J
Jansson69: Ja där finns en del att önska, det bör klippas och anpassas så det kommer tätare mot tegelpannorna, det är ingett fel i sig att måla och behålla äldre plåt men här behövs tillpassning av en plåtslagare..
1 svar · 262 läst
·
H
hempularen: Vågar inte sia om det. Vi bytte tak på huset för 25 år sedan. Vi köpte huset -98, vid besiktningen anmärktes det på taket, det var gammalt och underpappen var slut. Besiktningsmannen sade att den höll tätt genom "läskpappersprincipen" pappen absorberade vatten istället för att stöta bort vatten. Fungerar så länge inte pappen blir mättad. Det blev den på vintern 2000. Jag räknade
49 svar · 13,2k läst
·
G
Göken1900: [citat] Japp! Det stå [citat] Om du läser hela texten. Takstolarna som satt sig pga samband med fönsterbyte, dom vilar nu på en järnbalk. Sedan har jag lagt en limträbalk på takstolarna, en lång jävel som går över 8st som vi där har förankrat med hängslen för att vara ännu säkrare att dom inte kan sjunka mer. ENBART en extra insats.
43 svar · 11,5k läst
·
H
Hybro: Kommer inte ihåg inlägget. Men jag fick på moppo, för att hade för klena (låga) ströläkt. Gött att det finns folk som har samma insikt som mig.😇
8 svar · 1,2k läst
·
I
Ironside: Finns lite bilder här : https://www.byggahus.se/forum/threads/nytt-tak-ar-detta-utforande-korrekt.560712/
14 svar · 1,7k läst
·
N
Nybörjarbyggare: Tack för tips här och privat. Jag har landat i att: [citat] Tack för tips och hjälp på vägen. Jag kommer att bygga igen det i helgen enligt nedan: Pärlspont Läkt 90 mm glasull Ångbroms: Vario Xtra 145 mm glasull mellan takstolar RAW HP235 (diffusionsöppen underlagstäckning) Vindskydd och vattenavledande lager Luftspalt (ca 55 mm) RAW diffusionstät duk (kondensskydd Bärläkt TP20
19 svar · 1,5k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Om du menar den jag länkar till så sitter den i takfotsbrädan https://hf-hcms-stagingdoc1.azureedge.net/086/en_34037_639005447952748749_5EKImtJ5hL3GmHAHdWryF9cr9Gc1
4 svar · 303 läst
·
F
fillejaco: [citat] Kul! Ser ut som ni gjort ett bra jobb, förstår det tagit mkt tid. Allt som är gammalt och snett är en utmaning att renovera och det blir mkt mäta och anpassa. Lycka till med huset!
8 svar · 1,6k läst
·
F
fribygg: [citat] Jag har ett 17-1800 tals timmerhus med en kanske 100år gammal omålad panel, varför skulle jag måla det?
24 svar · 1,2k läst
·
R
rdahlin: [citat] Se i så fall till att plugga under isoleringen innan röret ”tittar upp” på vinden då det i annat fall kommer att resultera i att kondensen rinner tillbaka med var nu den varma fuktiga luften kommer ifrån i form av vatten. Det bäste borde vara att ni hittar var andra änden ärnoch plugga där så kommer ingen fuktig luft upp på vinden.
48 svar · 40,8k läst
·
RoTe
RoTe: Läckage vid rörgenomföring annars har du en jättefin vind, finare än många andra vindar i Sverige.
1 svar · 297 läst
·
N
Norberg77: [citat] What🙈🙈 Gör så här.. Är takfoten rak +-0 som det sällan är.. Kan man ha 2,5mm/m som minst. Därför.. För att vara på säkra sidan kör man 5mm/m det är 5cm fall på 10m. Det blir bra.
35 svar · 50,0k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Följer detta då vi också har en kallvind som jag i omgångar försöker förbättra då vi har lite fuktproblem. Nu i vinter har jag stängt för en del ventialtion då jag upplevde att den värsta påväxten var vid ventilerna. Har dock inte tagit tag i det på rikitigt som ni har och rivit ut allt gamalt och börjat om med ångbroms osv....drar mig för det - är ett himla knök att
1 svar · 297 läst
·
Stefan N
Stefan N: [citat] Taklisterna håller inte i nåt tak om det är på väg ner.
6 svar · 656 läst
·
A
Amalund: [citat] Du har helt rätt, och tack igen för kloka svar! Jagat rätt på den gamla ägare som hade huset 81 till 2005. Otroligt trevlig herre som berättade att hans svärfar som var snickare sänkte taken mest för att undertaken var så skruttiga och de inte orkade renovera ”på rätt sätt”. Ingen isolering ligger alltså i sänkningen, så skönt. Att hitta rätt på en duktig person som
5 svar · 845 läst
·
A
Alberto P.: Thank you both for your answers and also for replying in English. That is really kind from you. I am already contacting companies for doing this job. Let's see what is the final conclusion.
5 svar · 985 läst
·
S
Storsnickarn71: [citat] Det går alldeles utmärkt, så länge det befintliga taket sitter fast ordentligt. Du behöver inte glesa.
3 svar · 534 läst
R
Rty: Hej Tack för svar Kimpaann, Ja det stämmer att det utlovas att det skall vara klart på ett par dagar. Tack, du bekräftar dem funderingar som jag själv fick och även som jag fått av personer jag frågat utöver detta forum. Det är i mellansverige, jag bor i Västerås så misstänker att det kan vara samma företag som verkar i hela Sverige vad jag förstått. Jag har valt att avvakta
2 svar · 763 läst
E
emanijel: Hur blev det? Funderar på något liknande.
2 svar · 2,7k läst
·
N
naybro2025: [citat] Tack Yonna, Tack för dina kommentarer. De( svärfar och hans dotter) tycker att jag ska betala juristens kostnader och de vill absolut inte gå med på prisavdrag på 5% avsett för tak renovering. De vill t o m ha friskrivning klausul i kontraktet. Verkligen märklig :( Hälsningar/ Nayereh
12 svar · 1,3k läst
J
John Michael: Tänkte bara uppdatera lite hur allt gick. För att summera gick det bra. Vi tog hit besiktningsman, och när vi öppnade upp de boxar som var byggda för takfönstren såg vi att problemet var lokaliserat just till boxarna (bilderna ovan) och inte övrigt undertak. I samråd med besättningsman så tvättade vi taket med mögeltvätt, öppnade upp boxar för att säkerställa fritt luftflöde
10 svar · 739 läst
·
M
Manhunter: Sol driven fläkt
2 svar · 174 läst
S
styren: [citat] Jättebra! Den här tråden har jag glömt. Vad har hänt egentligen (i verkligheten)
77 svar · 15,3k läst
·
Scherm
Scherm: Har du blivit något klokare? Står i samma kval fast vid tillbyggnad.
1 svar · 1,7k läst
·
R
RustyR: Har ett hus från slutet av 1890 och ägt det sedan förra sommaren. Nu när vi skulle plocka ut lite julprylar från viden så såg jag att det var lite prickar och en annan färg på stickorna i just denna spalten. Det är bara ovansidan av läkten som är prickig, under ser fint ut konstigt nog. Kan inte minnas att det varit någon påväxt som man nu ser böra komma här. Men isoleringen som
0 svar · 244 läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Nej inte jag inte...😉
21 svar · 680 läst
·
J
Jansson69: [citat] En gammal stege som du lägger på betongpannorna brukar vi använda, om man vill så kan man ju bygga avsattser på stegen om man vill ha en större yta att vara på..
4 svar · 335 läst
·
H
hempularen: [citat] Det där förstår jag inte riktigt. Alla typer av pannor kräver väl underlagsduk. som jag trodde är vattentät. Men det kan säkert finnas varianter av mer eller mindre tät duk som kan användas olika för olika typer av pannor, har dålig koll där. Men det blir ju samma arbetsmoment oavsett vilken typ av duk som gäller. Sedan har det väl förekommit takvarianter där man kör med
2 svar · 319 läst
Emil321
Emil321: Hej! Vi ska lägga om taket i vår och jag har några funderingar som jag hoppas att någon här kan hjälpa mig med. Taket är ett ryggåstak med nockbalk i limträ 115×405 mm som spänner 9,5 m mellan gavlarna. Takåsarna är 45×220 mm C24, c/c 1200 mm, och spänner cirka 4,2 m i 30° lutning. Idag ligger det shingel på taket, men vi vill byta till betongpannor för att få större
0 svar · 280 läst
·
S
Sassa66: Vi ska byta taket och jag hade tänkt att välja Benders Palema Candor, med motivet att de ska vara mer slitstarka och är bättra mot påväxt av mossa. Nu är jag rädd för att den kommer att se alldeles för blank ut på taket och funderar på att välja Benders traditionella panna Benderit istället. Är det någon som har erfarenhet av dessa pannor och kan ge mig råd? Hur ser ett Candor
0 svar · 277 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.