Hej!
Sotaren vägrar kliva upp på farstukvistens papptak pga.att det är för halt vid frost/vinter.
Är det ngn.som har tips på vad vi ska göra?
Fick en offert på 12.000kr att installera lösa steg intill de gamla samt en brygga till skorsten.
/ Stefan
Sotaren vägrar kliva upp på farstukvistens papptak pga.att det är för halt vid frost/vinter.
Är det ngn.som har tips på vad vi ska göra?
Fick en offert på 12.000kr att installera lösa steg intill de gamla samt en brygga till skorsten.
/ Stefan
Produkter som diskuteras: "Taksteg"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Finns det inte möjligheter att få tillträde på baksidan, så är det nog bara att göra enligt offert. Men är det inte ett plåttak? Då kan man eventuellt flytta på befintliga stegen och täta med skruv vid hålen för att sedan ansluta med brygga.
Tack för svar!Noramasen skrev:
Jo,profilerad takplåt är det. Kan höra om det med takläggaren. Oklart hur stora hålen är efter montage av stegen. Täcker verkligen en takskruv/farmarskruv hålet?
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv FZB elförzinkad FAST
Utvändig infästning av byggplåt
147 kr inkl moms
Läs mer
Det finns olika beroende på ändamål. Men farmarskruv faller garanterat bort då de är ämnade att ha trä i underlag. Det kan beroende på storleken på befintligt hål gå med överlappskruv, alternativt annars finns det grövre skruv med packning fast då inte med överlappskruvens egenskaper att den kan man inte dra för hårt. Jag tror att dina taksteg är monterade med förhoppningsvis skruv för det ändamålet och då får man fara försiktig att man inte drar ”igenom”.S Stefan6tio6 skrev:
Duger det inte att sätta 3 steg i nedre delen till höger om befintliga? Så sotaren kan klättra upp och ta två steg i sidled..
Det är ju en investering på knappt 600kr..
Det är ju en investering på knappt 600kr..
Sotaren godkänner inte sidsteg av ganska enkla anledningar. Enbart rakt upp och vidare till brygga för att ta sig sidledes.Fällebyggarn skrev:
Steg får inte vara sidledes eller diagonalt
Flytta stegen till höger och brygga är en bra lösning
Alternativt om du kan sätta stegen på andra sidan av taket
Flytta stegen till höger och brygga är en bra lösning
Alternativt om du kan sätta stegen på andra sidan av taket
Exakt så har jag hos mig. Blev tvungen att göra så när jag satt dit en markis. Det är mer än 10 år sedan. Ingen sotare har sagt något om det ( jag har 4 eldstäder i samma skorsten, så de är här minst vartannat år då de inte lyckas synca rätt)Fällebyggarn skrev:
.Olika personer och två olika bolag.
Fast senaste gången skulle de inte ens upp, de har övergått till stavsotning som enbart sker inifrån tydligen.
Kolla om de kan köra stavsotning som de gör hos oss. Då skall de inte upp, i alla fall inte för vanlig sotning. Vet inte vad som gäller för brandskyddskontroll, kanske de måste upp då.S Stefan6tio6 skrev:
Det var mer en fråga till ditt uttalande att sotaren inte skall gå sidledes.Noramasen skrev:
Noramasen skrev: