M a o så lyftes inte takstolen i änden ovan stora fönstret som satt sig tillräckligt mycket. Vilket väl är grundproblemet.

Som sedan skulle justeras med de nya läkten.
Varför nya läkt på hela taket? Var det inte ett tegeltak tidigare? Vad ligger nya läkten på? Helt ny papp eller nåt gammalt? Är det gammal papp så är den full av spikhål över hela taket om gamla läkt rivits bort.

Varför inte lyfta änden på den takstol som fortfarande är för låg? För det är ju ändå grundproblemet?
Och då blir väl taket rakt.

Redigerat:
H Hybro skrev:
M a o så lyftes inte takstolen i änden ovan stora fönstret som satt sig tillräckligt mycket. Vilket väl är grundproblemet.

Som sedan skulle justeras med de nya läkten.
Varför nya läkt på hela taket? Var det inte ett tegeltak tidigare? Vad ligger nya läkten på? Helt ny papp eller nåt gammalt? Är det gammal papp så är den full av spikhål över hela taket.

Kan det gå att försöka lyfta änden på den takstol som fortfarande är för låg. För det är ju ändå grundproblemet?
Nu tappar vi fokus.
Problemet med takstolen är löst för ca 10 år sedan.
Taket är ej bytt sedan 1965.
Då byter man allt inkl råspont på dom ställen där behov finnes.
Om annat lägger man ny papp och läkt.
Uppriktning kan utföras med läkt X cm.
Men vid större justering, lägger man spikläkt eller någon form av regel.
Det är ett enkelt ingrepp, men dom valde att skita i de och bara köra på utan att säga något.
Det är de som är problemet

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
G Göken1900 skrev:
Nu tappar vi fokus.
Problemet med takstolen är löst för ca 10 år sedan.
Taket är ej bytt sedan 1965.
Då byter man allt inkl råspont på dom ställen där behov finnes.
Om annat lägger man ny papp och läkt.
Uppriktning kan utföras med läkt X cm med läkt.
Men vid större justering, lägger man spikläkt eller någon form av regel.
Det är ett enkelt ingrepp, men dom valde att skita i de och bara köra på utan att säga något.
Det är de som är problemet

G Göken1900 skrev:
Det är ingen fara med de.
Jag har förstärk upp med järnbalk ovan fönster samt en grov limträ på vinden.
Så det är ingen problem
Och vad vilar stålbalk och grova limträbalken på? Lyfts takstolens ände till rätt höjd så är problemet löst. T o m taket kommer att bli jämnt, kan man anta.

Redigerat:
H Hybro skrev:
Och vad vilar stålbalk och grova limträbalken på? Lyfts takstolens ände till rätt höjd så är problemet löst. T o m taket kommer att bli jämnt, kan man anta.
Limträt är satt med hängslen på takstolarna för att den ej ska sjunka.
Balken sitter på pelarna.

Förstår att du frågar, men frågan är riktat till takfirman som enkelt kunde satt en spikläkt/regel under läkt för att få det rakt.

Takstolarna är stabila och sitter nu.
Att riva allt inne igen känns inte aktuellt, är man enkelt kan lösa de på taket

H Hybro skrev:
Och vad vilar stålbalk och grova limträbalken på?
Jag ville bara få bekräftat att takstolen inte kan flytta sig nedåt nåt mer.

Har själv satt in bredare fönster, eller rättare sagt ett till, då nu är det tre i bredd. Ingen tyngd får vila på dessa.

H Hybro skrev:
Jag ville bara få bekräftat att takstolen inte kan flytta sig nedåt nåt mer.

Har själv satt in bredare fönster, eller rättare sagt ett till, då nu är det tre i bredd. Ingen tyngd får vila på dessa.
Absolut, bra tanke.
Det är omöjligt den flyttar sig mer kan jag lova 😊

G g.kraft skrev:
Hade också gått via ARN, det kostar dock 150kr så helt kostnadsfritt är det inte.

Skulle man vinna och de inte följer ARN så är det en mycket god indikation på hur en stämning skulle utfalla. Men det kan bli annorlunda, speciellt om företaget då framför underlag/argument som de struntat i att ta upp i ARN.
Vi får se vad som händer.
Kommer anmäla det idag om jag ej får svar.

Kan väl inte vara så mycket begärt att få ett svar?
Samt extremt märkligt dom ej skickar garantibevis.

B Bitterhetsakademin skrev:
Omdömen ska man nog ta med ett helt lass salt, de är troligen inte äkta, bättre är ofta att välja en firma som någon bekant du litar på valt och var nöjd med. En opartisk besiktningsman kan vara värd att anlita även om det blir en extra utgift. Har själv haft liknande problem med en takfirma som vägrat åtgärda brister, häng ut firman på Byggahus som konsumentupplysning och för att andra ska slippa råka ut för sådana klåpare i framtiden.
Ja det ska man verkligen göra.
Var inne och kollade nu igen gällande det omdömen och det verkar enbart vara från att dom bett kunden skriva en fin rad när arbetena blivit bra.
Jag vill varna andra för dom, det är synd att utfallet blev såhär.
Men kan man inte ta sig tid att svara på ett mail eller samtal efter tak och betalning är klart. Ja då ska man heller inte jobba inom service
Har själv jobbat som hantverkare och ibland händer det man gör fel.
Inte svårare än att erkänna, lösa det och gå vidare.
Alla är nöjda.

Jag brukade alltid tänka, den här personen jag är hos kanske har sparat i 10-20år för att ha råd att utföra den här renoveringen.
Inte fan vill man att en svettig hantverkare kommer och stressar och slänger ihop något för att sedan dra och fakturera.
Det är en skam för alla seriösa hantverkare

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.