Y
Mitt företag omfattar blandannat en bostadsvilla. Jag har alltid fått elräkningarna och vidaresänt dem till den boende.

Nu när jag informera att jag hade tänkt omförhandla elavtalen fick jag veta att den ekonomiskötande "gode mannen" för den boende har gått in och omförhandlat på egen hand.

Alltså omförhandlat elavtalet för mitt företag... Är detta ens lagligt? Eller är det bara elbolaget jag kan konfrontera/ifrågasätta?

Om det är du som står för avtalet, kan givetvis inte han ändra det. Konfrontera elbolaget.

Y
Men den som har gått in och ändrat det har inte begått något brott i sig?

-Är det verkligen bara elbolagets fel ifall jag lurar mig in på t.ex. Saabs avtal och ändrar...

Redigerat:
Det låter som urkundsförfalskning tycker jag.

Y
Ringde elbolaget, de hade fått in en adressändring via nätbolaget, 3-4månader efter min fars död... Hon fick inte berätta något om det nya avtalet till mig då godemannen&tanten stod som avtalsperson numera...

Ska ringa till nätbolaget imorgon och kolla om de har något i sina loggar.

Även om min far är död, så borde det ju bara vara jag som har rätten att gå in och göra adressändring tjohejsan?

Okej, visst, drömläge kan man ju tycka att man inte behöver ta ansvar för de räkningarna mer... MEN, sen när revisorn ska ha in all bokföringsmaterial, hur ska jag då förklara detta att företaget inte har något elavtal längre? haha

D
Vadå? Om företaget ändå inte betalar räkningarna så har väl räkningarna inte så stor betydelse för din revisor heller?

Y
Mmm, möjligt. Får se vad revisorn säger.

-Gör inte företagare avdrag för elen? annars så är det ju struntsamma, det mest provocerande är att någon har gått in och tagit ifrån mig mitt avtal utan att ha rätten till det.

D
Naturligtvis om fastigheten/uthyrningen ingår i företagets verksamhet så gör företaget "avdrag" för kostnaden för elen, men på motsvarande sätt måste du ju då i företaget också ta upp intäkterna av att din hyresgäst betalar elräkningarna (vilket då blir som en betalning in till ditt företag). Det blir plus/minus noll om din hyresgäst betalar exakt vad elbolaget fakturerar (möjligtvis att det skulle bli någon moms-effekt om det din hyresgäst betalar skulle räknas som hyra och inte elinköp).

Om nu din hyresgäst har elavtalet på sig (rätt eller fel) och betalar det direkt, så spelar det ju inte ditt företag någon större roll, eftersom det varken gör avdrag eller redovisar för några av intäkterna i så fall. Det hela blir plus/minus noll i vilket fall.

Hade jag varit revisor hade jag tyckt det var betydligt enklare att hyresgästen betalade elen direkt utan att det gick in i ditt företags redovisning.

Om jag fattat saken rätt har hyresgästen (genom ombud) tecknat avtal om elnät och elström för det hyrda huset (anläggningen). Isåfall blir första frågan vad som hänt med företagets hittillsvarande avtal. Är det/de uppsagt/uppsagda?

Andra frågan blir hur det kommer sig att en faktura ställd till företaget att betala blivit helt enkelt vidareskickad till företagets kund. Det normala borde vara att fakturera elkostnad som en post på hyresräkningen, bifogad med kopia av ursprungliga elräkningen. Att revisorn inte reagerat över DETTA beror sannolikt på att han helt enkelt inte haft en aning om rutinen.

Om företaget på något vis råkat bokföra elräkningen som kostnad, trots att den i själva verket blivit betalad av hyresgästen direkt till leverantören (utan att summan då bokförts som intäkt) har man gjort sig skyldig till bokföringsbrott.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.