U UffeH skrev:
Jag behövde nästan 40 m kabel till laddaren. Det blev betydligt billigare att köpa den själv från elbutik.se, gräva ner ett gult markrör och dra in kabeln själv. Killarna från elfirman fick koppla in ändarna i elcentral respektive laddare och behålla de där tio metrarna som ingick.
  • Endast ett elinstallationsföretag som är registrerat hos Elsäkerhetsverket får förlägga och koppla in en kabel i marken.

• Vem får köpa material:
    Du får köpa materialet själv, men installationen ska alltid utföras av ett behörigt elinstallationsföretag.

• Haha
  • Gilla
mrbackstrom och 4 till
  • Laddar…
E El görs av elektriker skrev:
  • Endast ett elinstallationsföretag som är registrerat hos Elsäkerhetsverket får förlägga och koppla in en kabel i marken.

• Vem får köpa material:
    Du får köpa materialet själv, men installationen ska alltid utföras av ett behörigt elinstallationsföretag.
Eller någon som har egen auktorisation... Och inte tar betalt för jobbet.

• Gilla
Håessge
  • Laddar…
S Spongebob68 skrev:
Egentligen inte ens halva priset då 10 m ingår. Bara resterande meter tilläggsfaktureras. Läste lite mer av det ”finstilta”, även dragningen av extra metrarna i gulröret kostar extra. Klart att det blir lite tyngre och tar ett par sekunder extra att dra 20 i stället för 10 m.

Ska man vara ärlig så kostar kabeln.
Istället för den smidiga draglinan på 10m så ska det dessutom finnas en på 20meter för att klara jobbet
Ju längre, ju större risk för strul.
Såklart är där fördragen lina som aldrig trillar in i röret.

De där med att de bara tar några sekunder extra är lite missvisande.

Elbutik tar 50kr /m för 5 x 2,5mm
Och 100kr /m för 5x 6mm
Men det står inget om det ingår skyddsrör 35kr/ m eller ej. Likaså står det inte om där ska dras nätverkskabel 20kr/ m

Dock inget försvar åt något håll

Redigerat:
J
Jag har funderat på detta.
Jag har fixat en extra pplats och det skulle vara bra att ha el och laddare där, funderade på bara dra en motorvärmarkabel. typ enfast 2.5kvadrat.

Alternativet vore att montera laddbox - 3500 inkl installation
https://e2charge.se/?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=24/4/26+I+DGM+-+Retarget+I&utm_content=25/9/4+-+IMG+-+LADDBOX+LASTBALANSERING+3500+-+GRÖN&utm_id=120210780684340002&utm_term=120210780686070002&fbclid=IwY2xjawNm-fhleHRuA2FlbQEwAGFkaWQBqyv_wvF48gEeVq3T1_DJlVRb61ORF4juZNPPNFKGOOlr8LeNPyv9jOniKuzYTdIpM6J2L-4_aem_nfpQcmADzGo2iTiC7_Vgeg&campaign_id=120210780684340002&ad_id=120238192493880002

Men de sätter nog klenare kabel där. Jag skulle vilja ha 25A fram till friggeboden där jag isf skulle sätta laddaren... Men den kabeln är dyr. krävs ca 12-13 m tror jag...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.