Q Qaniel skrev:
Jag har grävt lite i det här för våran samfällighet, den som jag har funnit intressantast är den som skrevs om tidigare i tråden.
[länk]

Väldigt intressant hur dom har kommit runt effekttarifferna. Jag kommer nog att ta in offert från dom.
Ett tips är att kontakta Kalema E-Mobility. De erbjuder helhetslösningar. Service, platform osv.

kisumisu
X Xyliot skrev:
Ett tips är att kontakta Kalema E-Mobility. De erbjuder helhetslösningar. Service, platform osv.
Du skriver "helhetslösningar". Dom fakturerar även förbrukningen och sköter systemet helt i deras regi. Om ja?!

Då skulle jag tvärtom varna för dessa bolag och lyckosökare till företag!

kisumisu kisumisu skrev:
Word. Det där med att övervaka och sköta anläggningen känns för övrigt som helt onödigt, förstår inte vad de gör för de pengarna, i alla fall om man är en mindre förening som försöker hålla lite i slantarna. Vi har inte haft en enda driftstörning på de snart 5 år vi haft vår anläggning igång, förutom när Telia bytte IP-adress på vår uppkoppling utan att berätta det - och det hade ingen extern tjänst löst åt oss ändå.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
J jliljeha skrev:
Word. Det där med att övervaka och sköta anläggningen känns för övrigt som helt onödigt, förstår inte vad de gör för de pengarna, i alla fall om man är en mindre förening som försöker hålla lite i slantarna. Vi har inte haft en enda driftstörning på de snart 5 år vi haft vår anläggning igång, förutom när Telia bytte IP-adress på vår uppkoppling utan att berätta det - och det hade ingen extern tjänst löst åt oss ändå.
Jo allt ska vara molnlösningar, appar, man kan snart inte gå in genom dörren utan en app eller extern tjänst! Där månadsavgiften är "bara 99kr/mån för basictjänsten" (men tänk nu vad praktiskt, blir du utelåst är det ju bara logga in med bankid, du behöver ju inte längre ringa låssmeden eller själv ansvara för den där gamla krångliga nyckel låset).
Är väl det ett visst larmbolag försöker göra med sin dörröppnare......

En BRF skall ju ta hand om sina boende och inte agera som nån som gör det svårt (läs även dyrt) för sina boende!

Sen börjar ju BRF och egna villor närma sig varandra nåt enormt. Dvs man tar bort bra saker tvättstuga, sopnedkast, brevinkast. Vissa har sagt bort kabeltv/fiber avtal som är på billiga gruppavtal (gör lika dyrt som i egen villa ha dessa tjänster).

I villa sätter bla försäkringsbolag massa krav på säkert vatten, att man skall ha larm, tv ska streamas, villafiber som man betalat en massa för (men äger ej fiberkabeln eller konvertern).

Allt ska vara som sagt leasing, abbonemang, externa lösningar som nån girig skatteparadisföretag ska sköta....

Nu är jag kanske bitter och negativ, men så jädrans trött på det här!
Så trött att man ibland önskar det skulle bli krig och kris då inget av det där kommer fungera längre!

Ps. Nu hävdar ja inte att elbilar skulle vara säkrare. Men lycka till att köra en ny fossilbil som likt förbannat är beroende av datorer, programuppdateringar, molnlösningar och appar för att fungera (åtminstone för att gå igenom besiktningen).

Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Du skriver "helhetslösningar". Dom fakturerar även förbrukningen och sköter systemet helt i deras regi. Om ja?!

De har snarare satt samman olika företags produkter till en helhet. Säger inte att de passar alla. Laddboxarna som används är CTEK. De kan kopplas till vilken operatör man vill som stödjer OCPP eller ingen alls och köra allt lokalt.

Till och med lastbalansering sker lokalt till skillad från många andra. Kan tillägga att jag arbetar för CTEK så är jävig i sammanhanget men vi har sammarbetat med Kalema i många år.

Stationen utvecklas dessutom i Sverige.

