Hej,
har Betong pannor på tak, men lite mosstillväxt. Taket är ganska högt och känner mig inte trygg att klättra där uppe men vill gärna tvätta av taket.

- kommer självklart inte göra detta nu i vinter, men snart är våren här! :)

har kollat på lösningar med teleskopiska borstar, sen går det ju spruta ut medel efter rengöring också med teleskop.

har något några tips på bra borsta med teleskopfunktion att rekommendera?

Vad för medel är effektivt efter?

C
Borstning har jag ingen erfarenhet av, men jag har ett långt glasfiber/aluminium teleskopskaft till högtryckstvätten, primärt för att rensa hängrännor men har även använt det för att tvätta bort påväxt, och vill bara flagga för att långa skaft inte är så smidiga som det kan förefalla. Dels flexar de rejält, och dels blir det en jäkla hävstångseffekt även om skaftet inte väger så mycket, dvs. det är tungt att manövrera skaftet.

Förvisso mycket enklare än att klättra upp på taket, men i valet mellan att göra det själv och anlita någon så kan det ju vara bra att tänka på att det är ett ganska svettigt jobb, i synnerhet om taket är högt.

C cpalm skrev:
Borstning har jag ingen erfarenhet av, men jag har ett långt glasfiber/aluminium teleskopskaft till högtryckstvätten, primärt för att rensa hängrännor men har även använt det för att tvätta bort påväxt, och vill bara flagga för att långa skaft inte är så smidiga som det kan förefalla. Dels flexar de rejält, och dels blir det en jäkla hävstångseffekt även om skaftet inte väger så mycket, dvs. det är tungt att manövrera skaftet.

Förvisso mycket enklare än att klättra upp på taket, men i valet mellan att göra det själv och anlita någon så kan det ju vara bra att tänka på att det är ett ganska svettigt jobb, i synnerhet om taket är högt.
Jag bara tänkte om det fanns något smidigt sett från backen att nå. vet inte hur man ska få till säkerheten på taket , var fäster man sig? Det ända jag ser är där jag kan lägga stegen och en stege upp till takhuven till sotaren. men hur gör ja på resten av taket för att förankra mig?

C
N Nayha skrev:
hur gör ja på resten av taket för att förankra mig?
Taksäkerhet är ju en hel vetenskap. Det är säkerligen mycket smidigare att använda ett teleskopskaft, ville mest poängtera att det därmed inte nödvändigtvis är så enkelt och smidigt som man kan tro.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.