Hej,
Jag skaffade elbil och installerade laddbox (Easee) i somras.
Det har fungerat bra länge men igår kväll gick en huvudsäkring till huset.
3-fas 16A in till huset (vi ska byta upp till 20A så fort elektrikern har tid).

Jag har nu försökt följa vad som händer på de olika faserna genom appen som samlar info från både laddbox och equalizer.
På sidan för laddboxen säger den att fas 1 används för laddning. På equalizern visar den att belastningen ligger på fas 3.

Borde det vara så här? Finns det en risk att laddboxen tror att t ex. fas 1 är tillgänglig för laddning baserat på felaktig information? Alltså att equalizern säger fas 3 men laddboxen "blandar ihop" fas 1 & 3.
Jag hoppas att ni förstår vad jag menar.

Kan det bero på ett misstag vid installation? Isåfall borde jag kunna reklamera det till firman som installerade.

Tacksam för er hjälp!
Mvh Oskar

• Skärmdump av en app som visar laddstatus för en elbilsladdare. Fas 1: 6,7A, 220V; Fas 2: 0A, 228V; Fas 3: 0A, 238V. Total effekt: 1,4 kW.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Appskärm för laddboxinställningar visar TN 3-fas med strömbelastning för Fas 1, 2 och 3, samt överskottsenergi inaktiv och total förbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tolkar det som att faserna inte är inkopplade i rätt ordning på laddboxen. Sen vet jag att Easee kan växla faser i boxen till den minst använda men vet inte hur det presenteras så allt kan vara rätt ändå. Ring och fråga firman.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Jag tror också det blivit felkopplat. Om Easee laddar på en annan fas än L1 så kommer det stå på L2 eller L3.

Om den nu tror den laddar på L1 men i verkligheten laddar på L3 så beror det sannolikt på att L3 stoppats in där L1 ska sitta i laddboxen.

Det kan bero på en gammal trött säkring som till slut gett upp.

Tja! Fick du löst detta? Har samma problem!

Hej!
Jag fick löst detta med installatörens hjälp.
Det berodde på att faserna inte var rätt kopplade. Fick inte riktigt tydligt svar på om det var de som installerat fel till laddboxen eller om det var felmatat från huvudcentral ner mot vår undercentral/säkringsskåp.

Mvh

• Gilla
Smmeh
  • Laddar…
Tack snälla!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.