Vi har anlitat en takfirma för att byta vårt tak. Idag bytte de råspontluckor som var dåliga och behöll gamla luckor som var bra. Detta byte skedde under ymnigt snöfall nära 0 grader så all råspont blev blöt. De blåste bort den snö som gick med lövblås och sen har de nu lagt på takpapp på detta. De säger att det inte är några problem, att det kommer torka ut då det under råsponten är en kallvind. Vi tycker det känns helt fel och är oroliga för att det börjar växa mögel innan det hinner torka ut. Vad tror ni?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 511 inlägg
Jag hade inte varit orolig, det kommer torka. Mögel kommer efter långvarig tillförsel av fukt, och det växer inte alls under nollan.
Det du ska kolla är att råsponten inte expanderat så mycket att råsponten har veckat sig uppåt på slumpvisa skarvar. Är det så måste den slås ned igen, då kommer den aldrig att lägga sig platt mot taket igen av egen tyngd.M Malinonen skrev:
Precis! Slår det sig kan saker hända både med råsponten och pappen. När mitt garage byggdes var det sagt att underlagspappen skulle vara tät nog tills vädret medgav resten av takarbetet. Råsponten var alltså torr och hade fått papp på sig. Men underlagspappen var tydligen inte tillräckligt tät, varför fukt trängde igenom. Därmed slog sig råsponten och läckor uppstod. Fukthalten i täret blev så hög så det visst bildades en sorts mögel. Ordentligt tät pressenning på och torkaggregat löste detta till sist. Jag ser samma risk här, om fukten får är tillräckligt hög.Mats-S skrev:
Nej så är det inte , mögel kan uppstå på bara ett par dagar och det räcker absolut med att råsponten blivit blöt och papp läggs på , det har jag själv erfaritI InsidersUnited skrev:
Klicka här för att svara