Hej!

Är nyligen inflyttad i ett hus från 1934. Bergvärme sedan 2009, kamin som används. Självdragsventilation. Likt många andra kallvindar en del mikrobiell påväxt på vinden, vilket jag funderar över då ingen tidigare erfarenhet av hus. Taket byttes -88 och vi planerar för takbyte.

Besiktningsman uppmätt förhöjd fuktkvot vid rörgenomföring för avloppsavluftning. Känner ingen som helst lukt. Bifogar bilder där jag för ögat ser fuktgenomslag och mögel, vilket eg bara är mot norrsidan. Taket är ju gammalt och rimligt att byta utifrån ålder. Borde jag räkna med att en del av råsponten där det ser som värst ut behöver bytas? Och hur åtgärda fukt vid rörgenomföring?

• Vind med träpanel och synliga råspont, tecken på fuktgenomslag och mögel vid takets norrsida, rör för avloppsavluftning synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindvåning med synliga träbjälkar och rör, spår av fukt och mögel på norrsidan av taket synliga.
    Skapa konto
  • Gammal vind med trägolv och synliga takbjälkar, möbel och TV i hörnet. Synlig fukt och mögel på takbrädor.
    Skapa konto
  • Trätak med synlig fuktgenomslag och mögel i en vind från ett hus byggt 1934, verktyg på golvet, relaterat till diskussion om takbyte och ventilation.
    Skapa konto
  • Förekomst av fukt och mögel runt rörgenomföring i takkonstruktion, synliga mörka fläckar på träpanelen.
    Skapa konto
  • Rörgenomföring i tak med fuktfläckar och mögel, synligt trä och isoleringsmaterial i hus från 1934.
    Skapa konto
RoTe
Läckage vid rörgenomföring annars har du en jättefin vind, finare än många andra vindar i Sverige.

• Gilla
Dha12 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.