Denna laddbox har inbyggd jordfelsbrytare och dc brytare. Har trångt i normskåpet så tänkte dra från en 16A säkring och direkt från inkommande penledaren, ska den kopplas som bilden uppe till höger då ? Har preppat en 25mm flexslang så jag drar med 6mm2 kabel så är man redo för framtiden. Har nog bara 6mm2 på inkommande. Är det fk kabel måste man ha ändhylsa då?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Behöver inte va otrevlig. Jag frågar för att jag vill veta. Skulle aldrig få för mig att chansa själv.useless skrev:
Så det är såhär man drar isf. Före jfb med faserna och efter Jfb med nollan. Jorden från jordskenan där inkommande pen ledare sitter. Ursäkta dålig ritning. Nere till höger ut till laddboxen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min elektriker installerade Easee boxen helt utan extern JFB. Jag fick en 20a säkring till boxen (25A huvudsäkring och 6mm2 till boxen). Allt installerat i en ny liten kapsling i skåpet för inkommande el.
Du vill nog inte ha samma JFB till huset och bilen iaf. Löser laddaren för att det kommer in vatten i den så vill du väl inte förlora kyl/frys...
Du vill nog inte ha samma JFB till huset och bilen iaf. Löser laddaren för att det kommer in vatten i den så vill du väl inte förlora kyl/frys...
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Bilden ser väldigt fel ut. JFB kommer att lösa ut, och då får du flytande nolla. Vilket kan ge slumpartat 0 - 400V iställer fär 230V på någon av faserna. Stor risk att du bränner sönder laddregulatorn i bilen, och laddboxen.
Gör inget mer innan du får hjälp av någon kunnig, det kan bli dyrt, och det kan bli brand.
Gör inget mer innan du får hjälp av någon kunnig, det kan bli dyrt, och det kan bli brand.
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Ta ett par bilder i centralen och försök rita upp det igen hur du tänkt koppla. Du skall aldrig under några omständigheter ta faserna före och nollan efter jordfelsbrytaren.R Revoman skrev:
Klicka här för att svara