
Gissar tanken var att ha en diffussionsöppen duk och att blå plasten skulle vara tät och det lilla fukt som kom skulle vandra ut genom diffussionsöppna dukten och allt skulle torka på sommaren. Men vad jag förstår nu så bör man alltid har en luftspalt mellan yttre duk och isolering. Varm luft/fukt hittar alltid vägen in/upp och tjorvar till det.
Då vet jag vad jag gör i helgen. Riva är ju roligt
Då vet jag vad jag gör i helgen. Riva är ju roligt
Fortsättning: Fick förslag att bygga luftspalt med diffusionsöppen duk och sen ta upp hål i den täta duken uppe vid nock (nedanför översta läkten) för att ventilera luftspalten och sen sätta en vindsnurra alternativt ventilerad nock för ytterligare snurr på luften/fukten.
Hej JanssonN Nybörjarbyggare skrev:Gissar tanken var att ha en diffussionsöppen duk och att blå plasten skulle vara tät och det lilla fukt som kom skulle vandra ut genom diffussionsöppna dukten och allt skulle torka på sommaren. Men vad jag förstår nu så bör man alltid har en luftspalt mellan yttre duk och isolering. Varm luft/fukt hittar alltid vägen in/upp och tjorvar till det.
Då vet jag vad jag gör i helgen. Riva är ju roligt![]()
Jag är själv en 69
Men tillbaks till din vind.
Det låter som tidigare ägare vill bygga bort kyla med det sätt du skriver, det tråkiga är ju bara att problemet flyttas i tak konstruktion.
Jag skulle vilja rekommendera att du ställer din fråga till en byggfirma som håller på med sådant dag ut och dag in för det finns för mycket som kan påverka slut resultatet som vi inte kunnat läsa oss till i denna tråd.
Jag har själv jobbat med sådant här i 10 år och skulle inte vilja ut tala mig mer förrän ett besök gjorts..
Mvh Chipen
Hej Chipen, jag håller med att platsbesök behövs för lösning. Jag sökte hjälp här med de stora dragen i avvaktan på att få ut riktiga hantverkare till huset.C Chipen skrev:Hej Jansson
Jag är själv en 69
Men tillbaks till din vind.
Det låter som tidigare ägare vill bygga bort kyla med det sätt du skriver, det tråkiga är ju bara att problemet flyttas i tak konstruktion.
Jag skulle vilja rekommendera att du ställer din fråga till en byggfirma som håller på med sådant dag ut och dag in för det finns för mycket som kan påverka slut resultatet som vi inte kunnat läsa oss till i denna tråd.
Jag har själv jobbat med sådant här i 10 år och skulle inte vilja ut tala mig mer förrän ett besök gjorts..
Mvh Chipen
Tänkte om man kunde säga att man måste ha luftspalt under tp-plåten ifall man har en tät underlagsduk direkt under läkt och plåt (och tät duk invändigt). Om det är ett måste så kan jag ju gå vidare, riva ned och bygga luftspalt medan jag väntar på proffsen.