3 022 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Vägfråga
Sida 1 av 2
Medlem
· södermanland
· 15 inlägg
Hej,
jag har en lite fråga gällande vad som gäller för en privat väg.
Vi är 4 fastigheter där vi har en väg som tillhör en bonde, dvs det är bondens privata mark som vi har servitut på för att kunna köra upp till vårat hus på.
Vägen slutar kort efter vårat hus så detta är enda sättet att komma till vårat och grannarnas hus.
Vägen är väldigt smal och nu kommer min fråga, får man verkligen "långtidsparkera" på denna väg? Det är så att den första fastighetens ägare tycker att han har all rätt att parkera sina bilar vid vägen, vilket medför att det blir trångt. En annan granne har påpekat detta men pakeringsgrannen bara skrattar och säger att han har all rätt att parkera där.
Då det är en privat väg förmodar jag att han inte har rätt att parkera som han gör (han har inte tillstånd från vägägaren), men jag skulle behöva lite hjälp i frågan, gärna med hänvisning till lagrum om möjligt.
Tack på förhand!
/Henrik!
jag har en lite fråga gällande vad som gäller för en privat väg.
Vi är 4 fastigheter där vi har en väg som tillhör en bonde, dvs det är bondens privata mark som vi har servitut på för att kunna köra upp till vårat hus på.
Vägen slutar kort efter vårat hus så detta är enda sättet att komma till vårat och grannarnas hus.
Vägen är väldigt smal och nu kommer min fråga, får man verkligen "långtidsparkera" på denna väg? Det är så att den första fastighetens ägare tycker att han har all rätt att parkera sina bilar vid vägen, vilket medför att det blir trångt. En annan granne har påpekat detta men pakeringsgrannen bara skrattar och säger att han har all rätt att parkera där.
Då det är en privat väg förmodar jag att han inte har rätt att parkera som han gör (han har inte tillstånd från vägägaren), men jag skulle behöva lite hjälp i frågan, gärna med hänvisning till lagrum om möjligt.
Tack på förhand!
/Henrik!
Råder det uppenbart parkeringsförbud på vägen? Finns skyltar som upplyser om detta eller liknande?
Medlem
· södermanland
· 15 inlägg
Nej, tyvärr inte. Det finns inga skyltar alls på vägen utan är en enkel grusväg som vi även underhåller.
De exakta rättigheterna framgår av servitutshandlingarna. Om någon har rätt att parkera på vägmarken ska det uttryckligen framgå där. Förmodligen saknar grannen denna rättighet.
Normalt hanteras lokala trafikförordningar av din kommun. Oavsett vad som står i servitutet (kanske?!) så tror jag att ett snabbt samtal till din kommun kan svara på frågan. Mig veterligt, så råder oftast parkeringsförbud i mindre gator, såvida man inte gjort särskilda parkeringsplatser för ändamålet. Bättre att få svart på vitt innan du gör något. Tyvärr däremot, är såna parkeringsförbud sällan något som beivras och lär nog bli svårt att göra någonting åt i praktiken.
Detta handlar uppenbart om enskild väg. Vägen betjänar endast fyra hushåll, och har inte ett dugg att göra med lokal trafikförordning.
Rådet till TS är att granska servitutets text, för att bekräfta att grannen verkligen saknar rättighet att använda vägområdet som parkering. Isåfall står det markägaren fritt att tillämpa Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering - http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19840318.HTM
Rådet till TS är att granska servitutets text, för att bekräfta att grannen verkligen saknar rättighet att använda vägområdet som parkering. Isåfall står det markägaren fritt att tillämpa Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering - http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19840318.HTM
Enskild väg ligger inte utanför normala trafikförordningar. Huruvida man skrivit in parkeringsförbud i ett servitut eller inte låter jag vara osagt, men det låter mycket osannolikt, med tanke på att servitut gäller för evigt, om det inte är så att fastigheten det tillhör försvinner.
Jag läste litet på naturvårdsverkets hemsida ang. allemansrätt och parkering, och där stod ordagrannt såhär:
http://www.naturvardsverket.se/sv/A...gt-allemansratten/Allemansratten-Enskild-vag/
"REGLER FÖR PARKERING
På enskilda vägar gäller samma bestämmelser för parkering som på andra vägar. Om markägaren ändå vill reglera parkering kan det ske genom lokala trafikföreskrifter.
I vissa fall kan det vara möjligt för markägaren att i anslutning till vägen förbjuda eller upplåta parkering på vissa villkor med stöd av ”Lag om kontrollavgift vid olovlig parkering”. "
Hur man däremot definierar i anslutning till vägen i det här fallet, kan kanske diskuteras, jag har ju inte sett vägen.
Jag läste litet på naturvårdsverkets hemsida ang. allemansrätt och parkering, och där stod ordagrannt såhär:
http://www.naturvardsverket.se/sv/A...gt-allemansratten/Allemansratten-Enskild-vag/
"REGLER FÖR PARKERING
På enskilda vägar gäller samma bestämmelser för parkering som på andra vägar. Om markägaren ändå vill reglera parkering kan det ske genom lokala trafikföreskrifter.
I vissa fall kan det vara möjligt för markägaren att i anslutning till vägen förbjuda eller upplåta parkering på vissa villkor med stöd av ”Lag om kontrollavgift vid olovlig parkering”. "
Hur man däremot definierar i anslutning till vägen i det här fallet, kan kanske diskuteras, jag har ju inte sett vägen.
Till att börja med har du öht ingen rätt att framföra motorfordon på enskild väg utan markägarens tillstånd, såvida vägen inte underhålls med allmänna bidrag. Lika lite äger man därför rätt att parkera sitt ekipage på eller intill vägen.
Enklaste sättet att slippa bilar i sina marker är att låsa vägarna med grind eller blockera med betong. MEN i detta fall används vägen som infart med stöd i servitut. Konflikten består i att en av de som använder vägen hindrar de övriga legitima användarna genom att överskrida sina rättigheter.
Korsriddaren har en poäng i att TS inte får något uträttat genom att vända sig direkt till "felparkeraren". Istället ska han formellt vända sig till bonden som äger tjänande fastighet, och av honom begära att servitutet tjänar sitt syfte. Det blir sedan hans skyldighet att åtgärda problemet. Och det gör han troligen enklast genom att helt enkelt skylta om p-förbud och avgiftsbelägga överträdare.
Enklaste sättet att slippa bilar i sina marker är att låsa vägarna med grind eller blockera med betong. MEN i detta fall används vägen som infart med stöd i servitut. Konflikten består i att en av de som använder vägen hindrar de övriga legitima användarna genom att överskrida sina rättigheter.
Korsriddaren har en poäng i att TS inte får något uträttat genom att vända sig direkt till "felparkeraren". Istället ska han formellt vända sig till bonden som äger tjänande fastighet, och av honom begära att servitutet tjänar sitt syfte. Det blir sedan hans skyldighet att åtgärda problemet. Och det gör han troligen enklast genom att helt enkelt skylta om p-förbud och avgiftsbelägga överträdare.
Ehh, va?korsriddaren skrev:
Om det är skyltat parkeringsförbud ja. Nu var det ju uppenbarligen inte det. Eller menar du att det skulle råda något generellt parkeringsförbud på en godtycklig definition av "mindre gata"?
Helt rätt, för det står klart och tydligt i lagtexterna att man måste skylta om parkeringsförbud och/eller att fordonstrafik är förbjuden, sätta upp bommar eller liknande.
Ser med spänning fram emot vad som avhandlas i servitutet, när TS kollat detta.
Ser med spänning fram emot vad som avhandlas i servitutet, när TS kollat detta.
billy_baver skrev:Till att börja med har du öht ingen rätt att framföra motorfordon på enskild väg utan markägarens tillstånd, såvida vägen inte underhålls med allmänna bidrag. Lika lite äger man därför rätt att parkera sitt ekipage på eller intill vägen.
Enklaste sättet att slippa bilar i sina marker är att låsa vägarna med grind eller blockera med betong. MEN i detta fall används vägen som infart med stöd i servitut. Konflikten består i att en av de som använder vägen hindrar de övriga legitima användarna genom att överskrida sina rättigheter.
Korsriddaren har en poäng i att TS inte får något uträttat genom att vända sig direkt till "felparkeraren". Istället ska han formellt vända sig till bonden som äger tjänande fastighet, och av honom begära att servitutet tjänar sitt syfte. Det blir sedan hans skyldighet att åtgärda problemet. Och det gör han troligen enklast genom att helt enkelt skylta om p-förbud och avgiftsbelägga överträdare.
Men köp en skrotbil och upplys liraren om att det är lätt hänt att hans bil blir repad om han står så 
Alternativt gå in och prata seriöst och förklara att detta är ett problem för er.
Alternativt köp en stor traktor vänta till vintern och tryck bilen i diket med schaktbladet.
Det mellersta alternativet är det seriöst menade
Alternativt gå in och prata seriöst och förklara att detta är ett problem för er.
Alternativt köp en stor traktor vänta till vintern och tryck bilen i diket med schaktbladet.
Det mellersta alternativet är det seriöst menade
Det är hyfsat vanligt i flera kommuner, åtminstone i södra sverige, att gator med redan ordnade parkeringsmöjligheter, t ex garageuppfarter, särskilda gästparkeringar mm, har ett generellt P-förbud. Det är vanligare än man tror faktiskt.
Exempelvis där jag själv växte upp och bodde i 23 år. Där hade kommunen ett sådant generellt parkeringsförbud i villagatorna, utan att det satt någon P-förbjudenskylt uppsatt. Den kom av någon kul anledning dit först tio år efter att områdena anlagts. Reglerna var dock desamma. Som medborgare är man ju skyldig att känna till alla lagar och föreskrifter som påverkar en. Det hör väl till ovanligheterna att gemene man är allvetande, kanske därför man satte upp skylten långt senare.
Jag vet inte om det finns några godtyckliga definitioner av vägar, men det står varje kommun fritt att utforma sina egna trafikförordningar själva, inom lagens råmärken.
Exempelvis där jag själv växte upp och bodde i 23 år. Där hade kommunen ett sådant generellt parkeringsförbud i villagatorna, utan att det satt någon P-förbjudenskylt uppsatt. Den kom av någon kul anledning dit först tio år efter att områdena anlagts. Reglerna var dock desamma. Som medborgare är man ju skyldig att känna till alla lagar och föreskrifter som påverkar en. Det hör väl till ovanligheterna att gemene man är allvetande, kanske därför man satte upp skylten långt senare.
Jag vet inte om det finns några godtyckliga definitioner av vägar, men det står varje kommun fritt att utforma sina egna trafikförordningar själva, inom lagens råmärken.
Nyfniken skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Detta stämmer i alla fall på Göteborgs Kommun; generellt parkeringsförbudkorsriddaren skrev:
Parkeringsbestämmelser av den typ som gäller i Göteborgs stad (och andra tätorter) gäller kommunal gatumark, men vanligtvis inte privata tomter och anläggningar. På enskilt ägd mark utanför tätorter begränsar sig Vägverkets och kommunernas bestämmelser till de vägar och parkeringar för vilka ägaren erhåller driftsbidrag.