Hej total renoverade min kall vind hösten 2024 med att slänga gammal sten ull (10cm) från troligtvis 1970 sparade 10cm glassull som var nyare och i bra skick. Sprejade råsponten på insidan med jape mögelbortagning lät stå i 2 dagar slipade bort all vit och svart mögel som fanns dammsög hela vinden 55kvm och lagade fuktspärren efter bästa förmåga har nu glassull isolering på 45cm luftspalter längs takstolarna och installerat en Eeese alma luftavfukatare för 75kvm yta som fungerar utmärkt när temperaturen på vinden är över 5 grader. Nu till min fråga är det värt att lägga på ytterligare 10cm till nästa vinter för att få ner energiförbrukning ännu mer? Huset är på 65kvm och har en del stora glasytor (norsk fjäll stuga)
Mvh Rafael
Mvh Rafael
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Följer detta då vi också har en kallvind som jag i omgångar försöker förbättra då vi har lite fuktproblem.B Bamsebollen skrev:Hej total renoverade min kall vind hösten 2024 med att slänga gammal sten ull (10cm) från troligtvis 1970 sparade 10cm glassull som var nyare och i bra skick. Sprejade råsponten på insidan med jape mögelbortagning lät stå i 2 dagar slipade bort all vit och svart mögel som fanns dammsög hela vinden 55kvm och lagade fuktspärren efter bästa förmåga har nu glassull isolering på 45cm luftspalter längs takstolarna och installerat en Eeese alma luftavfukatare för 75kvm yta som fungerar utmärkt när temperaturen på vinden är över 5 grader. Nu till min fråga är det värt att lägga på ytterligare 10cm till nästa vinter för att få ner energiförbrukning ännu mer? Huset är på 65kvm och har en del stora glasytor (norsk fjäll stuga)
Mvh Rafael
Nu i vinter har jag stängt för en del ventialtion då jag upplevde att den värsta påväxten var vid ventilerna. Har dock inte tagit tag i det på rikitigt som ni har och rivit ut allt gamalt och börjat om med ångbroms osv....drar mig för det - är ett himla knök att komma åt också på miten av vinden har jag ca80-100 cm takhöjd, och värre utåt ytterväggarna
Klicka här för att svara