2 949 läst ·
41 svar
3k läst
41 svar
Lastbalanserare eller icke 2026?
Har nu lastbalanserare men ligger ju och triggar limiten en del.
Är detta ok eller kommer säkringen sägs upp sig? Har angivit 25A som Max i appen vilket också är fallet. Eller ska jag snäppa ner nivån till 23-24 för att få marginal?
Är detta ok eller kommer säkringen sägs upp sig? Har angivit 25A som Max i appen vilket också är fallet. Eller ska jag snäppa ner nivån till 23-24 för att få marginal?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det som drar så mycket, elbilarna eller något annat?Tekniker skrev:
Du skrev att du hade BVP, den lär väl inte dra mer än några kW om den inte går på tillsats.
Porslinssäkringar håller för rätt mycket kortvarig misshandel, så är det bara toppar på någon timme är det inga problem, men att ligga konstant på gränsen är inte optimalt.
L1 som ligger högt, snedbelastning i centralen?Tekniker skrev:
24A skulle nog inte räcka helt och hållet för att ta bort alla varningar, men jag skulle ha 1A marginal. Det har jag hemma också trots att min lastbalansering inte går över molnet som sin Pulse - du har en fördröjning där som gör att den inte hinner sänka i tid.Tekniker skrev:
Huset drar minst 2kW konstant som lägst. Har BVP, VVB, FTX som är dom större förbrukarna, går på 3fas allihopa.Gimp skrev:
Vad är det som drar så mycket, elbilarna eller något annat?
Du skrev att du hade BVP, den lär väl inte dra mer än några kW om den inte går på tillsats.
Porslinssäkringar håller för rätt mycket kortvarig misshandel, så är det bara toppar på någon timme är det inga problem, men att ligga konstant på gränsen är inte optimalt.
Ska be om att få lite shellys installerade så jag kan se mer individuellt vad som drar vad.
Varningarna blir jag inte av med eftersom den då kommer varna för att den tickar över 24A istället. Kan ställa ner laddaren från att vara en 16A installation till 14A, då kanske det löser sig även varningarna.S sjoelund skrev:
Jösses vad du åker bil.
Jag kör 8A och laddar in 45 kWh mellan 22-06 och duckar all effektavgift.
Tar hellre lite extra laddförluster än att maxa mina 25A.
Dock klarar de 30A säkert 15-30 min eller 35A en minut.
Mina 16A höll 4 minuter med 25A belastning.
Jag kör 8A och laddar in 45 kWh mellan 22-06 och duckar all effektavgift.
Tar hellre lite extra laddförluster än att maxa mina 25A.
Dock klarar de 30A säkert 15-30 min eller 35A en minut.
Mina 16A höll 4 minuter med 25A belastning.
Kör knappt nånting men har inte heller effektavgift (så har inte ställt ned laddaren) och låter någon av bilarna vara inkopplad hela tiden.P Pligg85 skrev:
Vad det lider så bör även jag förstå hur jag ska undvika effekttarifferna. Har ju rätt mycket grundförbrukning i huset.
När jag körde Tibber Pulse tidigare fungerade det fint. Man ställer in ett värde för huvudsäkring och ett annat totalt max för laddningen (eller om det var 1A marginal man ställde in).Tekniker skrev:
Att ställa ner max på laddaren till 14A hjälper inte nödvändigtvis då det kanske var 16A på annat och bara fanns 9A till laddaren just då.
Jag rekommenderar en lastbalanserare (helst Perific) nu när det är kallt ute (4 månader om året) så kräver huset mer än man tror. Trots 25amp huvud säkringar så kan säkringen gå ändå. Ställ laddboxen lågt på 10 amp (2 kw/fas) och då är det 15 amp över/fas. Slå på ugnen och induktionshällen så är alla 15 amp borta, sedan är det fler delar i huset som också vill ha ström. Lastbalanseraren pausar/stoppar laddningen tills ugnen och hällen går på halvfart och laddningen kommer igång i låg takt och stiger allt eftersom maskinerna inne stannar. Håller du laddningen till natten och 10 amp så klarar du uppvärmningen och laddboxen under effekttariffen. Alla lastbalanserare kräver bra wifi så se till att ha en bra 2,4ghz router/extender i närheten av lastbalanseraren.Tekniker skrev:
Är det nödvändigt att sätta in en lastbalanserare idag? Ska beställa en Zaptec Go 2.
Nu när effektavgifter är på gång så är det väl inte längre möjligt att trycka på när elen är billigt. Så jag laddar oftast på låg effekt och kör inte så långt per dag att jag tömmer batteriet. Har man då nytta av en lastballanserare idag?
Hur resonerar ni?
Bonusfråga. Har redan en Zaptec Go idag. Kan en (1) lastbalanserare kopplas till båda boxarna?
Perific klarar fler laddboxar. Snabb.
Tibber smartladdning funkar inte med Perific.
Sense o Tibber är långsamma.
Klicka här för att svara