Hej! Vi har snart bott tre år i vårat lilla hus från 74 i norra Dalarna. När vi flyttade in hade gubben vi köpte av en massa bråte uppe på vinden som vi rensade och allt hade en märklig doft. Doften är svårt att förklara, inte mögel aktig eller jordig. Dock instängd och rökig. Gubben eldade en hel del på altanen och rökte dylikt kött från en närliggande rök han hade byggt. Vi har ett överhäng av vinden som hänger ut ovanför altanen och takfoten är full av sot.. (ett under att inte Kåken brann ner)

Konstruktionen ser ut som så att det är takfots ventilation (som inte är igentäppt av spån) och en passage uppe vid nock plåten samt extra gavelspetsventiler. Isolerat med spån. Mekaniserad ventilation från badrummet som går upp på vinden och ut genom skorsten.

Det finns lite gamla angrepp, på masoniten (undertaket) men förmodligen är detta innan dom bytte plåt för ca 10 år sen. Taket är tätt och torrt, ingen blöt masonit eller aktiva angrepp vad jag hittat.

Tänkte att vinden skulle vädra ut såsmåningom när jag satt in lite fler ventiler i gavelspetsarna men den där lukten hänger kvar!

Kan man förbättra ventilationen på något sätt så att luften rör på sig mer? Typ skapa undertryck men känns svårt då luften bara kommer ta enklaste vägen= närmsta takfot? Någon som har nån ide?

Eller bör jag ta hit en expert och kolla på dom gamla angreppen och ev tvätta? Har haft en RF mätare där uppe och den visar inget oroväckande.

Upplever dock ingen lukt inomhus men kan ibland kännas på altanen.

Tacksam för idéer och erfarenheter!

Röklukt sätter sig fast och kan ta åratal att vädra ut. Har ni inga problem med lukten i övrigt,, så bry er inte. Kan vara bra med lite röklukt, mössen gillar det inte.

Sol driven fläkt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.