Hej!
Blir inte riktigt klok på min laddbox efter byte av JFB
I mitt hus har jag 3st centraler, 1st till huvudbyggnad med brytare och JFB, 1st till utbyggnaden med brytare och JFB samt 1st till laddbox med JFB typ B och 3st säkringar.
Min JFB till huvudcentralen har haft osäker funktion en längre tid då jag reagerat på att testknappen inte fungerar längre så jag köpte en ny och bytte. Byttes mot en identisk från samma fabrikat(Malmbergs)
So far so good men så fort jag slog på huvudbrytaren så slår JFB till huvudcentralen av. Efter lite felsökning så kommer jag fram till stt laddboxen är boven. Har en ny laddbox i låda så jag bytte mot den men får samma fenomen. Testar dra ny kabel, samma fel.
Kopplar jag ur nollan så slår inte JFB ifrån, samma sak om jag kopplar ur L1 så något skumt pågår där. Har mätt fram och tillbaka men det står helt still i skallen på mig. Imorrn kommer en elektriker men jag kan inte riktigt släppa detta, nån som kan ge mig en fingervisning på vart jag
Blir inte riktigt klok på min laddbox efter byte av JFB
I mitt hus har jag 3st centraler, 1st till huvudbyggnad med brytare och JFB, 1st till utbyggnaden med brytare och JFB samt 1st till laddbox med JFB typ B och 3st säkringar.
Min JFB till huvudcentralen har haft osäker funktion en längre tid då jag reagerat på att testknappen inte fungerar längre så jag köpte en ny och bytte. Byttes mot en identisk från samma fabrikat(Malmbergs)
So far so good men så fort jag slog på huvudbrytaren så slår JFB till huvudcentralen av. Efter lite felsökning så kommer jag fram till stt laddboxen är boven. Har en ny laddbox i låda så jag bytte mot den men får samma fenomen. Testar dra ny kabel, samma fel.
Kopplar jag ur nollan så slår inte JFB ifrån, samma sak om jag kopplar ur L1 så något skumt pågår där. Har mätt fram och tillbaka men det står helt still i skallen på mig. Imorrn kommer en elektriker men jag kan inte riktigt släppa detta, nån som kan ge mig en fingervisning på vart jag
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Du behöver reda ut hur allt är kopplat. Jag skulle gissa att du har ett fel i stil med faserna från huvudcentral till centralen med laddaren, går från före jordfelsbrytaren, men att neutralledaren går via jordflesbrytaren, eller tvärtom. Ett ganska vanligt fel. Men en typ av fel som bara inte får förekomma. Du rskerar att få flytande nolla, med brand som resultat. Det är för övrigt väldigt riskabelt att koppla ur nollan till laddboxen som du labbat med nu. Stor risk att den förstörs. Sluta genast med experinmentkopplingar, du tar väldigt stora risker med dessa tester.
Utan granska hur allt är kopplat.
Stämmer, bilden är på centralen till laddboxen.J J-banan skrev:
JFB till huvudcentralen byttes idag och det är den som löser ut. Inkommande matning till laddboxens central är utanför JFB till huvudcentralen. Jord och Nolla kommer från varsin plint på huvudcentralen
Om jordfelsbrytaren i huvudcentralen löser när du kopplar in laddboxen som skall ligga utanför jordfelsbrytaren i huvudcentralen lär det inte vara konstigare än att du kopplat fel i huvudcentralen. Så visa bilder på hur det ser ut där. Och som sagt. Experimentera inte mer.
Det ligger nog något i det du säger. Faserna tas från HB i huvudcentralen men nollan ligger efter JFB i huvudcentralen. Den borde då ligga före JFB för att inte det ska bli som du sägerH hempularen skrev:Du behöver reda ut hur allt är kopplat. Jag skulle gissa att du har ett fel i stil med faserna från huvudcentral till centralen med laddaren, går från före jordfelsbrytaren, men att neutralledaren går via jordflesbrytaren, eller tvärtom. Ett ganska vanligt fel. Men en typ av fel som bara inte får förekomma. Du rskerar att få flytande nolla, med brand som resultat. Det är för övrigt väldigt riskabelt att koppla ur nollan till laddboxen som du labbat med nu. Stor risk att den förstörs. Sluta genast med experinmentkopplingar, du tar väldigt stora risker med dessa tester.
Svårt att få en bra bild men faserna är tas från HB på bilden och nollan tas från nollskenan ifrån samma central, tror felet ligger där då den går efter JFB och inte föreuseless skrev:
Det är garanterat fel. Hur var det kopplat tidigare? Det är ett fel som kan leda till både brand och förstörd utrustning.E Eddioo skrev:
Om jfb i huvudcentral löser ut när det skall vara kopplat utanför så är något felkopplat. Lokalisera vart matande N ledare är anslutenE Eddioo skrev:
A Avemo skrev:Det är garanterat fel. Hur var det kopplat tidigare? Det är ett fel som kan leda till både brand och förstörd utrustningpå exakt samma sätt
Det var kopplat på exakt samma sätt, har inte gjort om någonting och laddaren installerades för 2år sedan och har fu kat klanderfritt tills bytet av JFB idagA Avemo skrev:
Jag har svårt att tro att en laddbox skulle belasta nollan så lite att en fungerande jordfelsbrytare inte löser. Det skulle innebära att jordfelsbrytaren var dålig redan när laddboxen installerades. Det är som sagt ett allvarligt fel. Men det vore inte första gången en elektriker gjorde det heller.
Jag har svårt att tro att det är elektriker som monterar laddboxar med tanke på så många fel installationer jag settA Avemo skrev: