Hej,
Jag ska skaffa en laddbox 7,4kW att sätta på garaget.

Idag har jag:
- 25A huvudsäkring. (går nog att säkra upp lite)
-Diazedcentral i källare
-Bergvärmepump (Thermia diplomat 12)
- befintlig kanalisation/kabel central-garage via kulvert. (2,5mm2) som jag tänkte nyttja till laddbox om möjligt för att slippa borra/gräva.

Det verkar som att värmepumpens elspets har någon form av effektvakt eftersom jag ser dragning från VP till central där det i centralen sitter en röd ring runt varje inkommande fas i centralen vilket jag gissar är någon typ av spole som givare.

Nu vill jag såklart ha effektvakt även på laddboxen.
hur kan man få det kompatibelt så att VP och laddbox samsas?

Vad skulle vara en bra lösning i min situation?

Attitudeswe
7.4kW låter som en enfas box. Då räcker ej 2.5mm2 skaffa en trefas.

Du kan för VP berätta att din huvudsäkring är 16A. Då har du minst 9A över till bilen vilket är fullt tillräckligt för utspridda 3000mil/år. (Bil slipper pausa så ofta, den kan dra ner till 6-7A som lägst)

Laddboxen tar lämpligtvis sin effektvakt från elmätarens HAN port. Antingen via molnet (tibber pulse t.ex) eller lokal wifi/trådad lösning.

Jag har Tibber pulse lösningen och har aldrig löst huvudsäkring på 17000kWh laddat till bil.

Tibber lösningen har fördelen att hålla effektavgiften i schack också. Beroende på nätägare kan det vara ett gäng hundralappar i månaden.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
7.4kW låter som en enfas box. Då räcker ej 2.5mm2 skaffa en trefas.
Fel av mig. Boxen (ej vald ännu) ska vara 3-fas och på 11kW.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Du kan för VP berätta att din huvudsäkring är 16A
Menar du att VPs effektvakt ska bort och att den stryps konstant på 16A (11kW)? Idag är VP säkrad 3x20A = ca 14 kW. Tror pumpdelan drar 4kw och så sitter det två slingor 3+9kW för tillskott. Tillskottet går mycket sällan men går vid legionellakörning var 14e dag.

Jag vill ju gärna uppnå att inte strypa laddboxen i onödan men samtidigt vara trygg med att Vp funkar som den ska.men allra viktigast är att inte skjuta någon huvudsäkring. Men huvudsäkringar kanske är lite tröga så bilen hinner "backa" ifall VP får för sig att dra igång elpatronen?

Avseende tibber/effekttaxa osv så är det ju i sig ett jobbigt optimeringsproblem. Som jag ianske får fundera på senare. Vår nätägare räknar ju "västa timmen" och det är på den man får strafftaxa.

Attitudeswe
  • Gilla
proffsrik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.