Vi har anlitat en takfirma för att byta vårt tak. Idag bytte de råspontluckor som var dåliga och behöll gamla luckor som var bra. Detta byte skedde under ymnigt snöfall nära 0 grader så all råspont blev blöt. De blåste bort den snö som gick med lövblås och sen har de nu lagt på takpapp på detta. De säger att det inte är några problem, att det kommer torka ut då det under råsponten är en kallvind. Vi tycker det känns helt fel och är oroliga för att det börjar växa mögel innan det hinner torka ut. Vad tror ni?

• Snötäckt tak med slitna träplankor, delvis nya plywoodskivor, tecken på slitage och snö på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kjellinge
  • Laddar…
The qualifications of these roofers are evidenced by the remaining strips of roofing felt with nails.

Jag hade inte varit orolig, det kommer torka. Mögel kommer efter långvarig tillförsel av fukt, och det växer inte alls under nollan.

• Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
Mats-S
M Malinonen skrev:
Detta byte skedde under ymnigt snöfall nära 0 grader så all råspont blev blöt.
Det du ska kolla är att råsponten inte expanderat så mycket att råsponten har veckat sig uppåt på slumpvisa skarvar. Är det så måste den slås ned igen, då kommer den aldrig att lägga sig platt mot taket igen av egen tyngd.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vad ska det läggas för tak?
Är det betong/tegelpannor så är det underlagspapp som läggs och sedan ska det vara ströläkt och sedan bärläkt ovanpå.

Det är plåttak, så det kommer vara bärläkt och ströläkt ovanpå pappen.

Mats-S Mats-S skrev:
Det du ska kolla är att råsponten inte expanderat så mycket att råsponten har veckat sig uppåt på slumpvisa skarvar. Är det så måste den slås ned igen, då kommer den aldrig att lägga sig platt mot taket igen av egen tyngd.
Precis! Slår det sig kan saker hända både med råsponten och pappen. När mitt garage byggdes var det sagt att underlagspappen skulle vara tät nog tills vädret medgav resten av takarbetet. Råsponten var alltså torr och hade fått papp på sig. Men underlagspappen var tydligen inte tillräckligt tät, varför fukt trängde igenom. Därmed slog sig råsponten och läckor uppstod. Fukthalten i täret blev så hög så det visst bildades en sorts mögel. Ordentligt tät pressenning på och torkaggregat löste detta till sist. Jag ser samma risk här, om fukten får är tillräckligt hög.

• Gilla
Leif So
  • Laddar…
Suvi5700
Märklig årstid att byta tak.
Tar dom inte bort alla rester av gammal papp?
Ser ju inte ut så på bilderna

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Känns inte som ett jätteproblem om du har en kallvind under sponten. Trä kan bli blött om det bara får möjlighet att torka, och att det inte händer gång på gång på gång.

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Jag hade inte varit orolig, det kommer torka. Mögel kommer efter långvarig tillförsel av fukt, och det växer inte alls under nollan.
Nej så är det inte , mögel kan uppstå på bara ett par dagar och det räcker absolut med att råsponten blivit blöt och papp läggs på , det har jag själv erfarit

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M Malinonen skrev:
Det är plåttak, så det kommer vara bärläkt och ströläkt ovanpå pappen.
Blåste/sopade de rent och lade underlagspapp så hade inte jag varit orolig.
Kan du se något från insidan av vinden, som en dubbelkoll om du känner dig osäker?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.