Har fått en standard offert för installation av en vanlig laddbox. eease eller liknande.
10 m kabel instllation i mark ingår i priset som är runt 9000 sek.
Behöver dock 10 m extra kabel i mark, jag gräver själv och står för markrör till kabeln
För dessa extra meter i mark begär man över 4000 sek för elkabel. Blir 2000 efter avdrag.
Är jag bara snål eller är det ett väl tilltaget oris för en kabel som jag gissar på kostar 40-70kr /meter i butik. Elfirma borde dessutom komma över densamma till ett lägre pris. Den marginalen kan de absolut behålla, men 4000, är det vad som är rimligt

• Gilla
magnbe
  • Laddar…
S Spongebob68 skrev:
Har fått en standard offert för installation av en vanlig laddbox. eease eller liknande.
10 m kabel instllation i mark ingår i priset som är runt 9000 sek.
Behöver dock 10 m extra kabel i mark, jag gräver själv och står för markrör till kabeln
För dessa extra meter i mark begär man över 4000 sek för elkabel. Blir 2000 efter avdrag.
Är jag bara snål eller är det ett väl tilltaget oris för en kabel som jag gissar på kostar 40-70kr /meter i butik. Elfirma borde dessutom komma över densamma till ett lägre pris. Den marginalen kan de absolut behålla, men 4000, är det vad som är rimligt
Om vi utgår ifrån ett meterpris på 40-70 kr/m (vet inte exakt vad 4-6mm2 kostar, beror väl mycket på leverantör också), och du behöver 10 meter gånger fyra (tre faser + jord) så blir det då: 10 x 70 x 4 = 2800 kr (plus lite extra för inkoppling). Att sätta 4000 kr och sen att du får betala 2000 känns väl iaf inte helt uppåt väggarna då ? Frågan är också om dom köper per meter eller en rulle på 12 m eller liknande ?

Man kan absolut fundera på vilket påslag du får betala, och om en del utnyttjar ROT för att föra på ett lite för stort överslag osv, men alternativet du har är väl att välja en annan installatör som kanske tar mindre ?

• Gilla
Salamander34 och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Om vi utgår ifrån ett meterpris på 40-70 kr/m (vet inte exakt vad 4-6mm2 kostar, beror väl mycket på leverantör också), och du behöver 10 meter gånger fyra (tre faser + jord) så blir det då: 10 x 70 x 4 = 2800 kr (plus lite extra för inkoppling). Att sätta 4000 kr och sen att du får betala 2000 känns väl iaf inte helt uppåt väggarna då ? Frågan är också om dom köper per meter eller en rulle på 12 m eller liknande ?

Man kan absolut fundera på vilket påslag du får betala, och om en del utnyttjar ROT för att föra på ett lite för stort överslag osv, men alternativet du har är väl att välja en annan installatör som kanske tar mindre ?
Priset jag angav var för en trefaskabel, så tänker att tillägg bör vara 500 kr ca.
Inkoppling av en kabel som är 10 eller 20 meter lär ju inte öka på priset för installation. Trikarn får ju gå ett par meter extra iofs..
Men priset bör ju inte öka bara för att det finns ett grönt avdrag som man kan göra tänker jag

Tyvärr verkar det oseriöst.
Antar att det är en 5G2,5 eller 5G6 dom använt? Då borde merkostnaden vara typ någon tusenlapp eller max 2

S Spongebob68 skrev:
Priset jag angav var för en trefaskabel, så tänker att tillägg bör vara 500 kr ca.
Inkoppling av en kabel som är 10 eller 20 meter lär ju inte öka på priset för installation. Trikarn får ju gå ett par meter extra iofs..
Men priset bör ju inte öka bara för att det finns ett grönt avdrag som man kan göra tänker jag
Är det samma typ av kabel då? Inte så att 10 klarar sig med 2,5 men 20 meter så ökas dimensionen?

Majgårdarna
Vart har du fått offerten ifrån?
De lokala elektrikerna verkar ta i lika mycket i laddbox offerterna som de gör i Ahlsells prislista.
Kolla om du kan köpa igenom tibber eller nått liknande.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Är det samma typ av kabel då? Inte så att 10 klarar sig med 2,5 men 20 meter så ökas dimensionen?
Kollade lite avseende spänningsfall. 2,5 bör klara den längden. Men en 6mm2 kabel ligger på ca 70-80 kr metern där jag kollade.
Pratade med deras kundtjänst och fick ett väldigt ärligt svar…
Det är en del av affärsmodellen, lågt inropspris som nästan alltid behöver kompletteras med tillägg. Alla tilläg är oskäligt dyra medgav personen ifråga. Men han sa också att alla bolag gör likadant och att det inte fanns förhandlingsutrymme trots det uppenbara överpriset.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Att dra 3 faser + jord i en kabel är vansinnigt . Alltid 3 faser + nolledare + skyddsledare.

