Hej!

Jag har en råvind där jag har för avsikt att bygga ett badrum. Eftersom vindens storlek överstiger storleken på det tilltänkta badrummet så tänkte jag inte isolera hela vinden utan tänker mig en "ett rum i rummet"-lösning. Dvs jag bygger upp ett badrum i ett befintligt rum, i detta fall råvinden. Detta pga ekonomi och vill inte ändra för mycket på husets andningsvanor.

Det kompletterande bjälklaget är nästan klart och jag vill börja bygga väggar, dvs rama in badrummet och avgränsa mot närliggande isolering så hantverkare kan ta vid.
Så det blir ett "rum".

Hur bygger jag bäst dessa väggar? Dvs vilka skikt krävs samt val av material. Tjocklek på isolering osv med tanke på angränsande kallklimat. Jag pratar inte om en färdig badrumsvägg utan snarare att skapa goda grundförutsättningar för en sådan i framtiden. Plywoodskivorna på bilderna motsvarar väggarnas placering.

• Råvind med träbjälkar och plywoodskivor på golvet, vilket markerar platsen för ett framtida badrum. Ett takfönster syns ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En råvind med bjälklag och plywoodskivor som markerar blivande väggplacering för ett planerat badrum, med isoleringsmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
Brukar tipsas om konstruktionsplywood för sånt här

Matta och tapet måste vara bättre här än keramik i och med att det har lite giv?

Tänk på vatten/avloppsljud om du kommer ha de gåendes genom något rum i våningarna under.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.