Föräldrarna byter bil till en laddhybrid xc60 och behöver en box för laddning.

Tittar på E2charge som levererar box och installation för 3500kr…..

https://e2charge.se/products/laddbox-evon-one-lastbalanserare

Lite funderingar uppstår:

1. Är denna box ok för dessa tämligen enkla behov?
2. Finns det någon box som alltid belastar nätet jämt över tre faser och, i detta fall, laddar via en fas?

Om jag köpt en box idag skulle jag valt en Zaptec. Rimlig kostnad, bra funktionalitet och fungerar väl med elhandlare som Tibber osv. Idag är det enkla behov de har, men nästa bil är sannolikt elbil och de vill kunna göra mer saker.

Den absolut stora majoriteten av laddboxarna är inte så superavancerade. Om bilen tar emot 1-fas så blir det en-fas, tar bilen emot 3-fas så blir det 3-fas och samma fördelning. Dvs, är en fas högt belastad så kommer lastbalanseringen styra ned boxen så den laddar under det utrymme som finns på den högst belastade fasen, men alltid lika mycket ström per fas.

Att ha en bil som laddar 1-fas men fördelar det jämt över 3-faser är inte vanligt förekommande och kräver en mer avancerad box med reläer osv. Det är fler saker som kan gå sönder och som kan behöva underhållas. Jag tror ni gör enklast att inte öppna den dörren utan håller er till standardprodukterna.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Behöver dom verkligen en box till en hybrid?
Klarade mig bra med medföljande laddkabel till förra V90 hybriden.

Ok nu lyckas vi fortsätta i dublett-tråden men admin kan kanske fixa detta…

Zaptec har jag förstås sett men det kostar iprincip dubbelt mot denna laddare.

I detta fall är det ointressant med framtidssäkring. Installationen är enkel med närhet till elc osv och någon elbil kommer det aldrig bli i detta hushåll.

3fas: synd att branschen inte kommit längre. Ser att ferroamp har något men är det inte vanligt kommer prislappen vara för hög.

FredrikR FredrikR skrev:
Behöver dom verkligen en box till en hybrid?
Klarade mig bra med medföljande laddkabel till förra V90 hybriden.
Det kan man fundera på, men full belastning på ett vanligt vägguttag så länge är ärligt talat att be om problem. Jag ser det som en nödlösning och kan man få till en riktigt anslutning med laddbox för 3500kr känns det rimligt.

• Gilla
Kenmar03 och 1 till
  • Laddar…
Betalningsviljan för avancerade lösningar är inte så stor. Många kunder köper en bil för 500 000 - 1 000 000 kr, men vill inte betala mer för laddaren än vad tonade rutor kostade till bilen... Så branschen för laddstationer kommer nog inte utveckla mer avancerade lösningar än vad kunderna vill köpa.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag hade nog lusläst kraven man ställer för att kunna göra en installation för 3500 spänn..

I min installation tillkom tex 1400 spänn för en 6-modulers normkapsling att sätta lastbalanseraren i, något man gömt undan i en prislista på hemsidan, och inte berättade om förrens elektrikern redan satt upp den..

MathiasS MathiasS skrev:
2. Finns det någon box som alltid belastar nätet jämt över tre faser och, i detta fall, laddar via en fas?
Det finns nog, men är betydligt mer komplexa och kostar därefter.

En standard laddbox är en ruskigt enkel produkt som man förenklat skulle kunna kalla "Internetuppkopplad kontaktor".

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag hade nog lusläst kraven man ställer för att kunna göra en installation för 3500 spänn..

I min installation tillkom tex 1400 spänn för en 6-modulers normkapsling att sätta lastbalanseraren i, något man gömt undan i en prislista på hemsidan, och inte berättade om förrens elektrikern redan satt upp den..
Ja det har jag gjort och man behöver göra det. Det finns en prislista detaljerad ner till extra borrhål osv så informationen finns där. Det är dock dyrare att köpa utan installation pga bidraget så det enkla är att bara preppa kanalisation de kan använda och se till att det finns plats i centralen.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Som någon som arbetat som projektledare dom senaste 5-6 åren inom elbilsladdning skulle jag bli väldigt skeptisk mot en laddbox med lastbalansering inkl installation för 3 500kr efter GT. (Ingen erfarenhet av just denna box)

Om du vill ha rådgivning och bra pris på några laddboxar som kommer hålla 10 år framåt skicka ett meddelande till mig.

• Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
P Parrepara skrev:
Om du vill ha rådgivning och bra pris på några laddboxar som kommer hålla 10 år framåt skicka ett meddelande till mig.
Har du kunskap så förmedla den gärna till kollektivet =)

Av erfarenhet när ett såpass billigt presenteras så finns det inte mycket vinst för en installationsfirma och extra kostnader och ÄT-or är en självklarhet för att tjäna in nåt.

Ja, man måste se upp med installationsdelen av detta erbjudande. Jag förstår att det kan vara knepigt för många och man får därför en överaskning, men här har vi egentligen kunskap och behörighet att göra arbetet på egen hand så jag är inte så bekymrad över att förbereda för en billig installation som inte kräver ÄTor. Leverantören lämnar också tydlig info kring vad som ingår och vad som kostar extra, så det är ju i sin ordning tycker jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.