Vi ska måste byta tak då våran papp under betongtegel börjar läka på vissa ställen i höstas. Tagit in 2st offerter på plåt, det ena Terra Plegel det andra falsad plåt. Vi har ett 1 plans rött hus byggt 1980.
Är dessa 2 bra alternativ och vilket ska man välja? Tar gärna emot synpunkter och tips. Vi är inte sugna på betongtegel igen.
Fördel falsad är billigare slipper bär och strö lekt.
Är dessa 2 bra alternativ och vilket ska man välja? Tar gärna emot synpunkter och tips. Vi är inte sugna på betongtegel igen.
Fördel falsad är billigare slipper bär och strö lekt.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 433 inlägg
Hur snörikt bor du?
Snö som glider ner på altaner är oftast inte önskvärt och då hamnar du på att köpa snörasskydd till det falsade som ändrar kalkylen lite då du slipper det med terraplegel.
Är det dubbelfalsad plåt och av ett pålitligt plåtslageri så håller jag det högre än plegel i kvalité, Utseendet är väl upp till var och en och vissa gillar inte att falsad plåt inte alltid blir helt slät alla gånger.
Snö som glider ner på altaner är oftast inte önskvärt och då hamnar du på att köpa snörasskydd till det falsade som ändrar kalkylen lite då du slipper det med terraplegel.
Är det dubbelfalsad plåt och av ett pålitligt plåtslageri så håller jag det högre än plegel i kvalité, Utseendet är väl upp till var och en och vissa gillar inte att falsad plåt inte alltid blir helt slät alla gånger.
Bor i Västerbotten så absolut snörikt förutom i vinter 🙂. Jag vill tro att en del snörasskydd är med i offerten ovanför altan och inglasning. Vet knappt vad det är för fals står Kami Klickfals på offerten. Tror jag förstår du menar typ att falsad kan upplevas "bucklig".Rickard. skrev:
Hur snörikt bor du?
Är terraplegel det sandade plåttaket?
Det har jag det har suttit uppe i snart 10år behöver inga snörrasskydd har något mer taklutning än din bild visar.
Ser snyggare ut också imo.
rutschkana för snö vill man inte ha och fint att slippa snörasskydden
Det har jag det har suttit uppe i snart 10år behöver inga snörrasskydd har något mer taklutning än din bild visar.
Ser snyggare ut också imo.
rutschkana för snö vill man inte ha och fint att slippa snörasskydden
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 433 inlägg
Klickfals är inte samma som dubbelfalsad.A athena skrev:
Jag hade nog valt terraplegel då för att slippa snörasskydden också få bättre viktspridning över hela taket.
Snuttat snörasskydd här och där är egentligen inge bra.
Måste kolla det står bara Takplåt kami terra plegel på offerten.T TheGame skrev:
Vad är skillnaden på dubbelfalsad och klickfals? Försöker hitta bilder men fattar nog inte. Vad är nackdelen med snuttat, kan det dras med när det andra åker ned?Rickard. skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 433 inlägg
Dubbelfals är ett hantverk där en plåtslagare viker ihop alla plåtar över hela taket medans ett klicktak är en färdig profil som "klickas" fast och bygger på överlapp.A athena skrev:
Nackdelen med snuttar är delvis att man riskerar att snörasskyddet överbelastas och går sönder och delvis att takstolar inte är byggda för snelast. Jag TROR dom bara måste klara 50% av vikten vid snelast men jag är inte helt säker då det var länge sen jag läst detta.
Jag skulle välja terra plegel, hade det pp förra huset och det var riktigt fint och höll kvar snön.
Upplevde även mindre ljud från regn än med den gamla pannplåten. Sen kändes det gediget när man la det, var inte flimsigt och sladdrigt
Upplevde även mindre ljud från regn än med den gamla pannplåten. Sen kändes det gediget när man la det, var inte flimsigt och sladdrigt
Känns som jag först måste kolla vilken variant Terra Plegel som är offeread, med eller utan sträv yta.L Lutte skrev:
Finns bara en variant av terraplegel, det är den sandade varianten. Annars är det plegel eller plusplegel dom varianter som finns i kami's utbud.A athena skrev:
Så det är no brainer som barnen säger
Jamen se där, så bra koll hade jag. Var nog Plegel och plus Plegel jag for efter och trodde plus var den sandade. Tack för info.L Lutte skrev: