Denna laddbox har inbyggd jordfelsbrytare och dc brytare. Har trångt i normskåpet så tänkte dra från en 16A säkring och direkt från inkommande penledaren, ska den kopplas som bilden uppe till höger då ? Har preppat en 25mm flexslang så jag drar med 6mm2 kabel så är man redo för framtiden. Har nog bara 6mm2 på inkommande. Är det fk kabel måste man ha ändhylsa då?
Diagram över elinstallationsscheman för TN/TT 3-fas, IT/TT 3-fas, TN 1-fas och IT/TT 1-fas med färgkodade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ändhylsa är inget du behöver, det blir minst lika bra utan. Se bara till att skala lagom långt och tvinna inte mer än nödvändigt.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
R Revoman skrev:
tänkte dra från en 16A säkring och direkt från inkommande penledaren, ska den kopplas som bilden uppe till höger då ?
Jag är lite osäker på hur du menar. Men det inkopplingsalterantivet gäller bara i vissa delar av Norge. Så det låter väldigt fel.

Du ska dra 5 ledare och koppla enligt alternativet uppe till vänster.

Kanske läge att ringa en elektriker eller en vän med mer koll?

useless useless skrev:
Du ska dra 5 ledare och koppla enligt alternativet uppe till vänster.

Kanske läge att ringa en elektriker eller en vän med mer koll?
Behöver inte va otrevlig. Jag frågar för att jag vill veta. Skulle aldrig få för mig att chansa själv.

Så det är såhär man drar isf. Före jfb med faserna och efter Jfb med nollan. Jorden från jordskenan där inkommande pen ledare sitter. Ursäkta dålig ritning. Nere till höger ut till laddboxen. Elektrisk krets med huvudsäkring och ledningar markerade som L1, L2, L3 och N. Inkluderar en brytare och text som visar "16 A" och "Inkommande 4-ledare".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Attitudeswe
Min elektriker installerade Easee boxen helt utan extern JFB. Jag fick en 20a säkring till boxen (25A huvudsäkring och 6mm2 till boxen). Allt installerat i en ny liten kapsling i skåpet för inkommande el.

Du vill nog inte ha samma JFB till huset och bilen iaf. Löser laddaren för att det kommer in vatten i den så vill du väl inte förlora kyl/frys...

Bilden ser väldigt fel ut. JFB kommer att lösa ut, och då får du flytande nolla. Vilket kan ge slumpartat 0 - 400V iställer fär 230V på någon av faserna. Stor risk att du bränner sönder laddregulatorn i bilen, och laddboxen.

Gör inget mer innan du får hjälp av någon kunnig, det kan bli dyrt, och det kan bli brand.

• Gilla
Johannesdwalibi
  • Laddar…
R Revoman skrev:
Före jfb med faserna och efter Jfb med nollan.
Det där är ett kardinalfel, det har brunnit ett antal villor i Sverige just pga det felet.

Du måste förstå hur en jordfelsbrytare fungerar, inte bara koppla fas här och nolla där. Utan VARFÖR det skall kopplas på ett visst sätt.

• Gilla
Johannesdwalibi
  • Laddar…
R Revoman skrev:
Så det är såhär man drar isf. Före jfb med faserna och efter Jfb med nollan. Jorden från jordskenan där inkommande pen ledare sitter. Ursäkta dålig ritning. Nere till höger ut till laddboxen.
Ta ett par bilder i centralen och försök rita upp det igen hur du tänkt koppla. Du skall aldrig under några omständigheter ta faserna före och nollan efter jordfelsbrytaren.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
ingen fara, har beställt med installation. Gör aldrig nåt när jag är osäker. 👍

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.