S SueCia skrev:
Inte från Batteriet, men likväl på batteriets poler och tillhörande kablage :)
Jag fattar fortfarande inte. Vilket batteri "hanterar" omvänd polaritet halva tiden på ett rimligt sätt?

Edit: Det var alltså en ren felkoppling?

S
Alfredo Alfredo skrev:
Jag fattar fortfarande inte. Vilket batteri "hanterar" omvänd polaritet halva tiden på ett rimligt sätt?

Edit: Det var alltså en ren felkoppling?
Nej, UPS:en är konstruerade på så vis att den ansluter batterierna enpoligt mot nätspänningen. Batterierna "märker" inte ens att nätspänningen finns där eftersom de är anslutna enpoligt. Det är alltså inte felkopplat, för att förtydliga.

Tillverkaren av UPS:en vet om felet och har ett dokument med "viktig information" om dessa UPSer, att de innebär livsfara om man vänder stickproppen åt fel håll. De och elsäkerhetsverket är alltså fullt medvetna om detta, elsäkerhetsverket också. Men ingen åtgärd har krävts mer än gummipluttarna på bilden och skylt om farlig spänning.

• Gilla
  • Wow
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
I mitt fall handlade det inte om resurser kan jag lova. Det var ett totalt oengagemang från personen på elsäkerhetsverket.

Elsäkerhetsverket hade kunnat kräva betydligt mer åtgärder av leverantören men det fanns inget intresse.

Det blir dessutom extra löjligt när man inser att elsäkerhetsverket lade ner enorma resurser på att förbjuda en elbilsladdare som hade en JFB som inte uppfyllde svenska krav, men likväl var en fullt duglig jordfelsbrytare.

Men ett företag som systematiskt utför installationer med beröringsbara spänningssatta delar på flera ställen i ett rum med allmän åtkomst det skiter dom fullständigt i.

Se bilden jag tog, tyvärr hitta jag inte överblicksbilden, men alltihop är fritt åtkomligt för all personal som har tillträde hit, vilket är många. Säkringen är värst dessutom, för den har ingen som helst petskydd, ovansidan på en sådan säkring har metallbleck hela vägen upp till nivå med plasten, det var också via dessa stift jag fick strömgenomgång.

Gummipidutterna på batteripolerna sitter givetvis inte fast, vare sig med eller utan det där buntbandet som inte tillför just någonting.
Vilken pajasinstallation. Livsfarlig visst men ännu viktigare så ser sen också ut som skit

S SueCia skrev:
Nej, UPS:en är konstruerade på så vis att den ansluter batterierna enpoligt mot nätspänningen. Batterierna "märker" inte ens att nätspänningen finns där eftersom de är anslutna enpoligt. Det är alltså inte felkopplat, för att förtydliga.

Tillverkaren av UPS:en vet om felet och har ett dokument med "viktig information" om dessa UPSer, att de innebär livsfara om man vänder stickproppen åt fel håll. De och elsäkerhetsverket är alltså fullt medvetna om detta, elsäkerhetsverket också. Men ingen åtgärd har krävts mer än gummipluttarna på bilden och skylt om farlig spänning.
Så det är "nollan" som strömför batteriet om jag förstår det rätt?

S
G grovspacklarn skrev:
Så det är "nollan" som strömför batteriet om jag förstår det rätt?
Men nej, det är beroende av åt vilket håll stickproppen är vänd, vid olyckstillfället uppmättes 230V AC mellan batteripolerna och jord. Tycker inte jag kan vara tydligare än jag varit :O

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Känns ju som någon borde trigga kvällstidningarna om det, eller något lagom militant skyddsombud någonstans "stoppa allt arbete i hus med dessa UPSer".

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, det är ett allvarligt fel som tyder på grav inkompetens hos elektrikern. Men jag skulle inte använda ord som "livsfarlig" eller ens "farlig" i anmälan. JFBn i denna PSA är bara delvis ur funktion. Installationen är inte farlig för det, förutsatt att installationen är korrekt dimensionerad för en C25A dvärg.
Håller inte riktigt med om att JFB skulle vara "delvis" ur funktion. Kopplar man jord genom en JFB på nollplinten kommer ju även en ev felström att tas med i jämförelsen mellan fas och nolla. Det sätter JFB **HELT** ur funktion. Man kan helt enkelt sluta kalla den jordfelsbrytare.

(Enda undantaget är om man INTE har potentialutjämning mot äkta jord, och felströmmen inte går via ett jordat föremål utan via äkta jord, då kommer JFBn registrera en obalans och lösa ut).

DESSUTOM - så blir även eventuell JFB höge upp uppströms helt ur funktion om man använder potentialutjämning mot äkta jord (genom sammankoppling av vattenrör m.m. mot äkta jord), eftersom en eventuell felström kommer ta vägen via nollan tillbaka genom JFBn uppströms, och därmed kommer JFBn inte att lösa eftersom även felströmmen tar vägen genom nollan.
(Använder man inte potenialutjämning kommer uppströms JFB inte lösa om felström går via PE, men kommer lösa vid felström mot äkta jord).

Sedan är även installationen livsfarlig på ett annat sätt, och det är att man har sammankopplat PE och N i ett femledarsystem efter uppdelningen. Får man ett nollavbrott i TN-S delen av anläggningen kommer PE att bli strömförande mellan de båda TN-C delarna (i detta fallet, laddboxen och huvudskåpet). Ska det göras korrekt ska man antingen dra en fyrledare från ett TN-C-skåp (dvs att uppdelningen från TN-C till TN-S görs vid laddboxens JFB) eller så gör man en korrekt femledarinstallation med separerad jord.

Purre Purre skrev:
Bör väl ha varit 12V batterier och då dubbla ger antingen 24V som mest. Finns ingen nätspänning där, isf går batterina sönder på några sekunder.
Alfredo Alfredo skrev:
Växelspänning från ett batteri? 🤔
Relativt jord.
Här är det alltså ifråga om en UPS med en sk "spartransformator", dvs ingen SELV/PELV-isolation.

Så vänder man elkontakten rätt kommer minuspol få 0 volt och pluspol få 12v/24v.
Vänder man elkontakten fel, kommer minuspol få 230v och pluspol får 242v/254v.

(Vänder du kontakten fel så får du visserligen en växelspänning in i batteriet relativt jord, men eftersom minuspolen och pluspolen ligger förskjutna 12v/24v i förhållande till varandra spänningsmässigt, så kommer batteriet att "se" en likspänning - mäter du med en multimeter i DC-läge mellan plus och minus kommer du se 12v/24v som vanligt, men spänningen mot jord blir 230v resp 242v/254v AC)

Det är ifråga om DC eftersom spänningen likriktats. Det är bara referensen mot jord som ändras. Så inga sprängda batterier här inte, eftersom skillnaden mellan pluspol och minuspol är 12v/24v.

Redigerat:
S sebastiannielsen skrev:
Håller inte riktigt med om att JFB skulle vara "delvis" ur funktion. Kopplar man jord genom en JFB på nollplinten kommer ju även en ev felström att tas med i jämförelsen mellan fas och nolla. Det sätter JFB **HELT** ur funktion. Man kan helt enkelt sluta kalla den jordfelsbrytare.

(Enda undantaget är om man INTE har potentialutjämning mot äkta jord, och felströmmen inte går via ett jordat föremål utan via äkta jord, då kommer JFBn registrera en obalans och lösa ut).
Skulle det finnas en potentialutjämning så skulle JFBn lösa av normal belastningsström. Om det inte sker direkt så finns personskyddet kvar och löser JFBn om en person får direkt kontakt med fas, eller utsatt del när det sker ett jordfel i bilen.
DESSUTOM - så blir även eventuell JFB höge upp uppströms helt ur funktion om man använder potentialutjämning mot äkta jord (genom sammankoppling av vattenrör m.m. mot äkta jord), eftersom en eventuell felström kommer ta vägen via nollan tillbaka genom JFBn uppströms, och därmed kommer JFBn inte att lösa eftersom även felströmmen tar vägen genom nollan.
(Använder man inte potenialutjämning kommer uppströms JFB inte lösa om felström går via PE, men kommer lösa vid felström mot äkta jord).
Nä men säkringen löser, oberoende av potentialutjämning. Det var därför jag skrev att säkringen skulle vara korrekt dimensionerad.
Sedan är även installationen livsfarlig på ett annat sätt, och det är att man har sammankopplat PE och N i ett femledarsystem efter uppdelningen. Får man ett nollavbrott i TN-S delen av anläggningen kommer PE att bli strömförande mellan de båda TN-C delarna (i detta fallet, laddboxen och huvudskåpet). Ska det göras korrekt ska man antingen dra en fyrledare från ett TN-C-skåp (dvs att uppdelningen från TN-C till TN-S görs vid laddboxens JFB) eller så gör man en korrekt femledarinstallation med separerad jord.
Det blir inte ett klassiskt PEN-brott här som JFBn inte ser, och det handlar inte om att koppla samma N och PE utan om att ta ut PE ifrån N. JFBn löser, antingen direkt av belastningsström genom potentialutjämningen eller via en person.

Det enda fall som JFBn inte ser är om en person tar i fas och skyddsjord, vilket är ett väldigt osannolikt felfall.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.