Hej , se bifogad bild.
Hur skulle ni gå upp på taket för att t.ex inspektera alla takpannor, och den årliga rengöring av pannor etc.
Taket ser lika dant ut på andra sidan också.- dock ingen ''stege'' monterad där.
Det som är- är att från takets nedkant (takfot) är det cirka 2.5 meter till marken.
Tips mottages. bott i huset cirka 1 år och ska upp första gången nu i vår och göra rent taket.
Hur skulle ni gå upp på taket för att t.ex inspektera alla takpannor, och den årliga rengöring av pannor etc.
Taket ser lika dant ut på andra sidan också.- dock ingen ''stege'' monterad där.
Det som är- är att från takets nedkant (takfot) är det cirka 2.5 meter till marken.
Tips mottages. bott i huset cirka 1 år och ska upp första gången nu i vår och göra rent taket.
ja den verkade smidig man sätter den o en stege sen kör man uppefrån och går neråt, flytter stegen en stegbredd tar uppifrån och ner, tills man kört hela taket?, håller takpannorna för detta och den inte lossnar från nocken?Bronken skrev:
Några andra tips?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Jag har betongpannor på ett av mina hus, och dem gör jag inte rent årligen. Varför ska man det? Har det blivit mycket mosspåväxt på norrsidan kan man behandla med lämpligt preparat, men det är när problemet uppstår, inte varje år. Hålla på och klänga runt på taket en gång om året utgör förmodligen en ökad risk för skadade eller spruckna pannor.
Hängrännor ska däremot rensas regelbundet, så då kan du passa på att kolla lite extra på takpannorna när du ändå står på stegen vid takfoten.
Hängrännor ska däremot rensas regelbundet, så då kan du passa på att kolla lite extra på takpannorna när du ändå står på stegen vid takfoten.
Japp. men ska jag upp och få bort mossan, måste jag ju upp om jag ska kunna spruta medlet?SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har betongpannor på ett av mina hus, och dem gör jag inte rent årligen. Varför ska man det? Har det blivit mycket mosspåväxt på norrsidan kan man behandla med lämpligt preparat, men det är när problemet uppstår, inte varje år. Hålla på och klänga runt på taket en gång om året utgör förmodligen en ökad risk för skadade eller spruckna pannor.
Om bilden är nytagen så tvivlar jag på att det verkligen behövs rengöring. Själv har jag bott i mitt hus i ca 20 år och har aldrig rengjort taket. Tegelpannor. Däremot har jag bytt några pannor, men då har jag använt skylift. Man ser från marken om pannorna är trasiga/bortblåsta.N Nayha skrev:
Har ingen bild just nu det där är i sommras men nu när snön är bort ser man ju mossa på nocken sen på ena sidan av huset är det lite beläggning på vissa områden. Det jag vill underhålla och få bortL lbgu skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Produkter som diskuteras: "tryckspruta"
Tryckspruta Fri-Sprutan S Control 5 liter Jape
Till Grön-Fri och Mögel-Fri
399 kr inkl moms
Läs mer