Jag närmar mig inköp av någon typ av el-stödd bil. Jag parkerar oftast i garaget och tänker att jag sätter laddboxen i garaget, men finns det någon bra lösning på hur man då laddar när bilen står utomhus? Kan inte gärna köra med garagepporten öppen...
PS varför är alla nya bilar så breda? Det blir tajt att ens köra in genom min standarport.
PS varför är alla nya bilar så breda? Det blir tajt att ens köra in genom min standarport.
Har du lång kabeln kanske den går att klämma i porten? Annars är nog 2 boxar svaret.S stefan991 skrev:Jag närmar mig inköp av någon typ av el-stödd bil. Jag parkerar oftast i garaget och tänker att jag sätter laddboxen i garaget, men finns det någon bra lösning på hur man då laddar när bilen står utomhus? Kan inte gärna köra med garagepporten öppen...
Köp en box av typ ctek njord så har du bara 2 krokar, en inne och en ute så kan du bestämma själv vart du laddar.
Sen kan du dra med den till sommarhuset, svärföräldrarna eller vart du nu kan tänkas behöva ladda en helg.
Sen kan du dra med den till sommarhuset, svärföräldrarna eller vart du nu kan tänkas behöva ladda en helg.
Det är ett gott råd som inte är ändrat.smgustaf skrev:
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/du-ar-ansvarig-for-elen/saker-el-utomhus/
Fast i länken står det ju att uttaget ska vara jordat och ha jordfelsbrytare. De avråder konsekvent från att ansluta utrustning för utomhusbruk till ett ojordat uttag inomhus. En laddbox som är godkänd för utomhusbruk men som sitter innanför en garageport kan väl inte bli farlig för att man drar ut sladden genom porten?A avh67f skrev:
Är sedan 2023 innehavare av en el-bil som fram till idag har avverkat 4000 mil.
Laddning sker mestadels hemma. Främst inomhus i garaget under den kalla vintern. Sommartid sker laddning även utomhus. Laddboxen sitter monterad utomhus (efter rekomendation som gavs 2023) med egen jordfelsbrytare och kopplad till husets 25 amp huvudsäkring. Till den har jag även kopplat en S-Line Energic Lastbalansering mellan husets och bilens effektförbrukning. Jag har även gjort ett hål i väggen för en 10 m laddkabel som används vid laddning inomhus. Vid laddning utomhus använder jag bilens egen laddkabel. Garageporten hålls stängd så garagevärmen underlättar laddningen. Garaget står bredvid huset men Verisure har fått montera brandvarnare i taket ovanför bilen, en kamera som täcker bil och de två garageportarna samt en enhet som ger larmsignal. Brand i en bil är förödande men ett 82 kWh högvoltsbatteri är i en klass för sig om oturen är framme.
Rekomendationen i dag är "Ur ett räddningstjänstperspektiv är en placering utomhus att föredra." Det avser bilens uppställningsplats vid laddning. Det inkluderar laddhybrider och elscoter.
Den rekommendationen beaktar arbetsmiljön för alla aktörer under och efter en brand i ett Litiumjonbatteri.
Laddning sker mestadels hemma. Främst inomhus i garaget under den kalla vintern. Sommartid sker laddning även utomhus. Laddboxen sitter monterad utomhus (efter rekomendation som gavs 2023) med egen jordfelsbrytare och kopplad till husets 25 amp huvudsäkring. Till den har jag även kopplat en S-Line Energic Lastbalansering mellan husets och bilens effektförbrukning. Jag har även gjort ett hål i väggen för en 10 m laddkabel som används vid laddning inomhus. Vid laddning utomhus använder jag bilens egen laddkabel. Garageporten hålls stängd så garagevärmen underlättar laddningen. Garaget står bredvid huset men Verisure har fått montera brandvarnare i taket ovanför bilen, en kamera som täcker bil och de två garageportarna samt en enhet som ger larmsignal. Brand i en bil är förödande men ett 82 kWh högvoltsbatteri är i en klass för sig om oturen är framme.
Rekomendationen i dag är "Ur ett räddningstjänstperspektiv är en placering utomhus att föredra." Det avser bilens uppställningsplats vid laddning. Det inkluderar laddhybrider och elscoter.
Den rekommendationen beaktar arbetsmiljön för alla aktörer under och efter en brand i ett Litiumjonbatteri.
Jag har min installerad i garaget, precis innanför porten. Har en tio meters laddkabel till den vilket gör att jag kommer åt att ladda bilen i garaget (oavsett var en framtida bil har laddporten) och kan dra den under porten och ladda bilen utanför garaget (också oavsett var en framtida bil har laddporten).
Skulle inte göra på annat sätt om jag gjorde om installationen idag.
Mina föräldrar har garage och carport bredvid varandra. De har satt laddboxen i garaget och gjort en isolerad lucka i väggen så att de kan ladda bilen även i carporten.
Skulle inte göra på annat sätt om jag gjorde om installationen idag.
Mina föräldrar har garage och carport bredvid varandra. De har satt laddboxen i garaget och gjort en isolerad lucka i väggen så att de kan ladda bilen även i carporten.
Jag valde att sätta ladboxen på utsidan med en lucka för att dra in kabeln. Oisolerat garage så jag slapp isolera luckan.
Ska bli en lucka även i osb-skivan så fort jag köpt gångjärn
Ska bli en lucka även i osb-skivan så fort jag köpt gångjärn
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder