Hej!
Vi köpte hus i somras, med ett tak som byttes under 2021. Vi gjorde en egen besiktning av huset, men just taket lämnade vi utanför det som ingick som standard (Om det var klokt eller ej lämnar jag gärna utanför det här - det är som det är nu.)

Under höstens samfällighetsstädning framkom att grannarna, som bytt tak vid samma tillfälle och samma byggfirma, haft problem med felkonstruktion i taket som orsakat läckage inomhus. Då företaget som lagt taget kånkat så har de förklarligt nog svårigheter att få ersättning för detta. Vid samtal med grannarna verkar det som att fler grannar haft samma problem. Vi har inte upplevt några sådana problem.

Nu vill vi såklart göra en takbesiktning, samt åtgärda eventuella fel, det är såklart en tråkig grej att lägga pengar på ett nästan sprillans tak men det är så det blev.

Jag har hittills hört av mig till en takläggningsfirma (så urvalet är litet), men de svarade att risken är för stor för dem utifrån min beskrivning. Det gör mig såklart fundersam på hur jag ska gå vidare - kommer alla att svara samma sak, vad gör vi då? Vilka möjligheter har vi att lösa problemet? Finns det risk att behöva lägga om hela taket?

Alltså vad menar de med att "risken är för stor"? Försöker du få ett pris på åtgärd innan en besiktning är gjord eller vad?
Visst borde företag kunna kika på taket och bedöma "hur det ser ut" så att säga?

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Hade företaget någon ansvarsförsäkring eller går det att åberopa någon annan försäkring om det är uppenbart byggfusk?

B Burtraskkutaren skrev:
Alltså vad menar de med att "risken är för stor"? Försöker du få ett pris på åtgärd innan en besiktning är gjord eller vad?
Visst borde företag kunna kika på taket och bedöma "hur det ser ut" så att säga?
Jag ställde en följdfråga, blev inte helt klok på svaret då de å ena sidan inte ville gå in och göra en offertbesiktning om inte hela taket skulle bytas, men sen var det som att de menade att om de går in och gör reparationer så skulle de få problem om taket krånglar på annat ställe...

Jag kanske får fråga runt ett par gånger till innan jag börjar oroa mig på riktigt. Det måste ju finnas takläggare som reparerar tak tänker jag.

• Gilla
Burtraskkutaren
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Hade företaget någon ansvarsförsäkring eller går det att åberopa någon annan försäkring om det är uppenbart byggfusk?
Får kolla med grannarna vad de landar i kring allt detta, de var rätt uppgivna när allt uppdagades eftersom man ju byter tak för att slippa ha problem... Värt att kolla upp vad som gäller, särskilt för oss som vid tillfället inte var kunderna.

• Gilla
Urban T Lundin och 2 till
  • Laddar…
Om och hur stora avvikelserna är, är väl grunden i det hela.
Blir väl att börja där...

Som TS skrev: Finns det risk att behöva lägga om hela taket?

Hur tänkte du här? Ska vi komma med en gissning?
Du måste ju ta reda på vad som ev avviker först.

Redigerat:
C chefen_annadec skrev:
Jag ställde en följdfråga, blev inte helt klok på svaret då de å ena sidan inte ville gå in och göra en offertbesiktning om inte hela taket skulle bytas, men sen var det som att de menade att om de går in och gör reparationer så skulle de få problem om taket krånglar på annat ställe...

Jag kanske får fråga runt ett par gånger till innan jag börjar oroa mig på riktigt. Det måste ju finnas takläggare som reparerar tak tänker jag.
Fast då kan ju deras offert vara just att göra om hela jobbet. Det går alltid skriva "vi har besiktat det vi kan se och utifrån det.... Det vi inte har kunnat inspektera kan vi inte lämna några garantier på... Om det finns osäkerheter på arbete som inte går inspektera så rekommenderar vi att taket läggs om så att rätta garantier kan lämnas".

- Blir intressant att se vilken definition på avvikelse ni hittar.

- Helt nytt tak (yttertak) omfattar även takstolarna. Säkerligen går det med en konstruktörs engagemang hitta lösningar, om det t ex skulle vara fel på konstruktionen / beräkningen av dessa.

Men det blir troligen det dyraste cenariot.

- Näst dyrast är väl byte av underlagspapp eller motsvarande under bär- och ströläkt..
Kanske nån form av duk, som inte håller måttet?

- Ja. Finns det råspont eller har man valt nån annan lösning? Som t ex duk?

De var de dyraste avvikelser jag kan tänka mig.

- Visst sen tillkommer ytterskiktet. Ska plockas ned och återanvändas om det är tillämpligt.
Går knappast med Schingel eller takpapp.

- Det slog mig... Det finns väl takfotsplåtar? Lär ju vara svåra att på plats under takpappen.

Så behövs förmodligen även byggställning.

Deltar med eget engagerat intresse.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.