Jag tittar på ett hus från 1940 där besiktningsman noterat mikrobiell tillväxt på kallvinden, endast besiktat från vindsluckan och fuktvärde på 18% uppmättes, ingen notering om lukt.
Jag har lyckats sticka upp huvudet för att titta och ta några bilder, det ser lite skrämmande ut men jag har ingen större erfarenhet och upplevde inte heller någon lukt.
Det är tegeltak och det finns ingen information om att taket har bytts, det ska ha funnits läckage för 10-20 år sedan som har åtgärdats. Man bytte också till bergvärme och slutade elda för 10-20 år sedan, det är väl kombinationen av det och dålig tätning/ventilation som är orsak.
Har förhandlat ned priset och budgeterad för ett framtida takbyte, men är det så pass illa att man bör oroa sig över takstolarna? Borde jag springa åt andra hållet?
Tanken är att först försöka få bukt med problemet och sen byta taket.
Jag har lyckats sticka upp huvudet för att titta och ta några bilder, det ser lite skrämmande ut men jag har ingen större erfarenhet och upplevde inte heller någon lukt.
Det är tegeltak och det finns ingen information om att taket har bytts, det ska ha funnits läckage för 10-20 år sedan som har åtgärdats. Man bytte också till bergvärme och slutade elda för 10-20 år sedan, det är väl kombinationen av det och dålig tätning/ventilation som är orsak.
Har förhandlat ned priset och budgeterad för ett framtida takbyte, men är det så pass illa att man bör oroa sig över takstolarna? Borde jag springa åt andra hållet?
Tanken är att först försöka få bukt med problemet och sen byta taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte hussvamp så bärigheten finns kvar i bjälkar. Ytlig påväxt pga ökad fuktighet tillsammans med lägre temp under vinterhalvåret kommer nog från undervåning där man förmodligen har en ventilation som behöver ses över vilket ger ett extra tillskott fukt uppåt i stället för ut genom vägg/tak. Svårt och se hur vinden är ventilerad och isolerad på bilderna. Läckage via taket brukar synas som stora fläckar vilket heller inte syns. Man kan se murstocken tror, jag vilket bidrog till lite värme (minskad fukt) på vinden efter byggåret 40 tal. Temporärt kan man nog sätta in avfuktare till man löst bristerna.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Japp, det är murstocken som syns och inte använts sen bergvärmen installerades och det är nog starten på problemet. Inte ens vindsluckan är tätad, spån från vinden ser också ut att ha ramlat ner på kattvindarna.H Håbbe01 skrev:Det är inte hussvamp så bärigheten finns kvar i bjälkar. Ytlig påväxt pga ökad fuktighet tillsammans med lägre temp under vinterhalvåret kommer nog från undervåning där man förmodligen har en ventilation som behöver ses över vilket ger ett extra tillskott fukt uppåt i stället för ut genom vägg/tak. Svårt och se hur vinden är ventilerad och isolerad på bilderna. Läckage via taket brukar synas som stora fläckar vilket heller inte syns. Man kan se murstocken tror, jag vilket bidrog till lite värme (minskad fukt) på vinden efter byggåret 40 tal. Temporärt kan man nog sätta in avfuktare till man löst bristerna.
Förstår inte heller hur ventilationen är tänkt, finns inga galler uppe på vinden. Det finns ett på ena kattvinden, det är där det varit blött på golvet och som man då verkar ha pluggat igen.
Tänker också att om man uppmätt 18% nu när det är värsta årstiden så kanske problemet är ganska enkelt att lösa.
Avfuktare kommer att åka upp. Priset är så pass bra att det typ bara är risk för kollaps som kan avskräcka.
Klicka här för att svara