• Gilla
Swedejohn och 1 till
  • Laddar…
S Spongebob68 skrev:
Kollade lite avseende spänningsfall. 2,5 bör klara den längden. Men en 6mm2 kabel ligger på ca 70-80 kr metern där jag kollade.
Har du då även kollar förimpedans?

Hur som, 80:- metern x 20 = 1600

Sen grisar de till med lite drygt 100% påslag så är du uppe i 4000.

De tycker ju att eftersom du ändå får halva priset så kan de ju dubbla priset i förväg så drabbas inte du utan de snor åt sig vinsten. Man har sett det sen halva priset på laddstationer dök upp, en laddbox som kostar 4000 på marknaden kostar plötsligt 8000 hos elektrikern där man kan få halva priset från staten...

• Gilla
perman och 2 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Har du då även kollar förimpedans?

Hur som, 80:- metern x 20 = 1600

Sen grisar de till med lite drygt 100% påslag så är du uppe i 4000.

De tycker ju att eftersom du ändå får halva priset så kan de ju dubbla priset i förväg så drabbas inte du utan de snor åt sig vinsten. Man har sett det sen halva priset på laddstationer dök upp, en laddbox som kostar 4000 på marknaden kostar plötsligt 8000 hos elektrikern där man kan få halva priset från staten...
Egentligen inte ens halva priset då 10 m ingår. Bara resterande meter tilläggsfaktureras. Läste lite mer av det ”finstilta”, även dragningen av extra metrarna i gulröret kostar extra. Klart att det blir lite tyngre och tar ett par sekunder extra att dra 20 i stället för 10 m.

Ossian K Olsson
S Spongebob68 skrev:
Egentligen inte ens halva priset då 10 m ingår. Bara resterande meter tilläggsfaktureras. Läste lite mer av det ”finstilta”, även dragningen av extra metrarna i gulröret kostar extra. Klart att det blir lite tyngre och tar ett par sekunder extra att dra 20 i stället för 10 m.
Det är vanligt att det är en del av affärsmodellen att ha extra meter som tillägg.

Frågan är om dessa meter var tydligt specificerade för dig innan? Antingen genom ett ”meterpris” eller i din ursprungliga offert?

Om det var det, så är det bara att bita i det sura äpplet och betala.

• Gilla
Eilert_e
  • Laddar…
Men som jag uppfattat det så har du i nuläget en offert, som du inte har accepterat ännu?

Det är väl bara att prata med ett par firmor ytterligare.

OM vi tänker oss att dina extra meter gör att man tvingas öka från 2,5 - kanske 6 kvmm kabel. Så ökar kostnaden även för det som ingår i priset. Men det ser ut att vara svårt att motivera 4000 kr extra oavsett.

S
Kul att snack om förimpedans dyker upp, som om det vore någonting som tas hänsyn till av elektriker i branschen.

Att hitta en elektriker som:
1 - Vet vad förimpedans är och dess inverkan på säkringar/kablar
2 - Använder denna kunskap

Är nog lika sannolikt som att vinna på lotteri.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Urban R och 7 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Det är vanligt att det är en del av affärsmodellen att ha extra meter som tillägg.

Frågan är om dessa meter var tydligt specificerade för dig innan? Antingen genom ett ”meterpris” eller i din ursprungliga offert?

Om det var det, så är det bara att bita i det sura äpplet och betala.
Det var faktiskt inte synligt den vägen jag beställde men ser nu att på företagets hemsida så finns det priser lite i skymundan
Helt klar så accepterar jag offerten då den i slutändan landar på samma som lokala elektrikern . Han kan tyvärr inte fixa den sista uppkoppling för att elen skall kunna faktureras företaget. Det tar man 2000 för så blir lite dyrare med honom

Jag behövde nästan 40 m kabel till laddaren. Det blev betydligt billigare att köpa den själv från elbutik.se, gräva ner ett gult markrör och dra in kabeln själv. Killarna från elfirman fick koppla in ändarna i elcentral respektive laddare och behålla de där tio metrarna som ingick.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.