Hej , se bifogad bild.

Hur skulle ni gå upp på taket för att t.ex inspektera alla takpannor, och den årliga rengöring av pannor etc.

Taket ser lika dant ut på andra sidan också.- dock ingen ''stege'' monterad där.

Det som är- är att från takets nedkant (takfot) är det cirka 2.5 meter till marken.

Tips mottages. bott i huset cirka 1 år och ska upp första gången nu i vår och göra rent taket.

• Tegeltak med skorsten, sett från sidan, under klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bronken
Någon form av "nock-stege" kanske?

Vit stege med gula hjul och svarta gummifötter, konstruerad för stabilitet vid byggprojekt.
som man flyttar medans man sitter gränsle över nocken.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Bronken Bronken skrev:
Någon form av "nock-stege" kanske?

[bild]
som man flyttar medans man sitter gränsle över nocken.
ja den verkade smidig man sätter den o en stege sen kör man uppefrån och går neråt, flytter stegen en stegbredd tar uppifrån och ner, tills man kört hela taket?, håller takpannorna för detta och den inte lossnar från nocken?

Några andra tips?

Jag har betongpannor på ett av mina hus, och dem gör jag inte rent årligen. Varför ska man det? Har det blivit mycket mosspåväxt på norrsidan kan man behandla med lämpligt preparat, men det är när problemet uppstår, inte varje år. Hålla på och klänga runt på taket en gång om året utgör förmodligen en ökad risk för skadade eller spruckna pannor.
Hängrännor ska däremot rensas regelbundet, så då kan du passa på att kolla lite extra på takpannorna när du ändå står på stegen vid takfoten.

• Gilla
Conqvist och 7 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har betongpannor på ett av mina hus, och dem gör jag inte rent årligen. Varför ska man det? Har det blivit mycket mosspåväxt på norrsidan kan man behandla med lämpligt preparat, men det är när problemet uppstår, inte varje år. Hålla på och klänga runt på taket en gång om året utgör förmodligen en ökad risk för skadade eller spruckna pannor.
Hängrännor ska däremot rensas regelbundet, så då kan du passa på att kolla lite extra på takpannorna när du ändå står på stegen vid takfoten.
Japp. men ska jag upp och få bort mossan, måste jag ju upp om jag ska kunna spruta medlet?

Unikt namn
Skylift.

N Nayha skrev:
Tips mottages. bott i huset cirka 1 år och ska upp första gången nu i vår och göra rent taket.
Om bilden är nytagen så tvivlar jag på att det verkligen behövs rengöring. Själv har jag bott i mitt hus i ca 20 år och har aldrig rengjort taket. Tegelpannor. Däremot har jag bytt några pannor, men då har jag använt skylift. Man ser från marken om pannorna är trasiga/bortblåsta.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Om bilden är nytagen så tvivlar jag på att det verkligen behövs rengöring. Själv har jag bott i mitt hus i ca 20 år och har aldrig rengjort taket. Tegelpannor. Däremot har jag bytt några pannor, men då har jag använt skylift. Man ser från marken om pannorna är trasiga/bortblåsta.
Har ingen bild just nu det där är i sommras men nu när snön är bort ser man ju mossa på nocken sen på ena sidan av huset är det lite beläggning på vissa områden. Det jag vill underhålla och få bort

N Nayha skrev:
Japp. men ska jag upp och få bort mossan, måste jag ju upp om jag ska kunna spruta medlet?
Det syns ingen mossa på bilden. Och eftersom solen skiner på den andra sidan av taket på bilden, är det knappast norrsidan.

Från nock kan du nog nå att besputa det mesta av taket med en enkel tryckspruta en vindstilla dag utan nederbörd och frost, att balansera på nock är kanske inte tillräckligt säkert för dej?

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det syns ingen mossa på bilden. Och eftersom solen skiner på den andra sidan av taket på bilden, är det knappast norrsidan.
Ja men som sagt nocken har ju som mindre påväxt nästan hela. Kanske mest är kosmetiskt men vill ändå få bort allt. Hur gör man detta säkert

N Nayha skrev:
Hur gör man detta säkert
Anlita proffs med skylift.

N Nayha skrev:
Ja men som sagt nocken har ju som mindre påväxt nästan hela. Kanske mest är kosmetiskt men vill ändå få bort allt. Hur gör man detta säkert
Varför det. Mossan kommer snart tillbaka.

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Mossan kommer snart tillbaka.
Det är väl inte säkert? Om förhållandena ikring taket ändras( nedtagning av stora skuggande träd) kanske det tar flera år tills mossan syns igen om man behandlar med tex fulstopp nu i vår

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.