Det finns många laddboxar på marknaden...
Zaptec Go har 4G-kommunikation mot sina servrar (sin portal) och kommunikation mot Nord Pool
måste de ha p g a funktionen "Eco Mode".
Så de har driftskostnader och då funderar jag på affärsmodellen 📈.
Hur ska man kunna klara sina driftskostnader på lång sikt?
Men säkert finns det många fler leverantörer som har driftskostnader för kommunikation etc.
Har beställt en Zaptec Go.
Zaptec Go har 4G-kommunikation mot sina servrar (sin portal) och kommunikation mot Nord Pool
måste de ha p g a funktionen "Eco Mode".
Så de har driftskostnader och då funderar jag på affärsmodellen 📈.
Hur ska man kunna klara sina driftskostnader på lång sikt?
Men säkert finns det många fler leverantörer som har driftskostnader för kommunikation etc.
Har beställt en Zaptec Go.
Bra fråga.P pojak skrev:
Har själv Charge Amp som bekostar servrar för ladd-schema, lastbalansering mm.
Man kan ju undra hur dom finansierar det i längden. Abonnemang som du säger??
Andra tillämpningar är ju gratis först, sen får du betala om du vill ha lite extra finesser, vad det nu skulle vara för en laddbox?
Laddbox bolagen går inte så bra om man kollar årsredovisningar och aktiekurser. Men det finns väl fler skäl till det.
Ångrar att jag inte valde en box som kan skötas lokalt. Om det nu finns sådana. Svårt att läsa ut av produktspecifikationer. När jag valde var det mer frågan om fast eller lös kabel.
Jag kan tycka att det vore intressant med en box som sköts helt lokalt. För oss skulle det räcka med att kunna ställa in boxen så att laddningen startas vid ett visst klockslag och upphör vid ett annat klockslag.L Lundstroem1 skrev:Bra fråga.
Har själv Charge Amp som bekostar servrar för ladd-schema, lastbalansering mm.
Man kan ju undra hur dom finansierar det i längden. Abonnemang som du säger??
Andra tillämpningar är ju gratis först, sen får du betala om du vill ha lite extra finesser, vad det nu skulle vara för en laddbox?
Laddbox bolagen går inte så bra om man kollar årsredovisningar och aktiekurser. Men det finns väl fler skäl till det.
Ångrar att jag inte valde en box som kan skötas lokalt. Om det nu finns sådana. Svårt att läsa ut av produktspecifikationer. När jag valde var det mer frågan om fast eller lös kabel.
Vår elnätsleverantör erbjuder lägre effektavgifter nattetid, vilket man definierar som kl 23-06.
Så en laddbox man kan kommunicera med via Bluetooth, och utan "molnkommunikation", skulle vara toppen.
Den data de skickar kostar ca 100-200kr per år och täcks av produktens SUC är jag ganska säker på. Sedan har de kostnader för infrastruktur och utveckling men det täcks av deras försäljning.
För BRFs räkning upphandlade jag en större mängd laddboxar. Valet föll på en modell med "gratis LTE" och moln-logik. Ingen kommer ju klaga så länge allt funkar men det känns lite som ett korthus. Någon måste ju betala för att hålla lamporna tända. Det enda jag ser är om de kan sälja förbrukningsdatat till någon eller ansluta regleringstjänster på något sätt.P pennybridge skrev:
Jag jobbar med IoT teknologi själv och kostnaderna för att hålla igång sådan enkel funktionalitet som Zaptec erbjuder är inte så stora. Grovt gissat så tror jag de räknar hem all kostnad på runt 2000-3000 sålda enheter per år. De kanske har andra saker de säljer med i sin affärsmodellM merbanan skrev:För BRFs räkning upphandlade jag en större mängd laddboxar. Valet föll på en modell med "gratis LTE" och moln-logik. Ingen kommer ju klaga så länge allt funkar men det känns lite som ett korthus. Någon måste ju betala för att hålla lamporna tända. Det enda jag ser är om de kan sälja förbrukningsdatat till någon eller ansluta regleringstjänster på något sätt.
Beror på vad de har för deal men oftast ligger det runt 100-300 kr per år för denna typ av datamängd.
Beroende på var de har affär så brukar det löna sig att köra med en lösning som Flolive eller motsvarande.
Beroende på var de har affär så brukar det löna sig att köra med en lösning som Flolive eller motsvarande.
Vet inte hur mycket efterforskningar alla gjort här men jag anar en viss rädsla för att molnet går ner. och någon ställde frågan om dom kan köras "lokalt"
Jag har själv monterat zaptec hos kunder och dom har ett litet meny hjul inne i sig, en för iot mode där dom konfigureras via app. Men det går också att ställa dom till ett fast ampere tal, exempelvis 16-20-25 ect
Jag har själv monterat zaptec hos kunder och dom har ett litet meny hjul inne i sig, en för iot mode där dom konfigureras via app. Men det går också att ställa dom till ett fast ampere tal, exempelvis 16-20-25 ect
Charge Amps, som exempel, har nu uppdaterat sina Allmänna villkor. Dom bäddar för att kunna ta betalt för tjänster i framtiden. Dom sammanfattar ändringarna så här
"Kort sammanfattning
De nya allmänna villkoren är en juridisk och strukturell uppdatering som anpassar villkoren till hur Charge Amps Cloud används idag som en molnbaserad plattform.
För dig som privatkund innebär uppdateringen ingen omedelbar förändring i hur tjänsten fungerar eller används.
Vad är ändrat jämfört med tidigare villkor
I korthet har vi:
- Samlat villkoren i ett modernt, enhetligt avtal som gäller både privatpersoner och företagskunder
- Förtydligat ansvarsfördelning, säkerhet, kontohantering och dataskydd
- Tydliggjort hur tjänsten kan utvecklas, förändras och paketeras över tid
- Infört en generell struktur som även stödjer abonnemang och betalda paket för de kundtyper och användningsfall där det är aktuellt
Viktigt om betalning för privatkunder:
Utskicket av nya villkor innebär inte att befintliga privatkunder automatiskt börjar betala för en tjänst som idag är kostnadsfri.
Eventuella avgifter, paket eller abonnemang gäller endast om och när en kund aktivt väljer eller beställer en sådan tjänst.
Om förändringar skulle införas som påverkar privatkunder ekonomiskt kommer detta att kommuniceras tydligt i förväg, så att du har möjlighet att ta ställning innan något ändras."
"Kort sammanfattning
De nya allmänna villkoren är en juridisk och strukturell uppdatering som anpassar villkoren till hur Charge Amps Cloud används idag som en molnbaserad plattform.
För dig som privatkund innebär uppdateringen ingen omedelbar förändring i hur tjänsten fungerar eller används.
Vad är ändrat jämfört med tidigare villkor
I korthet har vi:
- Samlat villkoren i ett modernt, enhetligt avtal som gäller både privatpersoner och företagskunder
- Förtydligat ansvarsfördelning, säkerhet, kontohantering och dataskydd
- Tydliggjort hur tjänsten kan utvecklas, förändras och paketeras över tid
- Infört en generell struktur som även stödjer abonnemang och betalda paket för de kundtyper och användningsfall där det är aktuellt
Viktigt om betalning för privatkunder:
Utskicket av nya villkor innebär inte att befintliga privatkunder automatiskt börjar betala för en tjänst som idag är kostnadsfri.
Eventuella avgifter, paket eller abonnemang gäller endast om och när en kund aktivt väljer eller beställer en sådan tjänst.
Om förändringar skulle införas som påverkar privatkunder ekonomiskt kommer detta att kommuniceras tydligt i förväg, så att du har möjlighet att ta ställning innan något ändras."
Här kom då priser abonnemangstjänster hos Charge Amps, har inte kommit via någon officiell väg, så lite oklart om källan till detta. Har inte hört om någon annan laddbox-tillverkare som tar betalt på detta sätt.L Lundstroem1 skrev:
Någon måste ju stå för fiolerna. Jag tror det kommer för andra tillverkare också. Speciellt när det gäller de som har inbyggd datakoppling.
Samma när det gäller att hålla igång servrar. Speciellt Zaptec som gör effektbalanseringen i molnet.
Samma när det gäller att hålla igång servrar. Speciellt Zaptec som gör effektbalanseringen i molnet.
Klicka här för att svara
