B bhus2021 skrev:
Tänk om elbilen börjar gå baklänges?
Även en elbil har väl back i växellådan, då får man väl använda den för att komma framåt 🤣

roland53 roland53 skrev:
Även en elbil har väl back i växellådan, då får man väl använda den för att komma framåt 🤣
Flera tillverkare verkar ju anstränga sig för att efterlikna nackdelar med förbränningsmotor när de bygger elbilar. Så det kanske bara är en tidsfråga innan vi får se en elbil med mekanisk manuell backväxel.

A Avemo skrev:
Blandar du inte olika tekniker nu? En tyristorstyrning kan styra varvtalet på en asynkronmotor. Men inte riktningen. Har man en frekvensomriktare till motorn spelar däremot inte fasföljden någon roll.
Nej, man likriktar spänningen från trefas så att det nästan blir likspänning (trefas till likspänning blir väldigt bra) och sedan driver man motorn på "likspänningen". Enklare konstruktion än att likrikta från enfas.

Jag misstänker att den inte alls är lika vanlig idag som i början av 90-talet.

A Avemo skrev:
Över huvud taget är inte trefasmotorer direktdrivna från nätet helt vanligt i hushåll.
Hur ska man annars klyva ved tänker du? 🤔

• Gilla
hjalmar17
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har lastbalanserare och laddbox samma fasföljd?
Zaptec 2 go verkar ha stöd för enfasladdning, så det kan vara att den tror att fel fas är ledig och krämar på där.
Verkar krångligt det där med laddning av bilar tankar några år till

mickeparkinson mickeparkinson skrev:
Verkar krångligt det där med laddning av bilar tankar några år till
Är ju inte TS som installerat boxen fel.
Precis som att det inte är ditt fel om den som byggt macken växlat så att du får diesel i bensinpumpen.

• Gilla
mickeparkinson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, man likriktar spänningen från trefas så att det nästan blir likspänning (trefas till likspänning blir väldigt bra) och sedan driver man motorn på "likspänningen". Enklare konstruktion än att likrikta från enfas.

Jag misstänker att den inte alls är lika vanlig idag som i början av 90-talet.
Men då är det en likströmsmotor och inte en trefasmotor. Och jag tror inte heller att det är så vanligt längre.

Alfredo Alfredo skrev:
Hur ska man annars klyva ved tänker du? 🤔
Handgjord yxa med stenblad och träskaft, bunden med snöre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
MultiMan
A Avemo skrev:
[bild]
Är det Fiskars Classic?

F fredand44 skrev:
Hej @Avemo
Jag känner mig lite dum att jag inte har koll på detta men det är en Kia niro elbil från 2023. Jag vill minnas att det ska vara trefasladdning. Jag kollade med chatgpt som sade:

3. Kia Niro EV (helt elektrisk)

• Har trefasladdning som standard.
  • Max laddeffekt: 11 kW AC (trefas, typ 2).
Du kan ställa ner laddeffekten i bilen, som work-around. Men även bra för att hålla nere effektopparna.

J Jasen2 skrev:
Du kan ställa ner laddeffekten i bilen, som work-around. Men även bra för att hålla nere effektopparna.
Inte alla bilar som kan göra det, vanligast är att styra detta från laddboxen

B bhus2021 skrev:
Inte alla bilar som kan göra det, vanligast är att styra detta från laddboxen
På den aktuella bilen Niro EV är det möjligt.

• Gilla
bhus2021
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Men då är det en likströmsmotor och inte en trefasmotor. Och jag tror inte heller att det är så vanligt längre.
Så kan man se det, men det är en motor som är ansluten till trefas...

pacman42 pacman42 skrev:
Så kan man se det, men det är en motor som är ansluten till trefas...
Nej det är det inte. Det är en motor som är ansluten till en pulserande likström. Det är tyristorstyrningen som är ansluten till trefas. Ungefär som att de flesta elbilar har trefasmotorer trots att motorstyrningen är ansluten till likström.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.