• Gilla
Bastens
  • Laddar…
kisumisu
X Xyliot skrev:
De har snarare satt samman olika företags produkter till en helhet. Säger inte att de passar alla. Laddboxarna som används är CTEK. De kan kopplas till vilken operatör man vill som stödjer OCPP eller ingen alls och köra allt lokalt.

Till och med lastbalansering sker lokalt till skillad från många andra. Kan tillägga att jag arbetar för CTEK så är jävig i sammanhanget men vi har sammarbetat med Kalema i många år.

Stationen utvecklas dessutom i Sverige.
Det var inget personligt mot dig.

Skrev bara texten för att ofta ser det ut så att man lejer vidare saker bara för att man inte har engagemang i en förening!

Alternativt orkar lära sig nya saker om teknik eller har för mycket pengar som man kan kasta i sjön istället för att satsa dessa pengar på vettigare saker.

Ofta är det dock okunskap och majoriteten på stämmorna lyssnar på ett företag hellre än nån kunnig inom brf.
Blir något 100k dyrare så röstas det ned för att "huijaaa vad dyrt" "det har vi inte råd med" som om 100k är så mycket i en förening där det tex bor 300 personer 🤦‍♂️

Givetvis finns det olika tekniska lösningar som är bra också. Vi har tex på mitt jobb elektroniska lås men där man använder en "fysisk" nyckel. Bra när en och samma nyckel går till alla ställen man har behörighet till. Inga koder man behöver komma ihåg, inga appar, inget internet behövs heller 😁 men likväl elektroniska lås 😉

Likadant är det ju med laddboxar.
Som du skriver man kan ha Opensource och nån som sköter en enkel avläsning och fakturering internt och får därmed ner förbrukningskostnaden och behövs ingen mellanhand som fakturerar extra för t ex abbonemang.

Redigerat:
Har ni idag IMD el? Alltså gemensam el med individuell debitering? Eller sitter ni på enskilda abonnemang?

Om ni ändå funderar på laddboxar och har individuella abonnemang, överväg att samtidigt slå ihop elabonnemangen för lägenheterna med föreningens abonnemang. På så vis får ni en effekttopp på morgon och kväll som ni kan nyttja för att ladda bilarna med nattetid utan att behöva säkra upp. Dessutom innebär det en besparing för varje bostadsrättshavare och det förenklar debiteringen av laddboxarna eftersom ni givetvis kravställer att företaget som sköter mätningen ska klara av att mäta både laddbox och bostadsrätt.

Företagen som enbart sköter debitering av laddboxar tenderar att ha väldigt höga avgifter och diverse mer eller mindre motiverade påslag, företagen som sköter imd el tenderar ha mer resonliga avgifter.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
När vi installerade i en förening jag bodde i valde vi att också gå över till IMD el då en grundtanke var att det inte ska vara dyrare för de boende i föreningen att ladda än det skulle ha varit om vi alla bott i villor. Från början fick vi med i offerten att laddboxen bara skulle ses som en extra elmätare i lägenheten (alltså vara gratis), men pga oväntade komplikationer blev det ändå en merkostnad på 50 spänn/år eller något (alltså strax över 4 kr/mån) vilket vi till slut accepterade. Har för mig att elmätaren i varje lägenhet kostade 200 kr/år (att jämföra med nätägaren som tog hutlösa 1800 kr/år).
Samma elpris oavsett om det är lägenheten eller bilen som förbrukar elen.

Vi valde Zaptec Pro, vilken går att få med en speciell fästplatta så att man senare kan flytta boxen (elektriker krävs). Vi installerade fästplattor på samtliga parkeringsplatser. Jag har för mig att även Easee senare började erbjuda fästplattor som man kunde flytta runt boxar mellan utan att behöva ringa elektrikern.

För att hålla nere effektavgiften har vi ställt in lastbalanseringen på att bromsa vid önskad max-effekt snarare än att bromsa vid säkringen som pga alla lägenheterna är kraftigt överdimensionerad för laddning nattetid. (Föreningen har fjärrvärme.)

Såvitt jag vet blev alla boende väldigt nöjda med lösningen oavsett om man hade elbil vid tidpunkten för installationen eller inte.

• Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.