Vår övervåning hade tidigare en vind som var ca 100 år gammal. Förra året upptäcktes vitmögel på vinden vilket berodde på fuktig, varm luft som orsakat kondens. Vinden revs och vi fick lite hjälp av en byggare för att ta reda på hur vi skulle göra för att bygga det nya innertaket som nu då ligger direkt mot yttertaket då vinden är riven. Jag ska/har påbörjat bygget av det nu under hösten.

Det vi gjort efter lite rådfrågande med en byggaren är att sätta upp reglar som är 140cm (2x70) och sen använder vi huntons träfiberisolering i 2 lager totalt också då 140 eller 2x70. Som ni kan se på bilderna.

Utanpå detta skulle vi sätta ångspärr tecca t-vap (https://www.bauhaus.se/angbroms-tecca-t-vap-2700mm-x-12-5m).

Problemet är att vi inte hunnit komma så långt än utan det har bara varit isolering som suttit. Nu när jag gick upp och kikade under lite isolering så märkte jag att isoleringen i sig inte kunnat hålla borta fukten/värmen från att bilda kondens i alla fall.

Vi har haft noll problem med fukt under sommaren och det har bara varit nu när det är kallare ute som problemen uppstått, vilket får mig att starkt anta att det faktiskt är fukt inifrån och inte utifrån som orsakar det, med tanke på mängden fukt som uppstått. Vi saknar också ventilation på ovanvåningen som det är nu vilket givetvis gör det hela mycket värre, vi ska sätta in 2st friskluftsventiler i vardera kortände av ovanvåningen är tänkt.

Jag kommer nu att ta ner all iosolering och ställa dit en avfuktare som får stå och gå för att få allting torrt och "fint" igen, men jag är rädd att även om jag hinner sätta upp ångspärren så kommer fukten att återkomma, och då har jag inte riktigt något sätt att kontrollera det eftersom jag verkligen inte vill ta ned ångspärren och sätta upp den igen bara för det.

Min fråga är, hade ångspärren förhindrat detta från att hända om vi fått upp den medans det var torrt?

Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter här, detta är inget som jag egentligen vill göra själv men när ekonomin är som den är så har jag inte så mycket till val. Jag tar gärna emot lite råd och tips

• Närbild på innertaket med synliga reglar och träfibermaterial, visar tecken på fuktskador och kondensbildning från tidigare bristande isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad övervåning med synliga reglar, isolering och takbjälkar. En stege står uppställd mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är öppet mellan undervåningen och vinden är det fortsatt risk för kondens mot kalla ytor. Sen när man sätter isolering är det viktigt att så snabbt som möjligt få dit ångspärr/broms för att minska risken för kondens. Det är även viktigt att ångspärren/bromsen sitter tätt mot anslutande konstruktion och att läckage hålls till ett minimum.

Centano Centano skrev:
Om det är öppet mellan undervåningen och vinden är det fortsatt risk för kondens mot kalla ytor. Sen när man sätter isolering är det viktigt att så snabbt som möjligt få dit ångspärr/broms för att minska risken för kondens. Det är även viktigt att ångspärren/bromsen sitter tätt mot anslutande konstruktion och att läckage hålls till ett minimum.
Ok, ja det finns ingen vind längre utan det är öppet hela vägen upp till nock nu. Så om jag hade haft ångspärren uppsatt korrekt så hade detta kanske inte hänt?

Du har hitta problemet i tid så ingen större skada skedd.

problemet är att även om du har tillräcklig undertryck även uppe vid nocken så får du kondens när ytan som rumsluften stryker emot blir tillräckligt kall.

hade du haft isolering framför och sedan (TÄT) ångspärr framför isoleringen på insidan mot utrymmet så hade fuktspärrytan varit varmare och bit över daggpunkt för att isoleringen bromsar värmeutledningen och då inte fått kondensutfall.

100% Rh luft vid 0 grader C utomhus har ungefär 20% Rh fukt när det är värmd till 20 grader C - dvs rätt torr luft upplevelsemässigt. Det som också driver är att luft med högre partialtryck vattenånga är något lättare densitetsmässigt än luft med låg partialtryck med bara lite vattenånga och den fuktiga luften samlar sig högre upp än den torrare luften även om temperaturen är helt lika.

Det du kanske skall skaffa är flera fjärravlästa temperatur och hygrometer sensorer och tex placera en vid nockens insida och en annan i utrymmen där ni vistas mycket vid och se vad ni har för fuktighetsnivåer - är det betydligt mycket över 20% Rh i rummet vid 20 grader C när det är 0 grader C och kallare utomhus, så indikerar det ett behov av bättre ventilation

X xxargs skrev:
Du har hitta problemet i tid så ingen större skada skedd.

problemet är att även om du har tillräcklig undertryck även uppe vid nocken så får du kondens när ytan som rumsluften stryker emot blir tillräckligt kall.

hade du haft isolering framför och sedan (TÄT) ångspärr framför isoleringen på insidan mot utrymmet så hade fuktspärrytan varit varmare och bit över daggpunkt för att isoleringen bromsar värmeutledningen och då inte fått kondensutfall.

100% Rh luft vid 0 grader C utomhus har ungefär 20% Rh fukt när det är värmd till 20 grader C - dvs rätt torr luft upplevelsemässigt. Det som också driver är att luft med högre partialtryck vattenånga är något lättare densitetsmässigt än luft med låg partialtryck med bara lite vattenånga och den fuktiga luften samlar sig högre upp än den torrare luften även om temperaturen är helt lika.

Det du kanske skall skaffa är flera fjärravlästa temperatur och hygrometer sensorer och tex placera en vid nockens insida och en annan i utrymmen där ni vistas mycket vid och se vad ni har för fuktighetsnivåer - är det betydligt mycket över 20% Rh i rummet vid 20 grader C när det är 0 grader C och kallare utomhus, så indikerar det ett behov av bättre ventilation
Tack för ett så bra svar! Jag ska sätta upp en hygrometer bara för att få lite koll. Hela övervåningen saknar i dagsläget ventilation (ca 30kvm yta där uppe). Jag funderar på om det är bra att dra in en pax-fläkt där uppe som styrs på fuktighet eller om jag bara ska dra in 2 frånluftsventilationer i varsin kortända (eller bara i den ändan som är längst från trappen kanske?)

Min plan har nu blivit:

1. ta bort all isolering och inspektera
2. mät temp/fuktighet där uppe
3. sätt dit luftavfuktare och monitorera
4. sätt in ventilation (2 eller 1 eventuellt pax?)
5. när det i vår börjar bli varmare så slänger jag upp ny isolering och ser till att sätta dig ångbromsen på en gång.
6. Håller koll så att tempen där uppe ligger på max 20 grader och att det är kanske 30-35% RH (på vintern)

ventilering, 14cm träfiberisolering + ångbroms med 20 grader samt 30-35% RH, låter det som att det kan funka eller måste jag ändra något i min plan?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.