MR.JG
Hej!

Är spekulant på ett hus från 1922, där Besiktningsprotokoll säger: Taket buktar bitvis.

Taket är omlagt med betongpannor 1986,
med underlagstak av spån/sticketak.

Kanske helt omöjligt att svara på, men troligtvis, hur allvarligt är det? Eller är det normalt att "taket buktar något"?

Hej och välkommen till Byggahus!

Om taket är tätt och du är tillfreds med dess utseende har det ingen betydelse om ytter eller innertak "buktar"

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
MR.JG
F fribygg skrev:
Hej och välkommen till Byggahus!

Om taket är tätt och du är tillfreds med dess utseende har det ingen betydelse om ytter eller innertak "buktar"
Hej, och tack! 🙂

Svårt att säga hur tätt det är. Besiktning säger även:

Mindre mikrobiell påväxt noterades på underlagstakets insida gällande takkupan (råspont) detta
beror sannolikt på visst luftläckage från bostaden.
Enstaka fuktfläckar noterades på underlagstakets insida. Inga förhöjda fuktvärden kunde
uppmätas i dessa områden vid aktuell besiktning.

Har även en fundering angående syllen, men kanske behöver starta en egen tråd för det?

MR.JG MR.JG skrev:
med underlagstak av spån/sticketak.
Ytskiktet börjar alltså vara gammalt, jag rekomenderar årlig kontroll och byte av de pannor som ev är defekta.

MR.JG MR.JG skrev:
That's 40 years. This roof is at the end of its lifespan. We still need to clarify: is it bowed or does it bend when force is applied? Concrete roof tiles back then typically had a 30-40-year warranty. The structure itself is different; problems can arise after a few years.

S sturnus skrev:
Concrete roof tiles back then typically had a 30-40-year warranty.
Om taket har fyrtio års garanti bör det inte vara nått problem nu eftersom det inte gått längre tid än så sen det las, det bör kunna täta många fler år om man byter de pannor som ev spruckit.

MR.JG
S sturnus skrev:
That's 40 years. This roof is at the end of its lifespan. We still need to clarify: is it bowed or does it bend when force is applied? Concrete roof tiles back then typically had a 30-40-year warranty. The structure itself is different; problems can arise after a few years.
Picture of the roof, does it look normal for the age? It just says that it "bends", I don"t know exactly what that means.

• Gammalt tak med tegelpannor och en skorsten, taket ser lite böjt ut i mitten.
Farstatjej90
Man ser på bilden att det inte är rakt. Men detta är garanterat inget som uppstått igår. Jag hade inte oroat mig mer än att budgetera för takbyte närmsta åren med tanke på att taket är 40 år gammalt.

With such significant deflection, I conclude the roof structure needs repair. Someone replaced the roof covering forty years ago, so they had a reason. Most likely, those leaks caused more structural damage, which worsened over time. Or maybe you're lucky and it's just the battens that have rotted. They were often made from scraps, and this is the result.

MR.JG
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Man ser på bilden att det inte är rakt. Men detta är garanterat inget som uppstått igår. Jag hade inte oroat mig mer än att budgetera för takbyte närmsta åren med tanke på att taket är 40 år gammalt.
Ja precis, att taket behöver bytas inom snar framtid förstår jag. Men samtidigt, läskigt att köpa hus och inte veta om det är större "allvarligare" problem. 😳

It's best to take a construction colleague with you to the inspection. Unfortunately, from my experience, some inspectors are just "inspectors."

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.