Jag har problem med hög fukthalt på min kallvind men verkar nu hittat bovarna i dramat. Ur dessa rör väller det upp fuktig luft.
Vad är det för rörstumpar? Det sitter grupper med likadana på flera ställen längs väggarna. Inga kablar i etc.
Huset är från mitten 30talet.
Vad är det för rörstumpar? Det sitter grupper med likadana på flera ställen längs väggarna. Inga kablar i etc.
Huset är från mitten 30talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är VP-rör, sånna man vanligtvis drar el i. Troligtvis har någon ”förberett” för att koppla ihop något på vinden eller gå vidare med elen men av olika anledningar inte blivit så.
Att det väller varm luft upp tyder på att de är troligtvis är ansluta i en dosa på nedervåningen och därav cirkulerar varm luft upp. Enklast är att täta röret alternativt vika ned de under det översta laget av isolering så är problemet borta
Att det väller varm luft upp tyder på att de är troligtvis är ansluta i en dosa på nedervåningen och därav cirkulerar varm luft upp. Enklast är att täta röret alternativt vika ned de under det översta laget av isolering så är problemet borta
Det kan också vara så att någon velat hålla isoleringsskivor från yttertaket (distans) för att bibehålla en luftspalt.
Men fuktanslagen är ett bevis på på att det cirkulerar luft i dom så teorin om att dom är förberedda och kommer från ett varmt rum är inte utesluten.
Men fuktanslagen är ett bevis på på att det cirkulerar luft i dom så teorin om att dom är förberedda och kommer från ett varmt rum är inte utesluten.
Tack för svar i tråden. Jag reagerade på mängden rör. På vissa ställen sitter det 5-10st jämte varandra med någon decimeters mellanrum. Glömde fota.M MagHam skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Vanligtvis har man en luftspalt mellan insida yttertak och isoleringen .
Ser ej ut som detta finns i TS vind .
Är det bra eller dåligt att ventilera vinden 🤔
På hösten tex ventileras det in massa fuktig luft , hmm.
Att ha en eldstad mer murad skorsten som värmer upp vinden , hmm.
Mitt hus från 2008 har ventiler i gavlarna till vinden + luft kan komma in via takfoten .
Bra eller dålig lösning , kanske .
Vet att mitt isolerade garage som värms till 16-19 gr stundtals har en hög luftfuktighet .
Dock ej över 80% RH
Ventileras med självdrag .
Ser ej ut som detta finns i TS vind .
Är det bra eller dåligt att ventilera vinden 🤔
På hösten tex ventileras det in massa fuktig luft , hmm.
Att ha en eldstad mer murad skorsten som värmer upp vinden , hmm.
Mitt hus från 2008 har ventiler i gavlarna till vinden + luft kan komma in via takfoten .
Bra eller dålig lösning , kanske .
Vet att mitt isolerade garage som värms till 16-19 gr stundtals har en hög luftfuktighet .
Dock ej över 80% RH
Ventileras med självdrag .
Då är syftet säkert (med tanke på antalet rör du nämner) att skapa en ventilerande luftspalt i och mellan rören.P plan-g skrev:
Ofta kan isolering halka ner med åren, och då täppa till spalten mellan isoleringen och råsponten på yttertaket. Det ser ut att kunna vara så på bilden, men detta behöver du dubbelkolla på plats.
Luftflödet är till för att ta hand om kondens, att ventilera bort mindre läckage och fuktig luft, och då är det mindre bra att täppa till rören så att mindre fuktig luft på vinden kommer kunna ventileras bort.
Jag gissa att någon "bara" skulle tilläggsisolera lite med glasfiber och "råkade" få problem med fukt mot råsponten. Vi "löser" det med vp-rör.
Kolla om du har träull eller träspån under glasfibern. Isåfall tycker jag du ska ta bort glasfiberisoleringen och ersätta den med hygroskopisk träfiberisolering. Glasfiber kan inte buffra fukt och du får problem där den ligger emot taket, vilket du inte får med träfiber på samma sätt.
Kolla om du har träull eller träspån under glasfibern. Isåfall tycker jag du ska ta bort glasfiberisoleringen och ersätta den med hygroskopisk träfiberisolering. Glasfiber kan inte buffra fukt och du får problem där den ligger emot taket, vilket du inte får med träfiber på samma sätt.
Stick in nåt böjbart t ex en dragfjäder eller nåt annat i ett av rören och s a s stöt fram och åter när de tar stopp så kan någon annan lyssna vart det blir oväsen.
Kanske med ledtråd av detta kan lista ut vad avsikten med rören är.
Kanske med ledtråd av detta kan lista ut vad avsikten med rören är.
Redigerat:
Verkar vara för avluftning, om luft strömmar upp på vinden så behöver du någon form av nock ventilation på högsta punkten, så luften kan röra sig utomhus, annars finns det risk för kondens på vind, ev mögelskador.P plan-g skrev:
ja, om du har glasfiber är det normalt luftning. Jag har en likadan 30-talsvind, med träfiberisolering utan luftning rätt mot råsponten, och det har uppenbarligen fungerat ett bra tag.D dulle85 skrev:
Ventilation på högsta punkten hjälper inte mycket. Fukten i luften som kommer ur de där rören kommer kondensera direkt vid mynningen. Enda hållbara lösningen är att plugga rören eller bygga någon lösning där de mynnar ovan taket om funktionen är viktig av någon anledning.D dulle85 skrev:
